Towards research on the titles of phonographic albums: the so-called eponymous albums
Abstract
Proper names selected for musical albums are constantly changing. Certain consensus in the naming nomenclature was reached in the 1960s so that now most album names contain an ideonym and a name of a musical group. However, some names are eponymous in the sense that a name of a musical group serves as a title of an album. This is more typical of debut albums as it aids the new musical groups in reaching a wider audience. The article analyses the issue from a more complex perspective, as the selection of such a title is not always driven by the need to reduce the number of proper names. Other issues are also raised in the paper, including the difficulties related to the selection of a proper name for a musical album as well as the influence of musical genre on the naming tendencies.
Keywords:
ideonyms, artiphonym, proper names of musical groups, phonographic albumReferences
Bijak U., 2017, Transonimizacja, czyli „wędrówki nazw”, „Folia Onomastica Croatica”, 26, s. 1–14.
DOI: https://doi.org/10.21857/mzvkptz139
Google Scholar
Chlebda W., 2005, Szkice o skrzydlatych słowach. Interpretacje lingwistyczne, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Chlebda W., 2010, Nieautomatyczne drogi dochodzenia do reproduktów wielowyrazowych. – Na tropach reproduktów. W poszukiwaniu wielowyrazowych jednostek języka, red. W. Chlebda, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 15–35.
Google Scholar
Clayton D., 2015, [książeczka CD] Bad Company: Bad Company, Rhino Records, R2 547485.
Google Scholar
Czernek P., 2018, Nazewnictwo muzyczne jako dział onomastyki. Założenia wstępne, „Tarnowskie Dialogi Naukowe”, 1, s. 97–107.
Google Scholar
Czeszewski M., Foremniak K., 2011, Ludzie i miejsca w języku. Słownik frazeologizmów eponimicznych, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Dolgins A., 2019, The Big Book Of Rock & Roll Names. How Arcade Fire, Led Zeppelin, Nirvana, Vampire Weekend and 532 Other Bands Got Their Names, New York: Abrams Image.
Google Scholar
Dorobek A., 2001, Rock – problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz: Instytut Wydawniczy „Świadectwo”.
Google Scholar
Gałkowski A., 2017, Chrematonimia w kulturze współczesnej, „Onomastica”, LXI/1, s. 55–71.
DOI: https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.1.4
Google Scholar
Gałkowski A., 2018, Definicja i zakres chrematonimii, „Folia Onomastica Croatica”, 27, s. 1–14.
DOI: https://doi.org/10.21857/mwo1vcz00y
Google Scholar
Ghazal N., 2017, Prawo do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Gradowski M., Konert-Panek M., 2012, O Queen II na dwa głosy. Słowno-muzyczne wizualizacje grupy Queen. – Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec: Wydawnictwo GAD Records, s. 46–68.
Google Scholar
Gradowski M., Marcinkiewicz R., 2022, Sięgnij, nastaw, przewiń, słuchaj. Nośniki dźwięku jako przedmiot badań nad muzyką popularną, „Kultura Współczesna”, 3 (119), s. 10–18.
Google Scholar
Iwanowska A., 2012, Nazwy współczesnych kabaretów. Między nadawcą a odbiorcą, „Onomastica”, LVI, s. 197–210.
Google Scholar
Kominek M., 1986, Zaczęło się od fonografu…, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Google Scholar
Kosyl C., 1982, Warianty i ekwiwalenty nazw własnych, „Poradnik Językowy”, 4, s. 213–221.
Google Scholar
Królikowski W., 1997, Polski rock. Przewodnik płytowy. A–K, Warszawa: Res Publica Press.
Google Scholar
Królikowski W., 1998, Polski rock. Przewodnik płytowy. L–Ż. Suplement A–K, Warszawa: Res Publica Press.
Google Scholar
Lech-Kirstein D., 2016, Onomastyka literacka a onomastyka stylistyczna, „Stylistyka”, XXV, s. 457–466.
DOI: https://doi.org/10.25167/Stylistyka.25.2016.28
Google Scholar
MacAlpine T., 2011, [książeczka CD] Tony MacAlpine: Tony MacAlpine, Favored Nations, FN2730-2.
Google Scholar
Marcinkiewicz R., 2013, Bilety wizytowe, listy miłosne… po raz pierwszy. Ile albumów ma w dorobku Dream Theater? – Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec: Wydawnictwo GAD Records, s. 35–52.
Google Scholar
Marcinkiewicz R., 2020a, Polska eponimia biblijna: Sodoma. Od urbonimu starożytnego miasta do sodomawirusa, „Stylistyka”, XXIX, s. 213–233.
DOI: https://doi.org/10.25167/Stylistyka29.2020.13
Google Scholar
Marcinkiewicz R., 2020b, Wydrzycki, onimia, dyskografia. – Czesław Niemen i jego płytowe dzieła 3, red. P. i E. Chlebowscy, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 73–88.
Google Scholar
Marcinkiewicz R., 2021, Leksykograf u podnóża rockowej wieży Babel. Muzyka popularna a słowniki nazw własnych, „Kultura Współczesna”, 2 (114), s. 10–18.
Google Scholar
Ocieczek R., 1990, O różnych aspektach badań literackiej ramy wydawniczej w książkach dawnych. – O literackiej ramie wydawniczej w książkach dawnych, red. R. Ocieczek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 7–19.
Google Scholar
Rychlewski M., 2003, O wielokodowości rocka. – A po co nam rock. Między duszą a ciałem, red. W. J. Burszta, M. Rychlewski, Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, s. 65–81.
Google Scholar
Shuker R., 2002, Popular Music. The Key Concepts, London–New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203010327
Google Scholar
Świerczyńska D., 1999, Polski pseudonim literacki, wyd. II zmien. i rozszerz., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Weiss W., 2000, Wielka rock encyklopedia: A–E, Warszawa: Res Publica Press.
Google Scholar
Wolański A., 2000, Słownik terminów muzyki rozrywkowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2024 Stylistyka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).
2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".
3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.
4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:
a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,
b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,
c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.
5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.
6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.
7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.
Most read articles by the same author(s)
- Radosław Marcinkiewicz, Polish biblical eponymy: Sodoma. From the urbanonym of the ancient city to sodomavirus , Stylistyka: Vol. 29 (2020): Style and Religion