Straszydlaczki, urocznice, latawiczki. Poetycka konceptualizacja światów pozazmysłowych w twórczości Kazimiery Iłłakowiczówny

Artur Rejter




Abstract

The article shows how Kazimiera llłakowiczówna creates unreal worlds in her work. One can observe the creation process on several levels: title, description of characters and the whole text understood as a complete, specific picture of the unreal world.Poetical conceptualization of unreal worlds is based on many complex semantic and cultural associations of the words, ideas and symbols. It is connected with various types of composition and stylistic forms. The poet is very sensible with the language and its po- tential, uses it with consideration and great subtleness.

Keywords:

stylistics, poetics, poetic conceptualization ofthe world, Kazimiera Iłłakowiczówna

Źródła

Iłłakowiczówna K., 1999: Poezje zebrane. Zebrali, opracowali i bibliografię sporządzili J. Biesiada, A. Żurawska-Włoszczyńska. Wstęp J. Ratajczak, t. 1—4, Toruń.

Słowniki

SFWP Bąba S., Liberek J., 2002, Słownik frazeologiczny współczesnej polszczyzny, Warszawa.

SFS Skorupka S., 1993, Słownik frazeologiczny języka polskiego, t. 1 -2, Warszawa.

Literatura

Bruckner A., 1985, Mitologia słowiańska i polska, Warszawa.

Danielewska Ł., 1987, Portrety godzin. O Kazimierze llłakowiczównie, Warszawa.

Dźwigoł R., 2004, Polskie ludowe słownictwo mitologiczne, Kraków.

Eustachiewicz L., 1973, Między współczesnością a historią, Warszawa.

Eustachiewicz L., 1990, Dwudziestolecie 1919-1939, Warszawa.

Gieysztor A., 1982, Mitologia Słowian, Warszawa.

Jaworski S., 1987, Literatura lat 1918-1939. — Stępień M., Wilkoń A., red., Historia literatury polskiej w zarysie, t. 2. Warszawa.

Kubacki W., 1962, Kazimiera Iłłakowiczówna. IV 50-lecie jej debiutu, „Nowa Kultura”, nr 7.

Kwiatkowski J., 2000, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa.

Lurker M., 1994, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, przeł. R. Wojnakowski, Kraków.

Łopatkówna B., 1969, Z motywów międzywojennej liryki Kazimiery lilakówiczówny. „Prace Historycznoliterackie”, z. 1, S. Zabierowski, B. Łopatkówna, red., Katowice.

Łopatkówna B., 1971, O wojennej liryce Kazimiery Ilłakowiczówny (1914-1917), „Prace Historycznoliterackie”, z. 2, S. Zabierowski, J. Zaremba, red., Katowice.

Maciejewska 1., 1979, Kazimiera Iłłakowiczówna. — Wyka K., Markiewicz H., Wyczańska Ł, red.: Obraz literatury polskiej, seria 6, t. 2, Kraków.

Maciejewska L, 1982, Utożsamiona ze światem (Kazimiera Iłłakowiczówna). — Maciejewska L, red., Poeci dwudziestolecia międzywojennego, t. 1, Warszawa.

Matuszewski R., 1986, Kazimiera Iłłakowiczówna. — Krzyżanowski J., Hemas Cz., red., Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, Warszawa.

Mayenowa M.R., 2000, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław.

Ratajczak J., 1986, Lekcje u Ilłakowiczówny (szkice, wspomnienia, listy i wiersze), Poznań.

Ratajczak J., 1999, Twarze llły. — Iłłakowiczówna K., Poezje zebrane. Zebrali, opracowali i bibliografię sporządzili J. Biesiada, A. Żurawska-Włoszczyńska. Wstęp J. Ratajczak, t. 1, Toruń.

Szyjewski A., 2003, Religia Słowian, Kraków.

Ślósarska J., 1994, W świetle symboli. Łódź.

Swięch J., 1997, Literatura polska w latach II wojny światowej, Warszawa.

Tokarski R., 1995, Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie. Lublin.

Wełna M., 1989, Wierność życiu. — Iłłakowiczówna K„ Poezje. Wyb. i wstęp M. Wełna, Lublin.

Ziomek J., 1990, Retoryka opisowa, Wrocław.

Published
2021-02-02

Cited by

Rejter, A. (2021). Straszydlaczki, urocznice, latawiczki. Poetycka konceptualizacja światów pozazmysłowych w twórczości Kazimiery Iłłakowiczówny. Stylistyka, 18, 179–202. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3530

Authors

Artur Rejter 

Statistics

Downloads



License

Copyright (c) 2009 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.