Systematizace základních pojmů české funkční stylistiky
Marie Čechová
Abstract
Foundations of the Czech functional stylistics, including its basic concepts, have been worked out by Bohuslav Havránek in his papers Úkoly spisovného jazyka a jeho kultura (The Tasks of the Standard Language and its Cultivation, cf. esp. the part of it Funkční rozlišení spisovného jazyka - Tlze Functional Differentiation of the Standard Language) published in Spisovná čeština a jazyková kultura - (Standard Czech and the Cultivation of Language) 1932. Havránek has delimitated four functions of the standard ianguage (and four functional languages corresponding to them); he has defined five functional styles (each being detennined by purpose of the discourse) he has marked off the styles also on the basis of their realization (spoken and written, public and non-public). Into the framework of styles, he has included also other differences in makeup oftexts. During last sixty years, the outlined Havráneťs concepts have been (sometimes with changes of their meaning) worked through, defined more precisely, some new concepts have been added (and relations of the original and new concepts have been dealt with). The functional differentiation has been applied to non-standard language, too, new functional sty les (i.e. Havránek's functional languages) have been delimitated, so thet system of 4-7 functional styles is taken under consideration nowadays. The tenn slohový postup or tvar is used now instead of Havránek's tenn functional style. The functional styles are differentiated on the basis of number of purposes that can be attributed to them - so called simplex styles have one basic function only, complex styles have two or more functions. The concept of the style norm (different from the language norm) has been marked off and the fact has been stated that the real life communication does not adhere to a single style nonn but to a combination of theirs. Regarding this fact, so called communicative norms are worked out now. These nonns, in contrast to language and styles norms, are not codified.
Authors
Marie ČechováStatistics
Downloads
Lizenz
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in
- Marie Čechová, Komunikačně-stylový a systémový pohyb v současné češtině , Stylistyka: Bd. 29 (2020): Styl i religia
- Marie Čechová, Vivat profesor Alois Jedlička , Stylistyka: Bd. 7 (1998): Stylistyka Słowiańska
- Marie Ćechova, Ze sta let ćeske stylistiky , Stylistyka: Bd. 20 (2011): Integracja w stylistyce - Integration in Stylistics
- Marie Čechová, Některé spolećné funkce věcných stylů , Stylistyka: Bd. 9 (2000): Stylistyka czeska
- Marie Čechová, Osobní zamyšlení nad životem a dílem profesora Karla Hausenblase , Stylistyka: Bd. 12 (2003): Wielojęzyczność a styl - Multilingualism and Style
- , Heterogennost a homogennost ve stylové sfére , Stylistyka: Bd. 8 (1999): Styl i gatunek - Стиль и жанр - Style and Genre
- Marie Čechová, Proměny současných odborných komunikátů , Stylistyka: Bd. 14 (2005): Stylistyka i Kożyna - Stylistics and Kozhina