Epistemic modality in secondary school graduates’ spoken utterances
Anna Tabisz
Abstract
In this article the author analyses components of the epistemic modality, by means of which a student assesses the accuracy of views presented during the oral matriculation examination in the Polish language. Considering the specificity of spoken utterances during the oral matriculation examination, the epistemic modality can be defined as all kinds of information on an intellectual attitude of the speaker who, on the basis of his/her own knowledge and thinking processes which are taking place in his/her mind at a given moment, makes a “gradable” assessment of a view’s reliability. The analysed texts differ depending on the level of certainty of their authors as far as the communicated content is concerned and they can be divided into two basic groups: 1) utterances containing markers of a modal certainty function and 2) utterances with markers of a modal probability function and possibilities which are much more numerous in the examined material. The fact of highlighting the hypothetical nature of views by secondary school graduates comes from a specific asymmetry between an examinee and an examiner, non-equivalence not only of the played social roles but also of areas of knowledge between the speaker and the recipient. The assumption that the examiner knows more results in the fact that students increase the distance to the views which they communicate, what seems to be rather unfortunate because the uncertainty in relation to their own utterances does not favour achieving the recipient’s acceptance or support for the communicated views and this is one of the aims of an argumentative utterance.
Keywords:
utterance modality, epistemic modality, argumentative utterance, spoken utterance, educational discourseReferences
Bralczyk J., 1978, O leksykalnych wyznacznikach prawdziwościowej oceny sądów, Katowice.
Google Scholar
Cialdini R.B., 2010, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk.
Google Scholar
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar
Czapiga Z., 2006, Rosyjskie operatory metatekstowe i ich polskie odpowiedniki, Rzeszów.
Google Scholar
Gajda S., 1981, Podstawowe logicznojęzykowe typy mówienia (głoszenie, opis, opowiadanie, rozumowanie), „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu”, Językoznawstwo VII, s. 125–140.
Google Scholar
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa.
Google Scholar
Gajda S., 1988, Dialogowość tekstów naukowych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu”, Językoznawstwo XI, s. 181–192.
Google Scholar
Gajewska U., 2004, Metatekstemy w języku nauk ścisłych, Rzeszów.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
Google Scholar
Jędrzejko E., 2001, Jeszcze o modalności z perspektywy badań języka i stylu tekstów artystycznych.–Stylistyka i pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice.
Google Scholar
Kaszewski K., 2006, Język dyskusji radiowej: analiza wypowiedzi słuchaczy w Programie III Polskiego Radia, Warszawa.
Google Scholar
Kawka M., 1999, Dyskurs szkolny. Zagadnienia języka, Kraków.
Google Scholar
Korolko M., 1998, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa.
Google Scholar
Kowal J., 1994, O sztuce pisania wypracowań, Kielce.
Google Scholar
Ligara B., 1997, Polskie czasowniki modalne i ich francuskie ekwiwalenty tłumaczeniowe, Kraków.
Google Scholar
Lyons J., 1977/1984, Semantyka, t. 1, przeł. A. Weinsberg, Warszawa.
Google Scholar
Misztal B., 2014, Niewątpliwie, zdecydowanie, rzekomo, bodajże – rola wykładników modalności epistemicznej w rozmowach internetowych.–Kultura mówienia dawniej i dziś, red. M. Kułakowska, A. Myszka, Rzeszów.
Google Scholar
Nagajowa M., 1994, Nauka o języku dla nauki języka, Kielce.
Google Scholar
Nocoń J., 2013, Zamiast prezentacji, „Polonistyka”, nr 10, s. 4–6.
Google Scholar
Ożóg K., 1991, Elementy metatekstowe ze składnikiem „mówię” w polszczyźnie mówionej, „Język a Kultura”, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, s. 183–194.
Google Scholar
Pisarkowa K., 1975, Składnia rozmowy telefonicznej, Wrocław.
Google Scholar
Polański K. (red.), 2003, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Rytel D., 1982, Leksykalne środki wyrażania modalności w języku czeskim i polskim, Wrocław–Warszawa–Kraków
Google Scholar
Skubalanka T., 1991, Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej języka polskiego, Lublin.
Google Scholar
Starzec A., 1999, Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole.
Google Scholar
Szymanek K., 2001, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1971, Metatekst w tekście.–O spójności tekstu, red. M.R. Mayenowa, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Wilkoń A., 2002., Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków.
Google Scholar
Witosz B., 2001, Metatekst w opisie teoriotekstowym, stylistycznym i pragmalingwistycznym.–Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice.
Google Scholar
Wojtak M., 1999, Dyskurs asekuracyjny w dyskursie naukowym.–Dyskurs naukowy – tradycja i zmiana, red. S. Gajda, Opole.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2002, Strategie asekuracyjne i konwersacyjne w tekście naukowym.–Język w przestrzeni społecznej, red. S. Gajda, K. Rymut, U. Żydek-Bednarczuk, Opole.
Google Scholar
Authors
Anna TabiszStatistics
Downloads
License
1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).
2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".
3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.
4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:
a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,
b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,
c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.
5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.
6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.
7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.
Most read articles by the same author(s)
- Anna Tabisz, “Perhaps you remember…?” About students’ strategies of remembering the forgotten during secondary school final examination interviews , Stylistyka: Vol. 28 (2019): Styl i pamięć
- Anna Tabisz, The term in school didactics , Stylistyka: Vol. 26 (2017): Słowo a styl
- Anna Tabisz, Odmiana medialna języka a ustne wypowiedzi uczniów , Stylistyka: Vol. 31 (2022): Styl i media - Style and media