Wielojęzyczność w reklamie - nadawca i narracja
Katarzyna Wyrwas
Abstract
The author treats multilingualism as the way of constructing oftext structure. Multilingualism in television commercial spot can be describing on severa! areas: spots use many codes ( verba!, visual and sound code ), have many speakers, can have many ways of speaking and use many genres of speech. This article has two main aims. First aim is to describe multilingualism in quasi-dialog of speakers as a harmony of voices which is presenting product. Second aim is to show multilingualism considered as genres of speech combination. Author presents how conversional, everyday narrative exists in commercial text. Everyday narrative is spoken by the speaker which is similar to receiver. Narrative helps to built commercial's credibility. It causes increase of consumer's confidence to the otfered product.
References
Bralczyk J., [b.r.m. w.], Język na sprzedaż.
Depta K., 1998, Struktura narracji mówionej, ,,Język Polski", z. 3-4.
van Dijk T. A., 1985, Działanie, opis działania a narracja, ,,Pamiętnik Literacki", z. 1.
Dobrzyńska T., 1974, Delimitacja tekstu literackiego, Warszawa.
Dybalska R., 2000, Sekundarne gatunki mowy w reklamie. -Regulacyjna funkcja tekstów, red. K. Michalewski, Łódź.
Jachnis A., Trelak J., 1998, Psychologia konsumenta i reklamy, Bydgoszcz.
Kall J., 1998, Reklama, Warszawa.
Kita M., 1993, Perswazyjne użycie języka potocznego w kontakcie ogólnym. - Z problemów współczesnego Języka polskiego, red. A. Wilkoń, J. Warchala, Katowice.
Kominek A., 2002, XV Konferencja Stylistyczna, ,,Język Polski", z. 5.
Labov W., Waletzky J ., 1967, Narrative Analysis: Orał Version of Personal Experience. -Essays on the Verba/ and Visual Arts. Ed. J. Hełm. Seattle-London.
Lalewicz J., 1978, Próba typologii opowieści. - Tekst. Język. Poetyka. Zbiór studiów, red. M.R. Mayenowa, Wrocław.
Loewe I., 200 I, Stylistyczna perspektywa tekstu perswazyjnego. - Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice.
Ong W. J., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin.
Ostromęcka-Frączak B., Grochulska E., 2002, Intertekstualność reklamy telewizyjnej. - Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź.
Pitrus A., 1999, Zrozumieć reklamę, Warszawa.
Skudrzykowa A., 1992, Potoczność a strategia uwiarygodnienia, ,,Socjolingwistyka" 12/13.
Sujkowska K., Wyrwas K., (w druku), Nadawca wszechwiedzący w reklamie telewizyjnej. ,,Poznańskie Spotkania Językoznawcze".
Szczęsna E., 2001, Poetyka reklamy, Warszawa.
Trzebiński J., 1992, Narracyjne formy wiedzy potocznej, Poznań.
Warchala J., 1993, Potoczna narracja w dialogu. - Z problemów współczesnego języka polskiego, red. A. Wilko11 i J. Warchala, Katowice.
Wyrwas K., 200 I, Kawal a narracja, ,,Stylistyka"X.
Wyrwas K., 2002, Skarga jako gatunek mowy, Katowice.
Wyrwas K., 2003, To ludzka rzecz- pogadać ... , czyli o rozmowie w reklamie. - Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne aspekty dialogu, red. M. Kita, J. Grzenia, Katowice.
Authors
Katarzyna WyrwasStatistics
Downloads
License
Copyright (c) 2003 Stylistyka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).
2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".
3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.
4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:
a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,
b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,
c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.
5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.
6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.
7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.
Most read articles by the same author(s)
- Katarzyna Wyrwas, Mind and heart - memory in selected Indo-European languages , Stylistyka: Vol. 28 (2019): Styl i pamięć
- Katarzyna Wyrwas, Genre o f Speech’s Semantic Dominant (on Example o f Negation in Spoken Complaint) , Stylistyka: Vol. 15 (2006): Styl i kultura
- Katarzyna Wyrwas, Językowe sposoby wyrażania punktu kulminacyjnego w opowiadaniach potocznych , Stylistyka: Vol. 23 (2014): Dyskurs i styl
- Katarzyna Wyrwas, Same Remarks on Women's- and Men's- Style of Storytelling , Stylistyka: Vol. 13 (2004): Style and Gender
- Katarzyna Wyrwas, Kawał a narracja , Stylistyka: Vol. 10 (2001): Stylistyka dziś - Style and Humour - Stil' i ûmor
- Katarzyna Wyrwas, Skarga potoczna w strukturze narracyjnej , Stylistyka: Vol. 14 (2005): Stylistyka i Kożyna - Stylistics and Kozhina
- Katarzyna Wyrwas, The Struckture of Speech Complaint , Stylistyka: Vol. 9 (2000): Czech Stylistics
- KATARZYNA WYRWAS, Język i styl powieści pt. Pokraj Andrzeja Saramonowicza – rekonesans , Stylistyka: Vol. 32 No. 32 (2023): Stylistyka