Polska facecja prozatorska XVI-XVIII w. Styl - gatunek - komizm

Artur Rejter




Abstract

The article presents Polish prosaic facetiae of the 16-18 centuries as a genre of popular literature. As for the style of this genre, the most significant elements are those of colloquial style, as can be observed in the style and structure of the text. The colloquialisms, proverbs and puns show that colloquial style is most important in facetiae.
The analized genre is also a hybrid of various speech genres connected with many functional styles of Polish. The most popular genres are for example: dialogue, press information, testament, record, sermon. In facetiae, each element of their text structure and style is connected with its pragmatic aspect. Facetiae as a genre of popular literature is above all subordinate to its comic function.
Finally, the article shows that facetiae is a forerunner of modem jokes and anecdotes one can be seen in the style and text structure of these speech genres. One can say that popular literature is a timeless kind of output.


Anusiewicz J., 1992, Potoczność jako sposób doświadczania świata i jako postawa wobec świata. — Języka kultur a, t. 5: Potoczność w języku i w kulturze, red. J. Anusiewicz, F. Nieckula, Wrocław, s. 9-20.

Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Warszawa.

Bartmiński J., 1991, Styl potoczny jako centrum systemu stylowego języka.—Synteza w stylistyce słowiańskiej, red. S. Gajda, Opole, s. 33-47.

Bartmiński J., 1992, Styl potoczny. - Język a kultura, t. 5: Potoczność w języku i w kulturze, red. J. Anusiewicz, F. Nieckula, Wrocław, s. 37-54.

Bąbel A. M., 2000, Przemiany formy tekstu kulinarnego (III-XIX w.), „Napis”. Tom poświęcony literaturze okolicznościowej i użytkowej, seria VI, s. 215-230.

Dziechcińska H., 1976, W krzywym zwierciadle. O karykaturze i pamflecie czasów renesansu, Wrocław.

Gajda S., 1993, Gatunkowe wzorce wypowiedzi. — Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław.

Graciotti S., 1991, Polska facecja humanistyczna i jej włoskie wzorce, tłum. T. Ulewicz. — Idem: Od Renesansu do Oświecenia, t. 1, Warszawa, s. 185-203.

Guriewicz A., 1987, Problemy średniowiecznej kultury ludowej, tłum. Z. Dobrzyniecki, Warszawa.

Krzyżanowski J., 1960, Wstęp. — Dawna facecja polska (XVI-XVIII w.), oprać. J. Krzyżanowski, K. Żukowska-Billip, Warszawa, s. 5-22.

Krzyżanowski J., 1969, Wstęp. -Nowa księga przysłów i wyrażeń przysłowiowych polskich, oprać. J. Krzyżanowski, t. 1.

Krzyżanowski J., Żukowska-Billip K. (oprać.), 1960, Dawna facecja polska (XVI-XVIII w.), Warszawa.

Michałowska T., 1970, Między poezją a wymową. Konwencje i tradycje staropolskiej prozy nowelistycznej, Wrocław.

Michałowska T., 1998, Facecja. - Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, Warszawa, s. 241-246.

Pollak R., 1969, Bandello - Sowizdrzał i anegdoty Górnickiego. - Idem: Od Renesansu do Baroku, Warszawa, s. 68-78.

Rejter A., 1997, Językowy obraz DOMU w polskiej poezji współczesnej. Potoczność i artyzm. — Dom w języku i kulturze, red. G. Sawicka, Szczecin, s. 347-359.

Rejter A., 2000a, Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Katowice.

Rejter A., 2000b, Polifoniczność gatunkowa „Merkuriusza Polskiego" z 1661 roku, „Napis”. Tom poświęcony literaturze okolicznościowej i użytkowej, seria VI, s. 7-17.

Ziomek J., 1995, Renesans, Warszawa.

Żmigrodzka B., 1997, Testament jako gatunek tekstu, Katowice.

Published
2021-06-20

Cited by

Rejter, A. (2021). Polska facecja prozatorska XVI-XVIII w. Styl - gatunek - komizm. Stylistyka, 10, 383–401. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4203

Authors

Artur Rejter 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2001 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.