“Perhaps you remember…?” About students’ strategies of remembering the forgotten during secondary school final examination interviews
Résumé
The basic question I pose in this paper is the following: What language strategies are used by students who find it difficult to reproduce the content required during a secondary school final examination interviews? The text consists of four main parts. In the first part, on the basis of legal acts,
I describe the formula of the new secondary school final examination in Polish, taking into account its purpose and course. In the second part, I focus my attention on one part of the oral exam – the final examinationinterview– seeing it as a species functioning in the educational discourse. The third part contains the results of the analysis of the questions asked to the students during the secondary school final examination interviews. In the last part of the paper, I describe two attitudes adopted by students in a situation when their knowledge is insufficient to be able to fully answer the questions asked. The first positive attitude is expressed through an uncertainty strategy or a ‘loud thinking’ strategy that supports recollection. On the other hand, the second attitude – negative – characterises those students who are unable to recreate knowledge and who, breaking the overriding principle of cooperation, resign from taking part in the conversation by refusing, i.e. by sending a message informing about breaking contact, or by silence.
Finally, I postulate that during the examination, more often open questions should be asked, triggering higher level thinking, seeing this as an opportunity to bring the final exam closer to ‘real communication,’ serving as information and giving the student the opportunity both to demonstrate knowledge and, more importantly, the right to express their own judgments, reflections and views on the issues raised. Perhaps then they would not have to use strategies masking his ignorance.
Mots-clés :
question, semantic memory, secondary school final examination interviewRéférences
Antas J., 2008, O kłamstwie i kłamaniu, Kraków.
Google Scholar
Arabski J., 1997, Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice.
Google Scholar
Dąmbska I., 1963, Milczenie jako wyraz i jako wartość, „Roczniki Filozoficzne”, vol. 11, issue 1, p. 73–79.
Google Scholar
Dąmbska I., 1973, O funkcjach semiotycznych milczenia. – I. Dąmbska, Znaki i myśli. Wybór pism z semiotyki, teorii nauki i historii filozofii, Warszawa–Poznań–Toruń, p. 93–104.
Google Scholar
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław.
Google Scholar
Grabias S., 2001, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Google Scholar
Grębowiec J., 2013, Mówić i działać. Wykłady z pragmatyk i języka, Wrocław.
Google Scholar
Grice H. P., 1975/1980, Logika a konwersacja, translated by B. Stanosz. – Język w świetle nauki, ed. B. Stanosz, Warszawa, p. 91–114.
Google Scholar
Kawka M., 1999, Dyskurs szkolny. Zagadnienia języka, Kraków.
Google Scholar
Kita M., 1999, „…porozmawiajmy o rozmowie”. Kryteria typologii rozmowy jako interakcji werbalnej, „Stylistyka” VIII, p. 119–131.
Google Scholar
Myrdzik B., 2000, Czy rozmowa jest metodą? – Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z metodyki języka polskiego, ed. B. Myrdzik, Lublin, pp. 95-103.
Google Scholar
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., 2006, Psychologia poznawcza, Warszawa.
Google Scholar
Nęcki Z., 1996, Komunikacja międzyludzka, Kraków.
Google Scholar
Nocoń J., 2011, Stylistyczne aspekty dyskursu edukacyjnego. – Odmiany stylowe polszczyzny– dawniej i dziś, ed. U. Sokólska, Białystok, p. 187–200.
Google Scholar
Perrott E., 1995, Efektywne nauczanie. Praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania, Warszawa.
Google Scholar
Psychologia pamięci, 1997, ed. Z. Chlewiński, A. Hankała, M. Jagodzińska, B. Mazurek, Warszawa.
Google Scholar
Stewart J. (ed.), 2000, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa.
Google Scholar
Szczepanek A., 1991, O strukturze semantyczno-składniowej prac maturalnych. – Zagadnienia komunikacji językowej dzieci i młodzieży, ed. J. Porayski-Pomsta, Warszawa, p. 173–184.
Google Scholar
Tabisz A., 2016, Modalność epistemiczna w ustnych wypowiedziach maturzystów. – „Stylistyka” XXV, p. 429–443.
DOI: https://doi.org/10.25167/Stylistyka.25.2016.26
Google Scholar
https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/ Jezyk-polski.pdf
Google Scholar
Statistics
Téléchargements
Licence
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice
- Anna Tabisz, Termin w dydaktyce szkolnej , Stylistyka: Vol. 26 (2017): Słowo a styl
- Anna Tabisz, Modalność epistemiczna w ustnych wypowiedziach maturzystów , Stylistyka: Vol. 25 (2016): Gajda i stylistyka
- Anna Tabisz, Odmiana medialna języka a ustne wypowiedzi uczniów , Stylistyka: Vol. 31 (2022): Styl i media - Style and media