Użytkownik języka wobec niewyrażalnego, niewyrażanego i niewyrażonego
Małgorzata Kita
Sažetak
The author of the paper tries to systemize the communicative events of different origin, status and motivation. Their common feature is the connection with inexpressiveness and not straightforward expression. They could be classified into three groups: I. silence 2. lies 3. tal king not straightforward, talking "differently". The usage of collocations, euphe[1]misms, figures of speech (metaphors, litotes, metonymy, irony) and indirect speech acts has been taken into consideration.
##submission.citations##
Antas J., 1999, O kłamstwie i kłamaniu. Studium semantyczna-pragmatyczne. Kraków.
Google Scholar
Bally Ch., 1951, Traite de stylistique franraise, t. I, 2, Paris.
Google Scholar
Cieślikowska T., 1995, Przemilczenie w prozie (w kręgu teorii sugestii). - taż, W kręgu genologii, intertekstualności, teorii sugestii, Warszawa-Łódź.
Google Scholar
Dąbrowska A., 1993, Eufemizmy współczesnego języka polskiego, Wrocław.
Google Scholar
Dąbrowska A., 1998, Słownik eufemizmów polskich, czyli w rzeczy mocno, w sposobie łagodnie, Warszawa.
Google Scholar
Jacques Derrida. Doctor honoris causa Universitatis Silesiensis, 1997, Katowice.
Google Scholar
Ducrot O., 1972, Dire et ne pas dire, Paris.
Google Scholar
Ducrot O., 1984, Le dire et le dit, Paris.
Google Scholar
Fónagy Y., 1978, La vive voix. Essais de psycho-phonetique, Paris.
Google Scholar
Grice H.P., 1980, Logika a konwersacja. - Język w świetle nauki, wybór i wstęp B. Sta nosz, Warszawa.
Google Scholar
Grzegorczykowa G., 1987, Presupozycje jako składnik znaczeń wyrazów. - Od kodu do kodu, red. A. Bogusławski, B. Bojar, Warszawa.
Google Scholar
Kerbrat-Orecchioni C., 1986, L 'implicite, Paris.
Google Scholar
Korolko M., 1990, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa.
Google Scholar
Kristeva J., 1981, Le langage, cet inconnu. Une iniciation a la linguistique, Paris.
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M., 1988: Metafory w naszym życiu , tłum. T.P. Krzeszowski, Warszawa.
Google Scholar
Lewicki A., Pajdzińska A., 1993, Frazeologia. - Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław.
Google Scholar
Literatura wobec niewyrażalnego, 1998, red. W. Bolecki, E. Kuźma, Warszawa.
Google Scholar
Meyer M., 1993, Questions de rhetorique: langage, raison et seduction, Paris.
Google Scholar
Pajdzińska A., 1988, Związki frazeologiczne nazywające akt mowy. Semantyka i składnia, Lublin.
Google Scholar
Pajdzińska A., 1999: Jak mówimy o uczuciach? Poprzez analizę frazeologizmów do językowego obrazu świata. - Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński. Lublin.
Google Scholar
Pelc J., 1990, O pojęciu kłamstwa - z punktu widzenia semiotyki, ,,Studia Semiotyczne" XVI-XVII.
Google Scholar
Pisarek W., 1986, Słowa między ludźmi, Warszawa.
Google Scholar
Pisarkowa K., 1994, O komunikatywnej funkcji przemilczenia. - K. Pisarkowa, Z pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór zagadnień, Kraków 1994.
Google Scholar
Puzynina J., 1997, Kłamstwo. - J. Puzynina, Słowo - wartość kultura, Lublin.
Google Scholar
Rokoszowa J., I 983, Język a milczenie, ,,Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego" XL.
Google Scholar
Rokoszowa J., 1994, Milczenie jako fakt Językowy, ,,Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego" L.
Google Scholar
Searle J.R., 1982, Sens et expression. Etudes de theorie des actes de langage, tłum. J. Proust. Paris.
Google Scholar
Searle J.R., 1987, Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk. Warszawa.
Google Scholar
Semantyka milczenia. Zbiór studiów, 1999, red. K. Handke, Warszawa.
Google Scholar
Ziomek J., 1990, Retoryka opisowa, Wrocław-Warszawa Kraków
Google Scholar
##libcom.authors##
Małgorzata Kita##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##
- Małgorzata Kita, Estetyzowanie wulgaryzmów , Stylistyka: Svezak 25 (2016): Gajda i stylistyka
- Małgorzata Kita, Barbara Boniecka, Lingwistyka tekstu. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: Lublin 1999, 373 s. , Stylistyka: Svezak 9 (2000): Stylistyka czeska
- MAŁGORZATA KITA, Mizoginia i uwielbienie kobiety w aforyzmach francuskich i polskich drugiej połowy XIX wieku , Stylistyka: Svezak 6 (1997): Русская стилистика - Russian Stylistics
- Małgorzata Kita, Mówienie o miłości a płeć , Stylistyka: Svezak 13 (2004): Styl a płeć
- MAŁGORZATA KITA, "...porozmawiajmy o rozmowie”. Kryteria typologii rozmowy jako interakcji werbalnej , Stylistyka: Svezak 8 (1999): Styl i gatunek - Стиль и жанр - Style and Genre
- Małgorzata Kita, Bożena Witosz, Kobieta w literaturze. Tekstowe wizualizacje od fin de siecle'u do końca XX wieku, Katowice: Wydawnictwo Gnome, 2001, s. 205. , Stylistyka: Svezak 11 (2002): Stylistyka a poetyka
- Małgorzata Kita, Barbara Boniecka, Jolanta Panasiuk, O języku audycji radiowych, Lublin 2001, Wydawnictwo UMCS, 248 ss. , Stylistyka: Svezak 10 (2001): Stylistyka dziś - Style and Humour - Stil' i ûmor
- Małgorzata Kita, "Historia konwersacyjna". Case study: Bachtin w dialogu z Duwakinem , Stylistyka: Svezak 14 (2005): Stylistyka i Kożyna - Stylistics and Kozhina
- Małgorzata Kita, Komunikacja między generacjami w perspektywie stylistycznej , Stylistyka: Svezak 15 (2006): Styl i kultura