Kawał a narracja
Katarzyna Wyrwas
Sažetak
In this artice author describes joke as a narrative genre of speech. She analyses the texts of the Polish jokes to point the components of the narrative structure - Abstract, Orientation, Evaluation, Resolution and Coda. Some narrative jokes consist of only two components: Orientation and Evaluation, some of them has three components (full narrative structure): Orientation, Evaluation and Resolution.
Narrative jokes can be also realized as enveloping structure. The components of this structure are Orientation and narrative sequence with few elements.
##submission.citations##
Depta K., 1998, Struktura narracji mówionej. „Język Polski” LXXVIII, z. 3 -4, s. 223 -230.
van DijkT. A.,1985, Działanie, opis działania a narracja. „Pamiętnik Literacki” LXXXVI, z. l,s. 145-166.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień -Sławińska A., Sławiński J., 1998, Słownik terminów literackich. Red. J. Sławiński. Wrocław.
Labov W., Waletzky J., 1967, Narrative Analysis: Oral Version of Personal Experience. - Essays on the Verbal and Visual Arts. Ed. J. Helm. Seattle -London, s. 12 -44.
Lalewicz J., 1978, Próba typologii opowieści. - Tekst. Język. Poetyka. Zbiór studiów. Red. M. R. Mayenowa. Wrocław, s. 255 -266.
Mazur J., 1990, Styl i tekst w aspekcie pragmatycznym. „Socjolingwistyka” 9, s. 71 -86.
Skudrzykowa A., 2000, Czym bawi kawał śląski?-Świat humoru. Red. S. Gajda i D. Brzozowska. Opole, s. 149-155.
Warchala J., 1991, Dialog potoczny a tekst. Katowice.
Warchala J., 1993, Potoczna narracja w dialogu. — Z problemów współczesnego języka polskiego. Red. A. Wilkoń i J. Warchala. Katowice, s. 22 -32.
Wierzbicka A, 1999, Język - umysł - kultura. Warszawa.
Wojtak M., 1999, Wyznaczniki gatunku wypowiedzi na przykładzie tekstów modlitewnych. „Stylistyka” VIII, s. 105 -117.
##libcom.authors##
Katarzyna Wyrwas##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##
- Katarzyna Wyrwas, Rozum i serce. Pamięć w wybranych językach indoeuropejskich , Stylistyka: Svezak 28 (2019): Styl i pamięć
- Katarzyna Wyrwas, Wielojęzyczność w reklamie - nadawca i narracja , Stylistyka: Svezak 12 (2003): Wielojęzyczność a styl - Multilingualism and Style
- Katarzyna Wyrwas, Dominanta semantyczna gatunku mowy (na przykładzie negacji w skargach potocznych) , Stylistyka: Svezak 15 (2006): Styl i kultura
- Katarzyna Wyrwas, Językowe sposoby wyrażania punktu kulminacyjnego w opowiadaniach potocznych , Stylistyka: Svezak 23 (2014): Dyskurs i styl
- Katarzyna Wyrwas, Uwagi o kobiecym i męskim sposobie opowiadania , Stylistyka: Svezak 13 (2004): Styl a płeć
- Katarzyna Wyrwas, Skarga potoczna w strukturze narracyjnej , Stylistyka: Svezak 14 (2005): Stylistyka i Kożyna - Stylistics and Kozhina
- Katarzyna Wyrwas, Struktura skargi mówionej , Stylistyka: Svezak 9 (2000): Stylistyka czeska
- KATARZYNA WYRWAS, Język i styl powieści pt. Pokraj Andrzeja Saramonowicza – rekonesans , Stylistyka: Svezak 32 Br. 32 (2023): Stylistyka