Remembrance of Jews in contemporary catholic homilies

Marzena Makuchowska

Uniwersytet Opolski
https://orcid.org/0000-0003-1357-2211

Апстракт

The paper discusses the problem of transferring the memory of Jews through Polish contemporary Catholic homilies. In the biblical pericopies read throughout the liturgical year during Catholic mass, generally Jews play a negative role – as persecutors and killers of Jesus. According to the provisions of the Second Vatican Council, anti-Jewish content cannot be proclaimed in the Catholic Church, and the Bible, which according to the doctrine must remain unchanged, should be adequately commented on in homilies. The paper – on the example of about 40 homilies – shows, however, that priests who preach homilies do not use modern exegetic knowledge, but replicate stereotypes deeply rooted in culture, thus reproducing the centuries-old
myth of the Jews as killers of God.

Клучни зборови:

Polish Catholic discourse, Catholic homilies, Jewish stereotype, anti-Judaism

Armstrong K., 2005, Krótka historia mitu, translated by I. Kania, Kraków.
  Google Scholar

Blumenkranz B., 1952, Perfidia, „Archivum Latinitatis medii aevi. Bulletin du Cange”, No. 22, 157-170.
DOI: https://doi.org/10.3406/alma.1951.2325   Google Scholar

Braudel F., 1971, Historia i nauki społeczne: długie trwanie. - Historia Urwanie, translated by B. Geremek, ed. B. Geremek, W. Kula, Warszawa.
  Google Scholar

Burkert W., 2006, Stwarzanie świętości. Ślady biologii we wczesnych wierzeniach religijnych, translated by L. Trzcionkowski, Kraków.
  Google Scholar

Cała A., 2012, Żyd - wróg odwieczny? Antysemityzm w Polsce i jego źródła, Warszawa.
  Google Scholar

Chlebda W. ,2018, Pamięć i język. Zarys relacji. - Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne, ed. W. Czachur, Warszawa, p. 56-67.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.56-68   Google Scholar

Czchur W., 2018, Lingwistyka pamięci. Założenia, zakres badań i metody analizy. - Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne, ed. W. Czachur, Warszawa, p. 7-55.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.7-55   Google Scholar

Czajkowski M., 1987, Antysemityzm chrześcijański już w Nowym Testamencie?, „Jednota” R. 21, No. 9-10, p. 19-22.
  Google Scholar

Eliade M., 1993, Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, translated by A. Tatarkiewicz, Warszawa.
  Google Scholar

Goldhagen D. J., 2006, Niedokończony rozrachunek. Rola Kościoła katolickiego w Holocauście i niedopełniony obowiązek zadośćuczynienia, translated by H. Jankowska, Warszawa.
  Google Scholar

Havelock E. A., 2007, Przedmowa do Platona, przeł. P. Majewski, Warszawa. Hervieu-
  Google Scholar

Leger D., 1999, Religia jako pamięć, przeł. M. Bielawska, Kraków.
  Google Scholar

Kelber W., 1983, The Oral and the Written Gospel. The Hermeneutics of the Speaking and Writing in the Synoptic Tradition, Mark, Paul, and Q, Philadelphia.
DOI: https://doi.org/10.1177/004057368304000324   Google Scholar

Korolko M., 1977, Charakterystyka religijnych i literackich form staropolskiej pieśni pasyjnej. - Polskie pieśni pasyjne. Średniowiecze i wiek XVI, ed. M. Korolko, J. Puzynina, T. Dobrzyńska, Warszawa.
  Google Scholar

Kuśmirek A., 1992, Żydzi w Ewangelii Jana, „Studia Theologica Varsaviensia” 30/2, p. 121-135.
  Google Scholar

Leistner R., 1974, Antijudaismus im Johannesevangelium?, Bern- Frankfurt am M.
  Google Scholar

Lemański J., ks., 2004, Żydzi w oczach ewangelisty Mateusza, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” No. 2, p. 117-127.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.492   Google Scholar

Lewek A., 1980, Współczesna odnowa kaznodziejstwa, vol. 1, Warszawa.
  Google Scholar

Lohfink G., 1987, Rozumieć Biblię. Wprowadzenie do krytyki form literackich, Warszawa.
  Google Scholar

Makuchowska M., 1994, Rytualizacja i spontaniczność w języku modlitwy, „Łódzkie Studia Teologiczne” 3, p. 83-89.
  Google Scholar

Małunowiczówna L., 1993, Antologia modlitwy wczesnochrześcijańskiej, Lublin.
  Google Scholar

Mussner F., 1979, Traktat uber die Juden, Munchen.
  Google Scholar

Nadolski B., 190, Twórczość liturgiczna, „Tygodni Powszechny”, No. 33, p. 3-4.
  Google Scholar

Obirek S., 2010, Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga, Warszawa.
  Google Scholar

Ong J.W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo podane technologii, translated by J. Japola, Lublin.
  Google Scholar

Pałka D., 2006, Kościół katolicki wobec Żydów w Polsce międzywojennej, Kraków.
  Google Scholar

Porsh F., 1989, Ihr habt den Teufel zum Vater (Joh 8,44), BiKi 44, p. 50-57.
  Google Scholar

Przyczyna W., 2014, Funkcje homilii. Aspekt teologiczny. - Funkcje wypowiedzi religijnych, ed. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów.
  Google Scholar

Schaeffler R., 1998, Kleine Sprachlehre des Gebets, Berlin-New York.
  Google Scholar

Stockwell P., 2006, Poetyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków.
  Google Scholar

Szefler P., 1976, Żydzi w czwartej Ewangelii. - Egzegeza Ewangelii św. Jana, ed. F. Gryglewicz, Lublin.
  Google Scholar

Sinka T., 1994, Zarys liturgiki, Kraków.
  Google Scholar

Tazbir J., 2010, Teoria spiskowa w literaturze pięknej. - Zmowa, intryga, spisek. O tajnych układach w strukturze codzienności, ed. K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara, Opole.
  Google Scholar

Tokarska-Bakir J., 2008, Legendy o krwi. Antropologia przesądu, Warszawa.
  Google Scholar

Trachtenberg J., 2011, Diabeł i Żydzi. Średniowieczna koncepcja a współczesny antysemityzm, translated by R. Stiller, Kraków.
  Google Scholar

Fr. Romuald Jakub Weksler-Waszkinel, Antysemityzm bez Żydów, https://prasa.wiara. pl/doc/460206.Antysemityzm-bez-Zydow.
  Google Scholar

Welte B., 1996, Filozofia religii, translated by J.A. Kłoczowski, Kraków.
  Google Scholar

Wojtak M., 2005, Gatunkowe wyznaczniki rytualizacji wypowiedzi. - Rytuał. Język - religia. Conference materials 17-19 May 2004, Łódź.
  Google Scholar

Wójcicka M., 2018, Język pamięci zbiorowej (w kontekście kultury oralności, piśmienności i elektoralności). Prolegomena. - Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne, ed. W. Czachur, Warszawa, p. 68-93.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.68-93   Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Објавено
2020-01-10

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Makuchowska, M. (2020). Remembrance of Jews in contemporary catholic homilies. Stylistyka, 28, 265–287. https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.17

##libcom.authors##

Marzena Makuchowska 
https://orcid.org/0000-0003-1357-2211

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


Дозвола

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.


Најчитани трудови од истиот автор(и)