Emocjonalność a obrazowość polszczyzny średniowiecznej i ich tekstowe aktualizacje

Апстракт

The work provides an analysis of the relations between emotionality and picturesque[1]ness of Medieval Polish. This refers to both emotionality expressed by language or textual means, the sender’s attitude and the intention of the message regarding the assumed receiver. The picturesqueness, being a semantic feature of the Old-Polish language, yet also understood in the category of stylistic shaping of the text, remains here in the relation of complementarity and should be considered jointly with refer[1]ence to the emotional markedness of the utterance and its manifestations.

Клучни зборови:

emotionality, picturesqueness, Medieval Polish, text, stylistics

Adamczyk Z., 1980, Biblijno-apokryficzne narracje w literaturze staropolskiej do koń ca XVI wieku, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  Google Scholar

Adamczyk Z., 1998, Apokryf. – Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze – renesans – barok, red. T. Michałowska, przy udziale B. Otwinowskiej, E. Sarnowskiej-Temeriusz, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 46–55.
  Google Scholar

Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., 1989, Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  Google Scholar

Grabias S., 1981, O ekspresywności języka. Ekspresja a słowotwórstwo, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
  Google Scholar

Janowska A., 2007, Polisemia staropolskich czasowników. Źródła – swoistość – konsekwencje, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Janowska A., Pastuchowa M., 2005, Słowotwórstwo czasowników staropolskich. Stan i tendencje rozwojowe, Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Krążyńska Z., 2000, Z zagadnień semantyki i składni staropolskich czasowników. –Studia historycznojęzykowe III: Rozwój polskiego systemu językowego, red. K. Rymut, W. R. Rzepka, Kraków: Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, s. 213–219.
  Google Scholar

Krążyńska Z., 2000–2012, Staropolskie konstrukcje z przyimkami, cz. 1–5, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
  Google Scholar

Krążyńska Z., 2010, Staropolskie konstrukcje z przyimkami, cz. 4 [nad, pod, przed, za, miedzy, z + instr., o, przy, na, w + loc.], Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
  Google Scholar

Krążyńska Z., Mika T., Słoboda A., 2015, Składnia średniowiecznej polszczyzny, cz. 1: Konteksty – metody – tendencje, Poznań: Wydawnictwo Rys. Ługowska J., 1992, Opowieści o strachach, strzygach i czarownicach jako przykład tekstów o intencji wzbudzenia lęku. – Typy tekstów. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyń ska, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, s. 36–46.
  Google Scholar

Masłej D., 2020, Jak rodził się średniowieczny tekst. Tak zwane „Kazania augustiańskie” w perspektywie historycznojęzykowej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
  Google Scholar

Michałowska T., 1995, Średniowiecze, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Mika T., 2012, „Kazania świętokrzyskie” – od rękopisu do zrozumienia tekstu, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  Google Scholar

Ostaszewska D., 2001, Postać w literaturze. Wizerunek staropolski (obrazy – konwencje – stereotypy), Katowice: Wydawnictwo Gnome.
  Google Scholar

Przybylska R., 2002, Polisemia przyimków polskich w świetle semantyki kognitywnej, Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Rejter A., 2004, Metatekst w staropolskiej literaturze apokryficznej, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 12, s. 113–122.
  Google Scholar

Rejter A., 2006, Leksyka ekspresywna w historii języka polskiego. Kulturowo-komunikacyjne konteksty potoczności, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Rejter A., 2020, Obrazowość polszczyzny średniowiecznej i jej współczesne korelaty. Rozważania wprowadzające, „Prace Językoznawcze”, R. 22, nr 4, s. 139–149.
DOI: https://doi.org/10.31648/pj.5820   Google Scholar

Słoboda A., 2005, Składnia grupy imiennej w staropolszczyźnie, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
  Google Scholar

Wanicowa Z., 2009, Ignota, dubia, reperta. Czytać i rozumieć staropolszczyznę, Kraków: Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN.
  Google Scholar

Woźniak E., 2007, Ofiary i krzywdziciele. Studium postaci w przedtrydenckim piśmiennictwie pasyjnym. Analiza językoznawcza, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Објавено
2021-12-27

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Rejter, A. (2021). Emocjonalność a obrazowość polszczyzny średniowiecznej i ich tekstowe aktualizacje. Stylistyka, 30, 217–228. https://doi.org/10.25167/Stylistyka30.2021.12

##libcom.authors##

Artur Rejter 
https://orcid.org/0000-0002-1487-859X

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


Дозвола

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.