Tekst okładki w książce dla młodego odbiorcy: Analiza genologiczno-stylistyczna
Iwona Loewe
Аннотация
The author analyses publisher’s notes, regarded here as primarily written texts (substantial aspect), localized on the fourth page of the book cover, on the back cover and/or on the flaps of the dust jacket (spatial aspect), which perform the presentational and recommendational functions. The material is subject to genelogical analysis according to the following order: canonical, alternate and adap- tive patterns. The canonical pattern is the presentation of the main text and its positive valorization. The strategies used in an alternate pattern were revealed as a result of the research. These include: authorial presentations, presentation and valorization through a biogram or reviews, direct addresses to recipient in order to personalize her/him or to unify the community, and provocations inclu- sing taboo violation. The adaptive pattern consists of antipresentations, anti- recommendations and the interiorization of other species.
Ключевые слова:
genelogical analysis, publisher’s notes, recommendational functionsБиблиографические ссылки
Burzywoda U., Ostaszewska D., Rejter A., Siuciak M., 2002, Polszczyzna XVII wieku. Stan i przeobrażenia, Katowice.
Google Scholar
Danek D., 1972, O tytule utworu literackiego, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 143–174.
Google Scholar
Danek D., 1980, Dzieło literackie jako książka. O tytułach i spisach rzeczy w powieści, Warszawa.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1971, O głosowej delimitacji tekstu. – O spójności tekstu, red. M.R. Mayenowa, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1978, Delimitacja tekstu mówionego i pisanego. – Tekst. Język. Poetyka, red. M.R. Mayenowa, Wrocław.
Google Scholar
Genette G., 1987, Seuils, Paris.
Google Scholar
Genette G., 1992, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. A. Milecki. – Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. 4, Kraków.
Google Scholar
Loewe I., 2007, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice.
Google Scholar
Ocieczek R. (red.), 1990, O literackiej ramie wydawniczej w ksi¹¿kach dawnych, Katowice.
Google Scholar
Ocieczek R. (red.), 1992, Autorów i wydawców dialogi z czytelnikami. Studia historycznoliterackie, Katowice.
Google Scholar
Ocieczek R, 1990a., O różnych aspektach badań literackiej ramy wydawniczej w książkach dawnych. – O literackiej ramie wydawniczej w książkach dawnych, red. R. Ocieczek, Katowice.
Google Scholar
Ocieczek R., 1990b, Rama literacka. – Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze. Renesans. Barok, red. T. Michałowska przy udziale B. Otwinowskiej, E. Sarnowskiej-Temeriusz, Wrocław.
Google Scholar
Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. i wstępem opatrzył J. Japola, Lublin.
Google Scholar
Piechota M., 1992, O tytułach dzieł literackich w pierwszej połowie XIX wieku, Katowice.
Google Scholar
Skwarczyńska S., 1954, Wstep do nauki o literaturze, t. I, Warszawa.
Google Scholar
Wojtak M., 2001, Pragmatyczne aspekty analiz stylistycznych tekstów użytkowych. – Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice.
Google Scholar
Authors
Iwona LoeweStatistics
Скачивания
Лицензия
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)
- Iwona Loewe, Między determinacją a wyborem w dyskursie telewizyjnym, czyli od TVP Kultura do TVN Style , Stylistyka: Том 22 (2013): Styl w kulturze
- Iwona Loewe, Konstrukcje analityczne w polskiej telewizji na progu drugiej dekady XXI wieku , Stylistyka: Том 19 (2010): Style a media
- Iwona Loewe, Kierunki językoznawczych badań mediów w Europie. Polska i jej sąsiedzi , Stylistyka: Том 31 (2022): Styl i media - Style and media
- IWONA LOEWE, Naukowe ścieżki Urszuli Żydek-Bednarczuk (1952–2022) , Stylistyka: Том 32 № 32 (2023): Stylistyka