Skarga potoczna w strukturze narracyjnej

Katarzyna Wyrwas




Аннотация

In this artice the author presents some remarks on adaptive structure ofspoken complaint. The analyses demonstrate the contamination of complaint and narrative structure. In analysed spoken texts narrative seems to be structurally "stronger" genre because of its
structural dominant: narrative scheme, consisting of few e lements arranged in tum (Abstract, Orientation, Evaluation, Result and Coda). However, spoken complaint has also a strong dominant which is semantic dominant - negation showing speaker's attitude to
events of his life. The negation exists on text surface or in deep semantic structure of .  Analyses presented in this article shows that most complaint elements are located in Orientation and Coda which often contains speaker's opinion about reported events. The
opinion in everyday spoken narratives may be positive or negative, and sometimes it can be even humoristic, but in spoken complaint this finał opinion is always negative.

Ключевые слова:

spoken complaint, spoken narrative, narrative structure, genre of speech, adaptive structure, structural dominant, semantic dominant, genres of speech contamination

Bartmiński J., I 974, O spójności pieśni ludowej. - Tekst i język. Problemy semantyczne, red. M. R. Mayenowa, Wrocław.

Boxer D., 1 993, Complaining and Commiserating: a Speech Act View of Solidarity in Spoken English, New York.

Depta K., 1 998, Struktura narracji mówionej, ,,Język Polski", z. 3-4.

Depta K., 1 999, Wzorzec gatunkowy skargi, ,,Stylistyka" Vlll.

van Dijk T. A., 1 985, Działanie, opis działania a narracja, ,,Pamiętnik Literacki", z. I .

Encyklopedia Językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański. Wrocław,1993.

Gajda S., 1 99 1 , Gatunki wypowiedzi potocznych. -Język potoczny jako przedmiot badań Językoznawczych, red. S. Gajda i A. Adamiszyn, Opole.


Grabias S., 1 970, Kontaminacje we współczesnym języku polskim, ,,Annales UMCS", sectio F, vol. XXV.

Labocha J., 1 990, Opowiadania ludowe ze Śląska Cieszyńskiego w Czechosłowacji w świetle pragmalingwistyki tekstu, Kraków.

Labov W., Waletzky J., 1 967, Narrative Analysis: Orał Version of Personal Experience. - Essays on the Verba/ and Visual Arts, ed. J. Hełm, Seattle-London.

Ochs E., 1 997, Narrative. - Discourse as Structure and Process. Discourse Studies: A Multidisciplinary lntroduction, vol. 1 , ed. T. A. van Dijk, London.

Ong W. J., 1 992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin.

Sujkowska-Sobisz K., Wyrwas K., 2003, Dwa typy kontaminacji gatunkowych. - Gatunki mowy i ich ewolucja, t. II: Gatunek i tekst, red. D. Ostaszewska, Katowice.

Tannen D., 1 999, Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie, Poznań.

Trzebiński J., 1992, Narracyjne formy wiedzy potocznej, Poznań.

Warchala J., 1 993, Potoczna narracja w dialogu. - Z problemów współczesnego języka polskiego, red. A. Wilkoń i J. Warchala, Katowice.

Wojciszke B., Baryła W., 200 1 , Kultura narzekania i jej psychologiczne konsekwencje. - Zmiany w publicznych zwyczajach Językowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa.

Wojtak M., 1999, Wyznaczniki gatunku wypowiedzi na przykładzie tekstów modlitewnych, ,,Stylistyka"VIII.

Опубликован
2021-05-28

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Wyrwas, K. (2021). Skarga potoczna w strukturze narracyjnej. Stylistyka, 14, 393–401. извлечено от https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4055

Authors

Katarzyna Wyrwas 

Statistics

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.


Лицензия

Copyright (c) 2005 Stylistyka

Лицензия Creative Commons

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.