Binomy i golofrastičeskie sraŝeniâ v poètičeskoj i obydennoj reči: sistemnye harakteristiki i stilističeskie vozmožnosti
Levon Saakân
Instytut Puszkina w MoskwieOlʹga Severskaâ
Instytut Puszkina w MoskwieAbstrakt
The article deals with derivation phenomena, receiving a graphic design with the help of a hyphen. Among such composite words binomials – a fusion of composited and complex words, and the holophrasis – the stand out in the contraction of phrases and sentences into some semblance of words. Examples of those and others are today in everyday speech. These constructs implement the potency of a word-formation language system that has already been used in poetic speech. The authors show that word-fusion has migrated into the discourse of the Internet, where it successfully performs several functions: visualizing complex ideas, nominating and evaluating objects, phenomena, situations, events, and concepts; and defining complexes, ultimately indicating certain concepts will eventually merge into a single word because the words in the text have become in some sense conditional.
Słowa kluczowe:
word formation, binomials, holophrasis, stylistic features, text interpretation, evaluation, nominationAutorzy
Levon SaakânAutorzy
Olʹga SeverskaâStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Olʹga Severskaâ, „Rečevaâ pamâtʹ” âzyka i spontannaâ rekursiâ stilističeskoj normy , Stylistyka: Tom 28 (2019): Styl i pamięć
- Olʹga Severskaâ, Roždestvo i Kreŝenie kak simvoly poètičeskogo tvorčestva: evangelʹskie motivy v poèzii russkogo metarealizma , Stylistyka: Tom 29 (2020): Styl i religia