The Church of Rome and the primacy of its bishop in Fr. Nicholas Afanasiev’s ecclesiology
Andrzej Kuźma
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Wydział Teologicznyhttps://orcid.org/0000-0003-4485-9821
Abstract
Fr. Nicholas Afanasiev was one the most significant Orthodox theologians of the 20th century in the field of ecclesiology. He developed and justified the concept of Eucharistic ecclesiology; and, in a certain way, contrasted it with universal ecclesiology. On the basis of both ecclesiologies, he raised the question of primacy in the Church. Based on Eucharistic ecclesiology, he emphasized the equality of the bishops of particular local churches in their office. However, the equality of bishops is not at odds with the fact that certain Churches enjoyed greater authority than others. In the apostolic period, the Church of Jerusalem possessed the most authority; however, starting in the 2nd century, the Church of Rome took its place. Fr. Nicholas Afanasiev believed that the development of universal ecclesiology, mainly thanks to St. Cyprian of Carthage, contributed to fact that the authority of the Church of Rome in the person of its bishop achieved legal status. In this manner, Roman bishops began to acknowledge themselves as leaders of the entire universal Church. Afanasiev emphasizes that the Orthodox Church has always accepted the primacy of the Church and Bishop of Rome on the basis of Eucharistic ecclesiology,
however it cannot accept its jurisdictional character of universal primacy on the basis of universal ecclesiology.
Keywords:
primacy in the Church, bishop of Rome, Eucharistic ecclesiology, universal ecclesiologyReferences
AFANASJEV N., L’Eglise qui préside dans l’Amour, w: N. AFANASSIEFF, N. KOULOMZINE, J. MEYENDORFF, A. SCHMEMANN, La primaute de Pierre dans l’Eglise orthodoxe, Neuchatel: Éditions Delachaux & Niestlé 1960, s. 9-64.
Google Scholar
AFANASJEV N., La doctrine de la primauté á la lumière de l’ecclésiologie, “Istina” 4 (1957) s. 401-420.
Google Scholar
AFANASJEW M., Kościół Ducha Świętego, tłum. H. Paprocki, Białystok: Bractwo Młodzieży Prawosławnej 2002.
Google Scholar
АФАНАСЬЕВ М., Апостол Петр и Римский епископ, „Православная мысль” 10 (1955), s. 7-31.
Google Scholar
АФАНАСЬЕВ М., Две идеи вселенской Церкви, „Путь” 45 (1934), s. 16-29.
Google Scholar
АФАНАСЬЕВ М., Кафолическая Церковь, „Православная мысль” 11 (1957), s. 17-44.
Google Scholar
CASSIEN (Bezobrazov), Saint Pierre et l’Eglise dans le Nouveau Testament (Le problèm da la Primauté), “Istina” 3 (1955), s. 262-264.
Google Scholar
CYPRIAN Z KARTAGINY, ŚW., O jedności Kościoła, IV, w: TENŻE, Pisma i Traktaty, tłum. J. Czuj, Poznań: Fiszer i Majewski Wydawnictwo Uniwersyteckie 1937, s. 171-193.
Google Scholar
CYPRIAN Z KARTAGINY, ŚW., Listy, tłum. W. Szołdrski (PSP, t. I), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1969.
Google Scholar
CULLMANN O., Saint Pierre. Disciple-Apôtre-Martyr, Neuchatel – Paris: Éditions Delachaux & Niestlé 1952
Google Scholar
DIX G., Le Ministère dans l’Eglise ancienne, Neuchatel: Éditions Delachaux & Niestlé 1955.
Google Scholar
EUZEBIUSZ Z CEZAREI, Historia kościelna, tłum. A. Caba, Kraków: Wydawnictwo WAM 20132.
Google Scholar
HRYNIEWICZ W., U źródeł eklezjologii eucharystycznej, „Collectanea Theologica” 52 (1982) 2, s. 69-83.
Google Scholar
IGNACY ANTIOCHEŃSKI, ŚW., Listy, w: M. STAROWIEYSKI (red.), Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich tłum. A. Świderkówna, Kraków: Wydawnictwo M 1998, s. 113-142.
Google Scholar
IRENEUSZ Z LYONU, ŚW., Chwałą Boga żyjący człowiek, tłum. W. Myszor, Kraków: Kairos 1999.
Google Scholar
KLEMENS RZYMSKI ŚW., List do Kościoła w Koryncie, w: M. STAROWIEYSKI (red.), Pierwsi Świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Świderkówna, Kraków: Wydawnictwo M 1998, s. 51-81.
Google Scholar
KOZŁOWSKI R., Koncepcja Kościoła w myśli i teologii Mikołaja Afanasjewa, Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna 1990.
Google Scholar
KUŹMA A., Podobieństwa i rozbieżności w interpretacji tzw. tekstów prymacjalnych (Mt 16,18-19) w Kościele prawosławnym i rzymskokatolickim, w: Z. ABRAMOWICZ, K. KOROTKICH (red.), Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich, t. II, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku 2016, s. 123-140.
Google Scholar
MYŚKÓW J., Teksty prymacjalne w interpretacji współczesnych teologów prawosławnych, „Collectanea Theologica” 49 (1979) 3, s. 23-50.
Google Scholar
NARBUTT O., Kościół Rzymu w pierwszym wieku, „Więź” 12 (1977), s. 55-73.
Google Scholar
RAKOCY W., Lata pobytu Piotra w Rzymie (Rys historyczny), w: S. SZYMIAK, H. ORDON (red.), Opoka Kościoła Chrystusowego, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004, s. 143-159.
Google Scholar
SŁOMSKI W., Prymat w Kościele. Prymat Piotra w koncepcji Mikołaja Mikołajewicza Afanasjewa, Warszawa 1996.
Google Scholar
STAROWIEYSKI M., Interwencja biskupa Rzymu – św. Klemens Rzymski, w: M. STAROWIEYSKI (red.), Pierwsi świadkowie, Pisma Ojców Apostolskich, Kraków: Wydawnictwo M 1998, s. 45-49.
Google Scholar
TOMASZ Z AKWINU, ŚW., Summa Contra Gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi, tłum. Z. Włodek, W. Zega, Poznań: W drodze 2015.
Google Scholar
WŁODARSKI SZ., Prymat w Kościele, starokatolickie studium biblijno-historyczne, Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna 1971.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Most read articles by the same author(s)
- Andrzej Kuźma, The Orthodox Diaspora as a canonical problem and attempts to regulate it , Studia Oecumenica: Vol. 23 (2023)