Humanizm konfucjański. Zarys problematyki

Sławomir Nowosad

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
https://orcid.org/0000-0002-6287-7938

Résumé

Artykuł przedstawia istotne elementy wizji humanistycznej w świetle założeń filozofii konfucjańskiej. Autor wielokrotnie odwołuje się do Dialogów Konfucjusza oraz do wypowiedzi jego najważniejszych spadkobierców – Mencjusza i Xunzi, jak również do współczesnej literatury przedmiotu. W tekście najpierw uwaga koncentruje się na rozumieniu wspólnej wszystkim ludziom samej natury ludzkiej, którą konfucjaniści różnie oceniali – jako dobrą lub złą, ale zawsze podległą formacji i doskonaleniu. Właśnie człowiek moralnie doskonały (junzi), charakteryzujący się zwłaszcza cnotami dobroczynności i miłości, zasługuje na miano osoby. W odróżnieniu od tradycji zachodniej konfucjanizm widzi ludzką podmiotowość i wartość nie tyle w racjonalności, ile w dojrzałości moralnej, wyrażającej się w autentycznej życzliwości i spolegliwości. Ten akcent z kolei pozwala dostrzec nieodzowny społeczny wymiar człowieczeństwa, który ujawnia się i kształtuje przede wszystkim w rodzinie, a następnie oddziałuje na całe społeczeństwo. W końcu artykuł wyjaśnia wspólne pochodzenie i współzależność człowieka, świata (wszechświata) i nieba. Ponieważ filozofia ta nie odwołuje się do nadprzyrodzoności czy do Boga, ani nie posiada żadnego mitu o stworzeniu, cała jej wizja humanistyczna jawi się jako świecka, jakkolwiek, przynamniej według niektórych autorów, niepozbawiona całkowicie swoiście rozumianego wymiaru transcendentnego.

Mots-clés :

humanizm, konfucjanizm, moralność, człowiek, natura ludzka, osoba, życie społeczne, Konfucjusz, Mencjusz, Xunzi

Bary Wm. Theodore de. 2000. Asian Values and Human Rights: A Confucian Communitarian Perspective. Cambridge [USA]-London: Harvard University Press.
  Google Scholar

Brownell Susan. 2008. Physical Culture, Sports and the Olympics. W The Cambridge Companion to Modern Chinese Culture. Red. Kam Louie, 339-360. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL9780521863223.017   Google Scholar

Chan Wing-Tsit. 1963. A Source Book in Chinese Philosophy. Princeton: Princeton University Press.
  Google Scholar

Chang Chi Yun. 2013. Confucianism: A Modern Interpretation. Singapore: World Scientific Publishing.
DOI: https://doi.org/10.1142/8574   Google Scholar

Cheng Chung-Ying. 2004. A Theory of Confucian Selfhood: Self-Cultivation and Free Will in Confucian Philosophy. W Confucian Ethics: A Comparative Study of Self, Autonomy, and Community. Red. Kwong-loi Shun, David B. Wong, 124-147. Cambridge: Cambridge University Press, Cambridge.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511606960.008   Google Scholar

El Amine Loubna. 2015. Classical Confucian Political Thought: A New Interpretation. Princeton-Oxford: Princeton University Press.
DOI: https://doi.org/10.23943/princeton/9780691163048.001.0001   Google Scholar

Feminist Encounters with Confucius. 2016. Red. Mathew A. Fouts, Sor-hoon Tan. Leiden-Boston: Brill.
  Google Scholar

King Ambrose Yeo-chi. 2018. China’s Great Transformation: Selected Essays on Confucianism, Modernization and Democracy. Hong Kong: The Chinese University Press.
DOI: https://doi.org/10.1353/book58632   Google Scholar

Konfucjusz. 2021. Dialogi, Warszawa: Hachette Polska.
  Google Scholar

Li Chenyang. 2008. “The Philosophy of Harmony in Classical Confucianism”, Philosophy Compass, 3 (3) : 423-435.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1747-9991.2008.00141.x   Google Scholar

Liu Xiaogan. 2019. The Goodness in Human Nature: New Perspectives on Mencian Theory. W New Life for Old Ideas: Chinese Philosophy in the Contemporary World. Red. Yanming An, Brian Bruya, 183-224. Hong Kong: The Chinese University Press.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvzsmbt4.9   Google Scholar

Mencius [The Book of Mencius]. 2009. Red. Philip J. Ivanhoe. New York: Columbia University Press.
  Google Scholar

Mote Frederick W. 1971. Intellectual Foundations of China. New York: Knopf.
  Google Scholar

Mou Bo. 2009. Chinese Philosophy A-Z. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  Google Scholar

Nowosad Sławomir. 2017. „Podstawowe pojęcia etyczne konfucjanizmu”. Roczniki Teologiczne, 64 (3) : 51-61.
DOI: https://doi.org/10.18290/rt.2017.64.3-4   Google Scholar

Ro Young-Chan. 1986. “The Place of Ethics in the Christian Tradition and the Confucian Tradition: A Methodological Prolegomenon”, Religious Studies 22 (1) : 51-62.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0034412500018035   Google Scholar

Rosemont Henry, Jr. 2004. Whose Democracy? Which Rights? A Confucian Critique of Modern Western Liberalism. W Confucian Ethics: A Comparative Study of Self, Autonomy, and Community. Red. Kwong-loi Shun, David B. Wong, 49-71. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511606960.005   Google Scholar

Shun Kwong-loi. 2004. Conception of the Person in Early Confucian Thought. W Confucian Ethics: A Comparative Study of Self, Autonomy, and Community. Red. Kwong-loi Shun, David B. Wong, 183-199. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511606960.010   Google Scholar

Sim May. 2007. Remastering Morals with Aristotle and Confucius, Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511497841   Google Scholar

Surie Poonam. 2020. China: Confucius in the Shadows. Abingdon: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003048244   Google Scholar

Tsai Daniel Fu-Chang. 2001. “How Should Doctors Approach Patients? A Confucian Reflection on Personhood”, Journal of Medical Ethics 27 (1) : 44-50.
DOI: https://doi.org/10.1136/jme.27.1.44   Google Scholar

Wang Yueqing, Bao Qinggang, Guan Guoxing. 2020. History of Chinese Philosophy Through Its Key Terms. Nanjing: Nanjing University Press.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-2572-8   Google Scholar

Weiming Tu, Okeda Daisaku. 2011. New Horizons in Eastern Humanism: Buddhism, Confucianism and the Quest for Global Peace. London-New York: I.B. Tauris.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755625635   Google Scholar

Wong David B. 2004. Rights and Community in Confucianism. W Confucian Ethics: A Comparative Study of Self, Autonomy, and Community. Red. Kwong-loi Shun, David B. Wong, 31-48. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511606960.004   Google Scholar

Wong Wai-ying. 2017. Confucian Ethics in Western Discourse. London: Bloomsbury Academic.
  Google Scholar

Xin Ru. 2007. “The Human Being in Chinese Civilization”, Diogenes 54 (3) : 69-75.
DOI: https://doi.org/10.1177/0392192107080716   Google Scholar

Yao Xinzhong. 2000. Introduction to Confucianism. Cambridge: Cambridge University Press.
  Google Scholar

Zehou Li. 2010. The Chinese Aesthetic Tradition. Honolulu: University of Hawai’i Press.
  Google Scholar


Publiée
2023-12-28

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Nowosad, S. (2023). Humanizm konfucjański. Zarys problematyki. Studia Oecumenica, 23, 267–281. https://doi.org/10.25167/so.5079

Authors

Sławomir Nowosad 
https://orcid.org/0000-0002-6287-7938

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

(c) Tous droits réservés Studia Oecumenica 2024

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.


Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice