Examples of Violation of the Religious Rule by Regular Canons from Żagań in the Middle Ages from the Perspective of the Monastery Chronicle

How Bad would Lead to the Right Path

Zbigniew Krzysztof Witczak

Faculty of Social Sciences of the University of Opole
https://orcid.org/0000-0002-8290-3259

Abstract

Life in medieval monasteries was not always in line with accepted principles, which, by definition, should be strictly observed. This concerned both brothers and senior officials, and even the abbots themselves. The chronicle of the monastery of regular canons in Żagań provides us with many examples of breaking the religious rules. The problem of alcohol abuse, too frequently in contact with women, or disobedience to
superiors are just some of the problems that canons faced. It seems that in such a monument of medieval historiography as a monastery chronicle that positive examples should be shown which are pleasant in order to encourage virtuous behavior, rather than negative deeds or even crimes. However, it turns out that the presentation of what was bad was didactic. It showed readers what to do and what to avoid. Information about sins and offenses also had a contrasting function, highlighting how the reforms of the internal life by good abbots influenced the way the congregation behaved and the effect on their whole life. By presenting positive and negative examples, we see the first as even better, more dignified to imitate and to remember.

Keywords:

Żagań, regular canons, monastery chronicle, monastery life, reforms

Abraham Władysław. 1962. Organizacja Kościoła w Polsce: do połowy wieku XII. Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Bloch Marc. 2002. Społeczeństwo feudalne. Tłum. Eligia Bąkowska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Bylina Stanisław. 2002. Chrystianizacja wsi polskiej u schyłku średniowiecza. Warszawa: Instytut Historii PAN.
  Google Scholar

Bylina Stanisław. 2008. Przestrzenie sakralne mieszkańców wsi u schyłku średniowiecza. W Animarum cultura. Studia nad kulturą religijną na ziemiach polskich w średniowieczu. T. 1: Struktury kościelno-publiczne. Red. Halina Manikowska, Wojciech Brojer, 149–189. Warszawa: Instytut Historii PAN.
  Google Scholar

Chmielewska Katarzyna. 2015. Klasztor i jego problemy w średniowiecznych śląskich i kłodzkich kronikach kanoników regularnych. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza.
  Google Scholar

Chmielewska Katarzyna. 2016. „Klasztor i jego stan posiadania w świetle narracji Chronicae abbatum Beatae Mariae Virginis in Arena”. Zeszyty Historyczne. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie 15: 13–24.
  Google Scholar

Colish Marcia. 2005. Rethinking Lying in the Twelfth Century. W Virtue and Ethics in the Twelfth Century. Red. István Bejczy, Richard Newhauser. 155–173. Leiden – Boston: Brill.
  Google Scholar

Derwich Marek. 2004. Klasztory i mnisi. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
  Google Scholar

Derwich Marek. 2004. Opat: geneza, rola i funkcje. Zarys problemu. W Kolory i struktury średniowiecza. Red. Wojciech Fałkowski, 128–135. Warszawa: DiG.
  Google Scholar

Derwich Marek. 2008. Zakonnicy a rozwój religijności na ziemiach polskich. W Animarum cultura. Studia nad kulturą religijną na ziemiach polskich w średniowieczu. T. 1: Struktury kościelno--publiczne. Red. Halina Manikowska, Wojciech Brojer, 329–351. Warszawa: Instytut Historii PAN.
  Google Scholar

Dola Kazimierz. 1968. „Szpitale średniowieczne Śląska”. Roczniki Teologiczne Śląska Opolskiego 1: 239–292.
  Google Scholar

Dola Kazimierz. 1996. Dzieje Kościoła na Śląsku. Cz. 1: Średniowiecze. Opole: Drukarnia Wydawnictwa Świętego Krzyża.
  Google Scholar

Doroz-Turek Małgorzata. 2011. „Średniowieczna architektura klasztorna kanoników regularnych św. Augustyna na Śląsku na przykładzie Nowogrodu Bobrzańskiego”. Czasopismo Techniczne. Architektura 23/7 – A: 487–506.
  Google Scholar

Filipek-Misiak Aleksandra. Red. 2016. W ogrodzie cnót, wad i grzechów. Problematyka cnót w wybranych średniowiecznych kronikach klasztornych na Śląsku i w Czechach. Kraków: Księgarnia Akademicka.
  Google Scholar

Grüger Heinrich. 1995–1996. „Schlesisches Klosterbuch Naumburg am Bober. Praepositura conventualis, dann Abtei, später Praepositura ruralis der Regulierten Augustiner-Chorherren”. Jahrbuch der Schlesischen Friedrich-Wilhelms-Universität zu Breslau 36–37: 25–36.
  Google Scholar

Heinrich Arthur. 1900. Geschichtliche Nachrichten über Naumburg a. B., Freiwaldau u. Halbau. Sagan: A. Menzel.
  Google Scholar

Karczewska Joanna. 2007. „Rodzina von Leslav i jej działalność w XIV–XV wieku”. Studia Zachodnie 9: 75–80.
  Google Scholar

Kłoczowski Jerzy. 2003. Wspólnoty chrześcijańskie w tworzącej się Europie. Poznań: W drodze.
  Google Scholar

Kogut Mieczysław. 2005. „Ślężański klasztor”. Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne 6 (2): 82–101.
  Google Scholar

Kogut Mieczysław. 2008. „Początki klasztoru kanoników regularnych w Nowogrodzie Bobrzańskim”. Wrocławski Przegląd Teologiczny 16 (1): 203–210.
  Google Scholar

Kogut Mieczysław. 2008. Dzieje kanoników regularnych w Sobótce – Górce do połowy XV wieku. W Przemijanie i trwanie. Kanonicy Regularni Laterańscy w dawnej i współczesnej Polsce. Materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej z okazji 600-lecia fundacji opactwa Bożego Ciała w Krakowie. Red. Kazimierz Łatak, Irena Makarczykowa, 153–180. Kraków: Zakon Kanoników Regularnych Laterańskich.
  Google Scholar

Korta Wacław. 1958. „Rozwój wielkiej własności klasztornej na Śląski do połowy XIII w.”. Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka 13 (2): 179–205.
  Google Scholar

Korta Wacław. 1964. Rozwój wielkiej własności feudalnej na Śląsku do połowy XIII wieku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  Google Scholar

Lawless Georg. 1995. Przegląd monastycyzmu augustiańskiego i kilka sugestii co do dalszych badań. W Duchowość starożytnego monastycyzmu. Red. Marek Starowieyski, 61–86. Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec.
  Google Scholar

Leszczyńska Barbara. 1964. „W sprawie monografii Ludolfa z Żagania”. Acta Universitatis Wratislaviensis. Historia 8: 147–159.
  Google Scholar

Machilek Franz. 1966 . „Ludolf von Einbeck, Abt von Sagan”. Einbecker Jahrbuch 26: 104–107.
  Google Scholar

Machilek Franz. 1967. Ludolf von Sagan und seine Stellung in der Auseinandersetzung um Konziliarismus und Hussitismus, München: Robert Lerche.
  Google Scholar

Machilek Franz. 1985. Ludolf von Sagan. W Die deutsche Literatur des Mittelalters. Verfassenlexicon. T. 1. Red. Kurt Illing, Christine Stöllinger, 974–984. Berlin – New York: Walter de Gruyter.
  Google Scholar

Mandziuk Józef. 2003. Historia kościoła katolickiego na Śląsku. T. 1, cz. 1: Średniowiecze (do 1302 roku). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
  Google Scholar

Mandziuk Józef. 2004. Historia kościoła katolickiego na Śląsku. T. 1, cz. 2: Średniowiecze (1302–1417). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
  Google Scholar

Matusik Leokadia. 1974. „Próba spojrzenia na postawę polityczną środowiska wrocławskich kanoników regularnych w średniowieczu”. Acta Universitatis Wratislaviensis. Historia 23: 39–85.
  Google Scholar

Milis Ludo J.R. 1996. Anielscy mnisi i ziemscy ludzie: monastycyzm i jego znaczenie w społeczeństwie średniowiecznym. Tłum. Jadwiga Piątkowska. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Mrozowicz Wojciech. 1995. Szkoła klasztoru kanoników regularnych – augustianów w Kłodzku w średniowieczu. W Klasztor w kulturze średniowiecznej Polski: materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej zorganizowanej w Dąbrowie Niemodlińskiej w dniach 4–6 XI 1993 przez Instytut Historii WSP w Opolu i Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego. Red. Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz, 63–81. Opole: Wydawnictwo Świętego Krzyża.
  Google Scholar

Mrozowicz Wojciech. 2000. Średniowieczne śląskie dziejopisarstwo klasztorne. W Tysiącletnie dziedzictwo kulturowe diecezji wrocławskiej. Red. Antoni Barciak, 141–159. Katowice: Instytut Górnośląski.
  Google Scholar

Mrozowicz Wojciech. 2001. Wokół przeniesienia klasztoru kanoników regularnych św. Augustyna z Nowogrodu Bobrzańskiego do Żagania (w świetle nieznanego dokumentu z 20 IX 1284 r.). W „Memoriae amici et magistri”. Studia historyczne poświęcone pamięci prof. Wacława Korty (1919–1999). Red. Marek Derwich, Wojciech Mrozowicz, Rościsław Żerelik, 101–108. Wrocław: Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Mrozowicz Wojciech. 2005. Bogu czy ludziom. O motywach twórczości dziejopisarskiej. W Causa creandi. O pragmatyce źródła historycznego (Acta Universitatis Wratislaviensis Historia. 156). Red. Stanisław Rosik, Przemysław Wiszewski, 91–101. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Mrozowicz Wojciech. 2010. Konwent kłodzki i jego kultura w XV wieku w świetle własnej kroniki. W Święty Stanisław Kazimierczyk CRL (1433–1489). Postać – środowisko – kultura – dziedzictwo. Red. Kazimierz Łatak, 250–262. Kraków: Legra.
  Google Scholar

Mrozowicz Wojciech. 2010. Ludolf of Żagań. W Encyclopedia of the medieval chronicle. T. 2: J–Z. Red. Graeme Dunphy, 1049–1050. Leiden – Boston: Brill.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 1992. „Stan badań nad klasztorem kanoników regularnych NMP na Piasku we Wrocławiu”. Acta Universitatis Wratislaviensis. Historia 101: 85–98.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 1994. Uposażenie i działalność gospodarcza klasztoru kanoników regularnych NMP na Piasku we Wrocławiu do początku XVI wieku (Rozprawy i Opracowania 16). Opole: Wydawnictwo św. Krzyża.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 1995. Chronica abbatum Beate Marie Virginis in Arena jako źródło poznania życia wewnętrznego klasztoru na Piasku we Wrocławiu. W Klasztor w kulturze średniowiecznej Polski: materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej zorganizowanej w Dąbrowie Niemodlińskiej w dniach 4–6 XI 1993 przez Instytut Historii WSP w Opolu i Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego. Red. Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz, 181–193. Opole: Wydawnictwo Świętego Krzyża.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 1997. Opat Konrad zwany „z Włocławka ” i jego rządy w klasztorze kanoników regularnych NMP na Piasku we Wrocławiu w XIV w. W Venerabiles, nobiles et honesti. Studia z dziejów społeczeństwa Polski średniowiecznej. Red. Andrzej Radzimiński, Anna Supruniuk, Jan Wroniszewski, 101–114. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 1999. Ideał opata w śląskich średniowiecznych kronikach klasztoru kanoników regularnych. W Człowiek i Kościół w dziejach. Księga pamiątkowa dedykowana ks. prof. K. Doli z okazji 65 rocznicy urodzin. Red. Jan Kopiec, Norbert Widok, 103–118. Opole: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 1999. Kanonicy regularni na Śląsku. Życie konwentów w śląskich klasztorach kanoników regularnych w średniowieczu (Studia i Monografie 269). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2000. Kanonicy regularni a miasto na przykładzie Żagania. W Klasztor w mieście średniowiecznym i nowożytnym. Materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej w Turawie w dniach 6–8 V 1999 r. przez Instytut Historii Uniwersytetu Opolskiego i Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego. Red. Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz, 383–392. Wrocław – Opole: Pracownia Badań nad Dziejami Zakonów i Kongregacji Kościelnych (LARHCOR). Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2000. Silvestres in moribus erant. O wyższości miasta nad wsią na przykładzie kanoników regularnych w Żaganiu. W Człowiek, sacrum, środowisko. Miejsca kultu w średniowieczu (Spotkania Bytomskie 4). Red. Sławomir Moździoch, 235–241. Wrocław: WERK.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2002. Kult świętych w śląskich klasztorach kanoników regularnych w średniowieczu. W Ecclesia et civitas. Kościół i życie religijne w mieście średniowiecznym. Red. Halina Manikowska, Hanna Zaremska, 439–453. Warszawa: Instytut Historii PAN.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2003. Kulturotwórcza rola kanoników regularnych w średniowiecznej Polsce. W Sacrum i profanum. Klasztory i miasta w rzeczywistości Górnego Śląska w średniowieczu. Red. Elżbieta Bimler-Mackiewicz, 107–113. Rybnik: Muzeum w Rybniku.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2003. Udział klasztorów w kolonizacji i osadnictwie Śląska w średniowieczu (na przykładzie kanoników regularnych). W Korzenie środkowoeuropejskiej i górnośląskiej kultury gospodarczej. Red. Antoni Barciak, 294–302. Katowice: Societas Scientiis Favendis Silesiae Superioris – Instytut Górnośląski.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2004. Działalność charytatywna kanoników regularnych na Śląsku w średniowieczu. W Curatores pauperum. Źródła i tradycje kultury charytatywnej Europy Środkowej. Red. Antoni Barciak, 105–113. Katowice: Societas Scientiis Favendis Silesiae Superioris – Instytut Górnośląski.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2005. Formacja intelektualna śląskich kanoników regularnych w średniowieczu. W Źródła kultury umysłowej w Europie środkowej ze szczególnym uwzględnieniem Śląska. Red. Antoni Barciak, 180–195. Katowice: Societas Scientiis Favendis Silesiae Superioris – Instytut Górnośląski.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2006. Elementy piśmiennictwa pragmatycznego w twórczości śląskich kanoników regularnych w średniowieczu. W Piśmiennictwo pragmatyczne w Polsce do końca XVIII wieku na tle powszechnym. Red. Jan Gancewski, Andrzej Wałkówski, 32–42. Olsztyn: Pracownia Wydawnicza ELSet.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2007. A czyny ich były liczne i godne pamięci. Konwent klasztoru kanoników regularnych NMP na Piasku we Wrocławiu do początku XVI wieku (Z Dziejów Kultury Chrześcijańskiej na Śląsku 40). Opole: Wydawnictwo św. Krzyża w Opolu.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2008. Próby reform w klasztorach kanoników regularnych w Polsce i na Śląsku w XV wieku. W Przemijanie i trwanie. Kanonicy Regularni Laterańscy w dawnej i współczesnej Polsce. Materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej z okazji 600-lecia fundacji opactwa Bożego Ciała w Krakowie. Red. Kazimierz Łatak, Irena Makarczykowa, 433–449. Kraków: Zakon Kanoników Regularnych Laterańskich.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2010. Z badań nad studiami uniwersyteckimi śląskich kanoników regularnych w średniowieczu. W Kultura edukacyjna na Górnym Śląsku. Red. Antoni Barciak, 248–262. Katowice: Societas Scientiis Favendis Silesiae Superioris.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2013. Uczeni i sławni mężowie w Katalogu opatów żagańskich. W Rycerze, wędrowcy, kacerze. Studia z historii średniowiecznej i wczesnonowożytnej Europy środkowej. Red. Beata Wojciechowska, Waldemar Kowalski, 241–251. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
  Google Scholar

Pobóg-Lenartowicz Anna. 2016. Liturgia śląskich kanoników regularnych w średniowieczu. W Tradycje monastyczne w Europie: między liturgiką a performatyką II. Red. Erwin Mateja, Zbigniew Solski, 89–100. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Podedworny Ireneusz. 2008. Nauczanie w klasztorze kanoników regularnych w Mstowie na przełomie średniowiecza i czasów nowożytnych. W Przemijanie i trwanie. Kanonicy Regularni Laterańscy w dawnej i współczesnej Polsce. Materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej z okazji 600-lecia fundacji opactwa Bożego Ciała w Krakowie. Red. Kazimierz Łatak, Irena Makarczykowa, 451–464. Kraków: Zakon Kanoników Regularnych Laterańskich.
  Google Scholar

Potkowski Edward. 1997. Pisarz i jego dzieło w średniowiecznym społeczeństwie. W Człowiek w społeczeństwie średniowiecznym. Red. Roman Michałowski, 265–279. Warszawa: DIG.
  Google Scholar

Proksch Constance. 1994. Klosterreform und Geschichtsschreibung im Spätmittelalter (Kollektive Einstellungen und sozialer Wandel im Mittelalter. Neue Folge 2). Köln: Böhlau Verlag.
  Google Scholar

Rajman Jerzy. 1995. Kryzys polskich klasztorów norbertańskich w XIV i XV wieku. W Klasztor w kulturze średniowiecznej Polski: materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej zorganizowanej w Dąbrowie Niemodlińskiej w dniach 4–6 XI 1993 przez Instytut Historii WSP w Opolu i Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego. Red. Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz, 29–39. Opole: Wydawnictwo św. Krzyża.
  Google Scholar

Schlesinger Walter. 1962. Kirchengeschichte Sachsens im Mittelalter. T. 1: Von den Anfängen kirchlicher Verkündigung bis zum Ende des Investitursstreites. Köln: Böhlau Verlag.
  Google Scholar

Silnicki Tadeusz. 1953. Dzieje i ustrój Kościoła Katolickiego na Śląsku do końca w. XIV. Warszawa: Pax.
  Google Scholar

Sivéry Gérard. 1985. Les chanoines d’Arrouaise et la Pologne. W Les contacts religieux Franco-Polonais du Moyen Age a nous Jours. Relations, influences, images d’un pays vu par l’autre, 53–82. Paris: Éditions du Dialogue Centre National de la Recherche Scientifique.
  Google Scholar

Słoń Marek. 2000. Szpitale średniowiecznego Wrocławia. Warszawa: Neriton.
  Google Scholar

Starowieyski Marek. 1980. Reguła św. Augustyna. W Starożytne reguły zakonne. Red. Marek Starowieyski, 773–802. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
  Google Scholar

Steller Geogr. 1968–1969. „Die Anfänge des (Saganer) Augustinerstiftes in Naumburg am Bober (1217–1284)”. Archiv für schlesische Kirchengeschichte 26: 19–63; 27: 30–52.
  Google Scholar

Surdacki Marian. 2015. „Szpitalnictwo zakonne w średniowiecznej Polsce”. Roczniki Humanistyczne 63 (2): 49–98.
  Google Scholar

Szetelnicki Wacław. 2012. „Szkolnictwo kanoników regularnych na Śląsku w świetle reform podejmowanych przez opata Johanna Ignaca Melchiora von Felbigera – wybrane aspekty”. Nasza Przeszłość 117: 259–299.
  Google Scholar

Świerk Alfred. 1965. Średniowieczna biblioteka klasztoru kanoników regularnych w Żaganiu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  Google Scholar

Węgrzyn-Klisowska Walentyna. 1971. „Przyczynek do działalności muzycznej klasztoru kanoników regularnych św. Augustyna w Żaganiu”. Muzyka 22 (1): 119–121.
  Google Scholar

Wiszewski Paweł. 2003. Miejsce gospodarki w świecie według Ludolfa z Żagania (na marginesie „Katalogu opatów żagańskich”). W Korzenie środkowoeuropejskiej i górnośląskiej kultury gospodarczej. Red. Antoni Barciak, 314–323. Katowice: Societas Scientiis Favendis Silesiae Superioris – Instytut Górnośląski.
  Google Scholar

Wiśniowski Eugeniusz. 2004. Parafie w średniowiecznej Polsce: struktura i funkcje społeczne. Lublin: Instytut Geografii Historycznej Kościoła w Polsce KUL.
  Google Scholar

Witczak Zbigniew. 2019. „Nie tylko Primus reformator klasztoru żagańskiego. Działalność gospodarcza opata Trudwina I”. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 39 (1): 189–209.
  Google Scholar

Witkowski Rafał. 2008. Kanonicy regularni i kartuzi: dwa zakony późnego średniowiecza i ruch devotio moderna. W Przemijanie i trwanie. Kanonicy Regularni Laterańscy w dawnej i współczesnej Polsce. Materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej z okazji 600-lecia fundacji opactwa Bożego Ciała w Krakowie. Red. Kazimierz Łatak, Irena Makarczykowa, 561–573. Kraków: Zakon Kanoników Regularnych Laterańskich.
  Google Scholar

Wojtyska Henryk Damian. 1996. „Duchowość kanoników regularnych”. Saeculum Christianum 3 (1): 123–130.
  Google Scholar

Wojtyska Henryk Damian. 1975. Nauka i nauczanie u kanoników regularnych (na przykładzie Kongregacji Bożego Ciała). W Dzieje teologii katolickiej w Polsce. T. 2, cz. 2. Red. Marian Rechowicz, 455–458. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  Google Scholar

Zahajkiewicz Marek. 2000. Miejsce zakonów w duszpasterstwie średniowiecznych miast. W Klasztor w mieście średniowiecznym i nowożytnym. Materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej w Turawie w dniach 6–8 V 1999 r. przez Instytut Historii Uniwersytetu Opolskiego i Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego. Red. Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz, 308–314. Wrocław – Opole: Pracownia Badań nad Dziejami Zakonów i Kongregacji Kościelnych (LARHCOR). Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Zientara Benedykt. 1997. Henryk Brodaty i jego czasy. Warszawa: Trio.
  Google Scholar

Zumkeller Adolar. 2017. Sens i duch reguły św. Augustyna. Tłum. Celina Gorol. Kraków: Zgromadzenie Sióstr św. Jadwigi. Drukarnia Archidiecezjalna.
  Google Scholar


Published
2020-10-31

Cited by

Witczak, Z. K. (2020). Examples of Violation of the Religious Rule by Regular Canons from Żagań in the Middle Ages from the Perspective of the Monastery Chronicle: How Bad would Lead to the Right Path. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 40(2), 127–149. https://doi.org/10.25167/sth.1863

Authors

Zbigniew Krzysztof Witczak 
https://orcid.org/0000-0002-8290-3259

Statistics

Downloads



License

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.