Opublikowane: 2024-12-20

Zagrożenia duchowości małżeńskiej i rodzinnej wynikające z wpływu świata cyfrowego

Bartłomiej Kempe , Wiktoria Kempe
Family Forum
Dział: Varia (o rodzinie)
DOI https://doi.org/10.25167/FF/5586

Abstrakt

Współczesne wyzwania związane z kryzysem rodziny oraz rosnącą liczbą rozwodów stanowią istotny obszar analizy, zwłaszcza w kontekście dotknięcia duchowości małżeńskiej, jak opisuje papież Franciszek w adhortacji Amoris laetitia (2016). Celem niniejszego badania jest identyfikacja przyczyn tego zjawiska, skoncentrowana na zagrożeniach takich jak dezinformacja, fake newsy i nadużywanie mediów społecznościowych, popartych aktualnymi badaniami naukowymi. Metodyka obejmuje analizę wpływu świata Internetu na równowagę antropologiczną, ze szczególnym uwzględnieniem nowego środowiska wychowawczego oraz jego wpływu na pojęcie człowieka, godności i moralności.
Wyniki badania ukazują załamanie autorytetów, zmienne rozumienie świata i fundamentalnych wartości jako istotne zagrożenie dla komunikacji w rodzinie, kluczowego narzędzia porozumiewania się. Papież Franciszek podkreśla, że rodzina powinna być środowiskiem prawdy, pozbawionym zakłamania i pozorów, co umożliwia jej trwałe podtrzymywanie przez Boga. Analiza wpływu świata cyfrowego na aspekty duchowe rodziny wykazuje, że brak prawdy oddala członków od siebie, negatywnie wpływając na dążenie do zjednoczenia z Bogiem. Wnioskiem z przeprowadzonego badania jest konieczność przywrócenia prawdy w relacjach rodzinnych oraz odwołanie się do Jezusa jako antidotum na kryzys duchowy, co pozwoli uniknąć dalszych destrukcyjnych skutków.

Słowa kluczowe:

Amoris Laetitia, rodzina, zagrożenia, duchowość małżeńska, dezinformacja, fałszywe wiadomości, komunikacja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kempe, B., & Kempe, W. (2024). Zagrożenia duchowości małżeńskiej i rodzinnej wynikające z wpływu świata cyfrowego. Family Forum, 14, 449–467. https://doi.org/10.25167/FF/5586
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.