K jazykove strdnce ćeskych baroknich textü, zejmena kdzäni

ALENA JAKLOVÄ




Аннотация

Der Aufsatz behandelt die Problematik der Entwicklung der tschechischen Sprache in der Barockzeit, besonders im 17. und 18. Jahrhundert. Die Voraussetzung für die Beschreibung dieser Entwicklungslinie des Tschechischen sind die Analysen der Texte, vor allem der Predigten. Zu diesem Zweck wurden solche Texte ausgewählt, die die Herausbildung der vier bedeutenden Barockgenerationen im Zeitraum von 1620 bis 1740 repräsentieren. Die aus den Textanalysen resultierenden Schlussfolgerungen zeigen, wie die historischen Ereignisse (allmählicher Untergang der tschechischen Staatlichkeit nach dem Kriege am Anfang des 17. Jahrhunderts), in deren Folge es zur Verengerung des Funktionsspektrums des Tschechischen und zur Beschränkung von dessen Gesellschaftsfunktion kam, in der phonologischen, morphologischen, syntaktischen und lexikalischen Ebene der tschechischen Sprache zum Ausdruck kamen.


Ćemy V., 1967, Baroko a jeho poezie. Doslov. - Kéz horí popel müj, Praha.

Ćemy V., 1996, Az do predsíné nebes, Praha.

Diema G., 1994, Trpné snásení údélu jakoźto svatost: Zivot Albrechta Chanovského (1680) v podáníJana Tanner a. - Ceská literatura doby baroka, Praha, s. 159-170.

Havránek B., 1979, Vyvoj ceského spisovného jazyka, Praha.

Jaklová A., 1998, Kjazyku a stylu ćeskych kázání Ondreje Frantiśka de Waldta. - K ja- zyku a stylu ćeskych barokních textil I, Sbomík katedry bohemistiky PF JU v Ćeskych Budéjovicích, Ceské Budéjovice, s. 7-41.

Jungmann J., 1835-1839, Slovník cesko-némecky, díly I-V, Praha.

Kol., 1998, K jazyku a stylu ćeskych barokních textil I, Ceské Budéjovice.

Kopecky M., 1968, K ceské barokní homiletice. - O barokní kulturę, „Opera Universita- tis Purkynianae Brunensis Facultas Philosophica“, 141, s. 61-74.

Kopecky M., 1970, Starí slezstí kazatelé, Ostrava.

Korensky J., 1992, Komunikace a ćeśtina, Praha.

Kraus J., 1992, Téma jazyka a stylu u Bohuslava Balbina. - Bohuslav Balbin a kultura jeho doby v Cechach.

Sbomík z konference Památníku národního písemnictví, Praha, s. 183-187. Kubíéek E., 1930, Ćesky slovník bohovédny, díl V, Praha, s. 195-197.

Lamprecht A., Ślosar D., Bauer J., 1986, Historická mluvnice ćeśtiny, Praha. Rosa V. J., 1672, Ćechorećnost seu Grammatica Linguae Bohemicae. Praha.

Sládek M., 1995, Maly svétjest clovék aneb Vybor z ceské barokníprózy, Jinoéany.

Stich A., 1991, O pocätcich moderni spisovne cestiny, „Naäe feö“, 74, s. 57-62., Stich A., 1996, Vaclav Cerny a (ceske) baroko. Doslov. - Cerny V., Az dopredsine ne- bes, Praha, s. 413-437.

Tichä Z. (vyd.), 1970, Rüze, kterouz smrt zavrela (Vybor z öeske poezie barokni doby), Praha.

Tobolka Z. (vyd.), 1948, Knihopis ceskych a slovenskych tiskü od doby nejstarsi az do konce XVIII. stoleti, dil II, Praha.

Trävniöek F., 1962, Historickä mlnvnice ceskä III, Praha.

Vaäica J., 1938, Ceske literärni baroko, Praha.

Vaäica J., 1940, Poznämky literärnehistoricke a jazykove. — de Waldt O. F., ChväloreciXeWQ Mezifiöl, s. 201-215.

Опубликован
2021-06-05

##plugins.themes.libcom.cytowania##

JAKLOVÄ, A. (2021). K jazykove strdnce ćeskych baroknich textü, zejmena kdzäni. Stylistyka, 8, 291–305. извлечено от https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4104

Authors

ALENA JAKLOVÄ 

Statistics

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.


Лицензия

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.


Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)