Kultura pamięci: perspektywa ekumeniczna
Piotr Kopiec
Abstrakt
Społeczeństwo jest ze swej natury zawsze zbiorem wzajemnie powiązanych procesów dokonujących się w czasie, ciągłym przechodzeniem od przeszłości, poprzez teraźniejszość do przyszłości. Pamięć o byłych doświadczeniach jest zaś kluczowym czynnikiem kształtującym tożsamość tak jednostek jak i społeczeństw, przekazując wzory kulturowe, normy i wartości. Pamięć jest przy tym zawsze pewną interpretacją tego, co było, skoro przeszłość jest dostępna człowiekowi zawsze czy to przez mechanizmy zapamiętywania czy też poprzez zapośredniczony przekaz, realizowany tak drogą ustną, jak i systematycznej historiografii. Interpretowana pamięć może prowadzić do jej instrumentalizacji. Przykładem takiej instrumentalizacji jest „kultura pamięci”, którą można zdefiniować jako całość przedsięwzięć, zarówno zinstytucjonalizowanych jak i nie, które przyczyniają się do umocnienia kolektywnej jak i indywidualnej pamięci o byłych doświadczeniach, tak aby wykorzystać te doświadczenia w kształtowaniu przyszłości. Artykuł zmierza do odpowiedzi na pytanie, czy kultura pamięci może stać się narzędziem ekumenicznym. Wobec diagnozowanego przez wielu socjologów i teologów kryzysu chrześcijaństwa, Kościoły chrześcijańskie stają przed koniecznością wypracowywania nowych metod działania, które skuteczniej pozwolą stawić czoła wyzwaniom współczesności. W konsekwencji, przed taką koniecznością stoi również ekumenizm. Kultura pamięci, również ta odnosząca się do dawnych kontrowersji, może stać się takim ekumenicznym narzędziem, o ile jest projektowana w poszanowaniu podstawowych zasad dialogu ekumenicznego i oparta na ewangelicznym nakazie miłości.
Słowa kluczowe:
kultura pamięci, ekumenizm, Leśne Kościoły, luterańskiAutorzy
Piotr KopiecStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Kopiec, Ecumenical ambiguities: The case of the Ecumenical Association of Third World Theologians , Studia Oecumenica: Tom 18 (2018)
- Piotr Kopiec, Teologia sukcesu: zniekształcenie głównych założeń ewangelikalizmu , Studia Oecumenica: Tom 20 (2020)
- Piotr Kopiec, Chrzest i Eucharystia w dialogach katolicko-luterańskim i katolicko-reformowanym , Studia Oecumenica: Tom 17 (2017)
- Piotr Kopiec, Chrześcijański alterglobalizm: Jak Światowa Rada Kościołów jest inspirowana Światowym Forum Społecznym? , Studia Oecumenica: Tom 15 (2015)
- Piotr Kopiec, Ciągłość i zmiana w Kościele. Chrześcijańska podróż poprzez kultury , Studia Oecumenica: Tom 14 (2014)
- Piotr Kopiec, Jak kształcić w globalizującym się świecie konsumpcji. Wychowanie dzisiaj w świetle dokumentów Kościoła Ewangelickiego w Niemczech , Studia Oecumenica: Tom 12 (2012)
- Piotr Kopiec, Od zrównoważonego rozwoju do zrównoważonej wspólnoty: wkład Światowej Rady Kościołów do koncepcji zrównoważenia , Studia Oecumenica: Tom 16 (2016)
- Piotr Kopiec, The Christian Contribution to the Changes of the Development Aid System: The Lutheran Approach , Studia Oecumenica: Tom 21 (2021)
- Piotr Kopiec, Propheticness of the Ecumenical Social Thought: the “Life and Work” Oxford Conference about the State and Economic Order , Studia Oecumenica: Tom 22 (2022)