Opublikowane: 2024-01-27

Biograficzne uczenie się ról rodzicielskich matek

dr Paulina Puszcz , dr hab. Alicja Maria Kalus, prof. UJD , dr Emilia Mazurek
Family Forum
Dział: Wsparcie Rodziny / Family Support
DOI https://doi.org/10.25167/FF/5178

Abstrakt

Podjęcie roli rodzicielskiej stanowi istotne zadanie rozwojowe okresu wczesnej dorosłości oraz znaczące doświadczenie w biografii człowieka. Realizowanie roli rodzicielskiej to proces, którego człowiek uczy się w biegu życia. Jednym z rodzajów uczenia się jest uczenie się biograficzne. Celem badań była rekonstrukcja wydarzeń i okoliczności wpisanych w bieg życia kobiet, które stanowiły kontekst ich biograficznego uczenia się roli rodzicielskiej. W badaniach wzięło udział 15 kobiet w wieku od 24 do 35 lat, będących matkami. W wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że biograficzne uczenie się roli rodzicielskiej przez matkę zachodzi poprzez uczenie się z biografii własnej i biografii Innych, w wymiarze świadomym i nieświadomym, indywidualnie lub w relacji z Innym(i). Dla biograficznego uczenia się roli rodzicielskiej duże znaczenie ma okres wzrastania i rozwoju w domu rodziny pochodzenia. Szczególnie znaczące są tu doświadczenia życiowe zdobywane w relacji z matką oraz obserwowanie jej w roli matki. Wnioski płynące z prezentowanych badań mogą stanowić podstawę do tworzenia programów edukacyjnych skierowanych do (przyszłych) matek oraz do przygotowania specjalistów wspierających kobiety pełnieniu roli rodzicielskiej.

Słowa kluczowe:

biografia, biograficzne uczenie się, macierzyństwo, rola rodzicielska

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Puszcz, P., Kalus, A. ., & Mazurek, E. (2024). Biograficzne uczenie się ról rodzicielskich matek. Family Forum, 13, 85–107. https://doi.org/10.25167/FF/5178

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.