Publicado: 2025-12-17

Opracowania Magnificat wybranych kompozytorów luterańskich XVII i 1. połowy XVIII wieku. Część 3: Jan Sebastian Bach.

Piotr Herok
Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
Sección: Muzyka w liturgii
DOI https://doi.org/10.25167/ls.6046

Resumen

W niniejszym artykule autor kontynuuje badania nad opracowaniami kantyku Magnificat wybranych kompozytorów luterańskich XVII i 1. połowy XVIII wieku, skupiając się na twórczości Jana Sebastiana Bacha. W części wprowadzającej autor zarysowuje sylwetkę kompozytora na tle uwarunkowań historyczno-religijno-kulturowych czasów jemu współczesnych. Następnie analizie zostają poddane kolejno: bachowskie Magnificat (BWV 243, BWV 243a), kantataMeine Seel erhebt den Herren (BWV 10) jak również dwa chorały organowe zatytułowane Meine Seele erhebt den Herren (BWV 648 i BWV 733). We wnioskach końcowych autor podkreśla posługiwanie się retoryką muzyczną przez J. S. Bacha zgodnie z tradycją wyznaczoną przez luterańskich twórców go poprzedzających, co w pełni koresponduje ze stanowiskiem Marcina Lutra wobec Maryi Panny.

Normas de citación

Herok, P. (2025). Opracowania Magnificat wybranych kompozytorów luterańskich XVII i 1. połowy XVIII wieku. Część 3: Jan Sebastian Bach. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 65, 189–216. https://doi.org/10.25167/ls.6046

##plugins.themes.libcom.share##

Licencia

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##