Opracowania Magnificat wybranych kompozytorów luterańskich XVII i 1. połowy XVIII wieku.
Część 1: Kompozycje do tekstu łacińskiego.
Résumé
W niniejszym artykule autor bada opracowania kantyku Magnificat wybranych kompozytorów luterańskich XVII i 1. połowy XVIII wieku, koncentrując się na utworach do tekstu łacińskiego. W części wstępnej w sposób zwięzły przedstawia on historię rozwoju kompozycji Magnificat poprzedzających badany okres. Prezentacja ta obejmuje zarówno kompozytorów katolickich, jak i luterańskich. Następnie analizie zostają poddane kompozycje Magnificat wybranych kompozytorów luterańskich w kolejności roku urodzenia poszczególnych twórców. Należą do nich: H. Praetorius, M. Praetorius, H. Schütz, J. Pachelbel, J. Kuhnau, G. Ph. Telemann, Ch. Graupner oraz C. Ph. E. Bach. We wnioskach końcowych autor podkreśla związek na gruncie retoryki muzycznej pomiędzy badanymi kompozycjami a teologicznymi zapatrywaniami Marcina Lutra na Matkę Pana.
Mots-clés :
Słowa kluczowe: Magnificat, Marcin Luter, kompozytorzy luterańscy, liturgia protestancka, retoryka muzyczna, Magnificat do tekstu łacińskiego, Keywords: Magnificat, Martin Luther, Lutheran composers, Protestant liturgy, musical rhetoric, Magnificat for Latin textRéférences
Albrecht Hans. 1986. Magnificat. W Die Musik in Geschichte und Gegenwart. T. 8. Kassel: Bärenreiter, 1483–1487.
Google Scholar
Ambroggi Pietro de. 1951. Magnificat. W Enciclopedia Cattolica. T. 7. Città del Vaticano, 1845.
Google Scholar
Bach Johann Sebastian. 1988. Magnificat in D. BWV 243. Carl Philipp Emanuel Bach. Magnificat. Wq 215. Nagranie CD pod dyr. Philipa Ledgera, DECCA 421 148-2.
Google Scholar
Bartlett Clifford 1995. Introduction. W The Christmas Album. Festive music from Europe and America. Nagranie CD pod dyr. Andrew Parrota, Virgin Veritas VC72435 45155 21, 5.
Google Scholar
Blanken Christine. 2008. Einführung. W Reinhard Keiser. Dialogus von der Geburt Christi. Christoph Graupner. Magnificat in C. Nagranie CD pod dyr. Jürgena Ochsa. Carus 83.417, 3–6.
Google Scholar
Blankenburg Walter. 1980. Praetorius Michael. W The New Grove Dictionary of Music and Musicians. T. 7. London: Macmillan Publishers, 188–192.
Google Scholar
Blankenburg Walter. 1981. Pachelbel Johann. W Das grosse Lexikon der Musik. T. 6. Freiburg: Herder, 174–175.
Google Scholar
Blankenburg Walter. 1982. Schütz Heinrich. W Das grosse Lexikon der Musik. T. 8. Freiburg: Herder, 302–305.
Google Scholar
[brak aut.]. Graduale Simplex in usum minorum ecclesiarum. 1967. Città del Vaticano.
Google Scholar
[brak aut.]. Liber cantualis. 1978. Abbatia Sancti Petri de Solesmis.
Google Scholar
[brak aut.]. Magnificat. 19903. W Brockhaus-Riemann-Musiklexikon. T. 3. Mainz: Schott, 75–76.
Google Scholar
Braun Werner 1981. Praetorius Hieronymus. W Das grosse Lexikon der Musik. T. 6. Freiburg: Herder, 331.
Google Scholar
Bretschneider Wolfgang. 19973. Magnificat. W Lexikon für Theologie und Kirche. T. 6. Freiburg: Herder, 1193.
Google Scholar
Czajkowski Stanisław. 2006. Magnificat. W Encyklopedia Katolicka. T 11. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 810–812.
Google Scholar
Einführung. 1988. W Johann Sebastian Bach. Magnificat in D. BWV 243. Carl Philipp Emanuel Bach. Magnificat. Wq 215. Nagrania CD pod dyr. Philipa Ledgera. DECCA 421 148-2, 10–12.
Google Scholar
Gable Frederick K. 1980. Hieronymus Praetorius. W The New Grove Dictionary of Music and Musicians. T. 15. London: Macmillan Publishers, 184–187.
Google Scholar
Gable Frederick K. 1999. Einführung. W Hieronymus Praetorius. 1999. Vesper Music for Michael’s Day. Nagranie CD pod dyr. Manfreda Cordesa, Select Music CPO 999642-2, 5–11.
Google Scholar
Gryglewicz Feliks. 2007. Ewangelia według św. Łukasza: Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu. T. 3/3). Poznań: Pallottinum (reprint z 1974 r.).
Google Scholar
Heartz Daniel. 1980. Galant. W The New Grove Dictionary of Music and Musicians. T. 7. London: Macmillan Publishers, 92–93.
Google Scholar
Helm E. Eugene. 1980. Bach Carl Philipp Emanuel. W The New Grove Dictionary of Music and Musicians. T. 1. London: Macmillan Publishers, 844–863.
Google Scholar
Herok Piotr. 2023. „Stanowisko Marcina Lutra wobec Maryi Panny”. Liturgia Sacra 29 (2): 117–140.
DOI: https://doi.org/10.25167/ls.5373
Google Scholar
Hoffmann-Erbrecht Lothar. 1980. Graupner Johann Christian. W Das grosse Lexikon der Musik. T. 3. Freiburg: Herder, 353.
Google Scholar
Hoffmann-Erbrecht Lothar. 1992. Einführung. W Georg Philipp Telemann. Zweite Matthäus-Passion und Magnificat C-dur. Nagranie CD pod dyr. Kurta Redela. PHILIPS 432 500-2, 14–19.
Google Scholar
Jagiełło Bartosz. 2020. „XVII-wieczne opracowania kantyku Magnificat Sebastiana Lemlego z kościoła pw. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu”. Liturgia Sacra 26 (1): 215–238.
DOI: https://doi.org/10.25167/ls.2093
Google Scholar
Kirsch Winfried. 1980. Magnificat. W The New Grove Dictionary of Music and Musicians. T. 11. London: Macmillan Publishers, 495–500.
Google Scholar
Kirsch Winfried. 19962. Magnificat. W Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil. T. 5. Kassel: Bärenreiter, 1572–1579.
Google Scholar
Kisiel Anna. 2003. Koncepcja retoryczna „Pasji według św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha. Poznań: Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego.
Google Scholar
Kuhnau Johann, Zelenka Jan Dismas, Bach Johann Sebastian. 2000. Magnificat. Nagranie CD pod dyr. Masaaki Suzuki. BIS-CD-1011.
Google Scholar
Krummacher Friedhelm. 1981. Kuhnau Johann. W Das grosse Lexikon der Musik. T. 5. Freiburg: Herder, 24.
Google Scholar
Lechner Gregor Martin. 1992. Magnificat. W Marienlexikon. T. 4. St. Ottilien: EOS Verlag, 240–241.
Google Scholar
Leszczyńska-Zając Dorota. 2009. Telemann, Georg Philipp. W Encyklopedia Muzyczna PWM. Część biograficzna. T. 11. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 51–59.
Google Scholar
Massenkeil Günther. 1981. Magnificat. W Das grosse Lexikon der Musik. T. 5. Freiburg: Herder, 190–191.
Google Scholar
Mickiewicz Franciszek. 2011. Ewangelia według św. Łukasza. Rozdziały 1–11 (Nowy Komentarz Biblijny. T. 3/1). Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.
Google Scholar
Nadolski Bogusław. 2006. Leksykon liturgii. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Nolte Ewald V. 1980. Pachelbel Johann. W The New Grove Dictionary of Music and Musicians. T. 14. London: Macmillan Publishers, 46–54.
Google Scholar
Paduch Arno. 2003. Einführung. W Johann Pachelbel. Geistliche Festmusik. Nagranie CD pod dyr. Arno Paducha. Christophorus CHR 77257, 2–3.
Google Scholar
Pachelbel Johann. 2003. Geistliche Festmusik. Nagranie CD pod dyr. Arno Paducha. Christophorus CHR 77257.
Google Scholar
Petzoldt Martin. 2000. St. Thomas zu Leipzig. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt.
Google Scholar
Pfannkuch Wilhelm. 1982. Telemann Georg Philipp. W Das grosse Lexikon der Musik. T. 8. Freiburg: Herder, 104–107.
Google Scholar
Poniatowska Irena. 1979. Bach C. Ph. E. W Encyklopedia Muzyczna PWM. Część biograficzna. T. 1. Kraków: PWM, 113–117.
Google Scholar
Praetorius Hieronymus. 1999. Vesper Music for Michael’s Day. Nagranie CD pod dyr. Manfreda Cordesa, Select Music CPO 999642-2.
Google Scholar
Praetorius Michael. 2004. Magnificat. Nagranie CD pod dyr. Paula Van Nevela. Sony Music Entertainment.
Google Scholar
Przerembska Violetta. 1999. „Kantyk Magnificat jako inspiracja dawnych, wielogłosowych opracowań muzycznych”. Liturgia Sacra 5 (2): 365–379.
Google Scholar
Rifkin Joshua. 1980. Schütz Heinrich. W The New Grove Dictionary of Music and Musicians. T. 17. London: Macmillan Publishers, 1–37.
Google Scholar
Rimbach Evangeline. 2000. Einführung. W Johann Kuhnau, Jan Dismas Zelenka, Johann Sebastian Bach. Magnificat. Nagranie CD pod dyr. Masaaki Suzuki. BIS-CD-1011, 10–14.
Google Scholar
Ruhnke Martin. 1980. Telemann Georg Philipp. W The New Grove Dictionary of Music and Musicians. T. 17. London: Macmillan Publishers, 647–659.
Google Scholar
Schuberth Dietrich. 2007. „Biblische Texte zum Singen. Über die Kantabilität poetischer Texte in der Heiligen Schrift”. Musik und Kirche 77 (6): 392–401.
Google Scholar
Schütz, Gabrieli. 2001. A Festive Baroque Christmas. Nagranie CD pod dyr. Paula Goodwina. Harmonia Mundi HCX 3957202.
Google Scholar
Schweitzer Albert. 1972. J. S. Bach. Tłum. Maria Kurecka, Witold Wirpsza. Kraków: PWM.
Google Scholar
Subel Joanna. 1998. Magnificat anima mea Dominum. W Program festiwalu Wratislavia Cantans 98. Wrocław, 175.
Google Scholar
Szymik Stefan. 2004. „Historia oddziaływania tekstu (Wirkungsgeschichte) a studium Nowego Testamentu”. Roczniki Teologiczne 51 (1): 127–140.
Google Scholar
Telemann Georg Philipp. 1992. Zweite Matthäus-Passion und Magnificat C-dur. Nagranie CD pod dyr. Kurta Redela. PHILIPS 432 500-2.
Google Scholar
The Christmas Album. Festive music from Europe and America. 1995. Nagranie CD pod dyr. Andrew Parrota. Virgin Veritas VC72435 45155 21.
Google Scholar
Van Nevel Paul. 2004. Einführung. W Michael Praetorius. Nagranie CD pod dyr. Paula Van Nevela. Sony Music Entertainment, 13–16.
Google Scholar
Wilson Roland. 1997. Einführung. W Michael Praetorius. Musica fiata. Nagranie CD pod dyr. Rolanda Wilsona. Sony Classical S2K 62929, 21–28.
Google Scholar
Wolff Christoph. 2011. Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony. Tłum. Barbara Świderska. Warszawa: Lokomobila.
Google Scholar
Authors
Piotr Herokhttps://orcid.org/0000-0001-5706-2366
Doktor nauk biblijnych (PIB, Rzym), mgr lic. teologii biblijnej (KUL), mgr lic. prawa kanonicznego (UKSW), prezbiter diecezji opolskiej.
Statistics
Téléchargements
Licence
(c) Tous droits réservés Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars 2024
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.
Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice
- Piotr Herok, Stanowisko Marcina Lutra wobec Maryi Panny , Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars: Vol. 62 No 2 (2023): LitS