Vícejazyčná próza v nové české literatuře a její styl
Petr Mareš
Abstrakt
Although literary style is usually considered in the context of a single national language, one characteristic of literary texts is the possibility of utilizing linguistic means from several languages and to connect them in various ways. Usually, there is an opposition between the matrix language (the language of the community for whom the text is primarily intended) and passages formulated in other, embedded languages, which take on the role of foreign languages in relation to the matrix language. The description of the style of such texts must respect their multilingual character, i.e. it must observe the principles of selection and organization of the linguistic means both in relation to the matrix language and to the embedded language(s). The features of the style of multilingual texts are presented in this study through three examples from 20th-century Czech literature: Jaromír John’s short story collection Veèery na slamníku (Evenings on a Straw Mattress, 1920), Jan Novák’s short story collection Striptease Chicago (1983) and Jan Křesadlo’s novel La calle Neruda (1995).
Słowa kluczowe:
style, literary style, multilingualism, matrix language, embedded languages, selection of language devices, organisation of language devicesBibliografia
Coseriu E., 2002, Textlinguistik. Eine Einführung, Tübingen–Basel.
Google Scholar
Janik A., 2001, Styl „Večerów na slamníku“ Jaromíra Johna i wczesnych opowiadań Bohumila Hrabala, „Bohemistyka“ 1, č. 4, s. 265–292.
Google Scholar
Janik A., 2002, Motywika w „Večerach na slamníku“ Jaromíra Johna i we wczesnych opowiadaniach Bohumila Hrabala, „Bohemistyka“ 2, è. 2, s. 99–123.
Google Scholar
Lanstyák I., 2000, K otázke striedania kódov (maďarského a slovenského jazyka) v komunite Maďarov na Slovensku, „Slovo a slovesnost“ 61, c. 1, s. 1–17.
Google Scholar
Mareš P., 2003, „Also: nazdar!“ Aspekty textové vícejazyčnosti, Praha.
Google Scholar
Mareš P., 2012, Nejen jazykem českým. Studie o vícejazyčnosti v literatuře, Praha.
Google Scholar
Píša V., 1994, Téma obìti?, „Tvar“ 5, è. 16, s. 19.
Google Scholar
Autorzy
Petr MarešStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Petr Mareš, Obrázky a „opráski” z českých dějin. O stylu obrázkových seriálů věnovaných historii , Stylistyka: Tom 28 (2019): Styl i pamięć
- Petr Mareš, Lexikální prostředky a styl nové české literatury , Stylistyka: Tom 26 (2017): Słowo a styl
- Petr Mareś, Individudlni styl-problem a reśeni , Stylistyka: Tom 20 (2011): Integracja w stylistyce - Integration in Stylistics
- Alena Macurová, Petr Mareš, Soužití a střet. Ke stylu vícejazyčného textu , Stylistyka: Tom 5 (1996): Stylistyka stosowana
- ALENA MACUROVÁ, PETR MAREŠ, Od stylu k smyslu , Stylistyka: Tom 4 (1995): Tekst i styl - Text and style - Текст и стиль
- PETR MAREŠ, Dialog. Nové stylové podoby tradičního žánru , Stylistyka: Tom 32 Nr 32 (2023): Stylistyka