Soužití a střet. Ke stylu vícejazyčného textu
Alena Macurová
Petr Mareš
Abstrakt
Verbale Texte sind meist nicht homogen, sondern auf verschiedene Weisen heterogen. Im Aufsatz werden zwei spezielle Beispiele der textuellen Heterogenität untersucht. Der erste Teil des Aufsatzes ist Problemen der Mehrsprachigkeit (des Vorkommens mehrerer Nationalsprachen) im künstlerischen Text gewidmet. Es wird daraufhingewie[1]sen, (1) dass für den Aufbau und den Sinn des künstlerischen Textes die Oppositionen „eigen” - „fremd”, „bekannt” - „unbekannt”, „verständlich” - „unverständlich” wichtig sind, und (2) dass die fremdsprachlichen Elemente auf der einen Seite den internen Stilprinzipien des Textes untergeordnet werden, auf der anderen Seite allerdings auf die Verhältnisse in der extratextuellen Kommunikationspraxis verweisen. Ferner wird ver[1]sucht, eine Typologie der grundlegenden Formen und Funktionen der Mehrsprachigkeit in künstlerischen Texten vorzulegen. Als Ausgangspunkt des zweiten Teils des Aufsatzes (Mehrsprachigkeit?) treten tschechisch geschriebene Briefe tschechischer Gehörloser auf. Es wird sowohl ihre Produktionsphase (Standpunkt der Gehörlosen), als auch ihre Rezeptionsphase (Stand[1]punkt der Hörenden) analysiert. Aufgrund dieses komplexen Geischtspunktes wird die Mehrsprachigkeit der Texte problematisiert, es zeigt sich, in welchem Masse sie von den Fähigkeiten der Kommunikanten abhängig ist, (1) „eigene” und „fremde” Sprachen, Weltansichten, Kulturen als begrentzte semiotische Systeme zu „haben” und zu identi[1]fizieren, (2) den Interrelationen des „Eigenen” und des „Fremden” bestimmte textuelle Funktionen zuzuordnen. Der Charakter der geschriebenen Texte tschechischer Gehörloser wird auch mit der „Sprachlosigkeit” in Zusammenhang gebracht, in der die (oral ausgebildeten) Gehörlosen existieren, und mit der Absenz der voll bewältigten „eigenen” (Zeichensprache als Mittel der Repräsentation, Kategorisierung und „Semantisierung” der Welt.
Autorzy
Alena MacurováAutorzy
Petr MarešStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Petr Mareš, Obrázky a „opráski” z českých dějin. O stylu obrázkových seriálů věnovaných historii , Stylistyka: Tom 28 (2019): Styl i pamięć
- Petr Mareš, Lexikální prostředky a styl nové české literatury , Stylistyka: Tom 26 (2017): Słowo a styl
- Petr Mareš, Vícejazyčná próza v nové české literatuře a její styl , Stylistyka: Tom 24 (2015): Różnorodność kulturowa a styl
- Petr Mareś, Individudlni styl-problem a reśeni , Stylistyka: Tom 20 (2011): Integracja w stylistyce - Integration in Stylistics
- ALENA MACUROVÁ, PETR MAREŠ, Od stylu k smyslu , Stylistyka: Tom 4 (1995): Tekst i styl - Text and style - Текст и стиль
- PETR MAREŠ, Dialog. Nové stylové podoby tradičního žánru , Stylistyka: Tom 32 Nr 32 (2023): Stylistyka