Integracyjny wymiar współczesnej analizy dyskursu w świetle prac językoznawczej szkoły francuskiej

Irena Szczepankowska




Abstrakt

The observations described in this páper are concemed with the linguistic discourse analysis carried out by representatives of the contemporary French school, the members o f which include among others: Jean-Michel Adam, Patrick Charaudeau, Catherine Kerbrat-Orecchioni, and Dominique Maingueneau (some of them come from Swiss and Belgian French-speaking communities). The domain of their research, the most impor- tant traditions, as well as the sources of inspiration and relations between the examined field with other scientific disciplines (not only linguistics) are the principál subjects un- der discussion in this páper. The achievements o f the French school in the area o f dis­ course analysis prove the integrative naturę of the disciplině, which combines various fields of study o f language, style and text, that is in particular: stylistics (including rhetoric and the theory o f a literary work of art), pragmatics and text linguistics. The author demonstrates also the significance o f the relations between discourse analysis and other Sciences: philosophy, cognítive science, psychology and sociology, at the same time emphasizing that the broadly defined inlerdisciplinary studies remain (for various reasons) in the sphere of postulates. Among the many obstacles is the separation of sociál Sciences in the 20lh century.

Słowa kluczowe:

French school, integrative linguistics, discurce analysis

Pobierz


Opublikowane
2020-01-10

Cited By / Share

Szczepankowska, I. (2020). Integracyjny wymiar współczesnej analizy dyskursu w świetle prac językoznawczej szkoły francuskiej. Stylistyka, 23, 31–48. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/1824

Autorzy

Irena Szczepankowska 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.