Poznawczy i narracyjno-dyskursywny wymiar słowa a model definicji (na przykładzie „śmieci” i formacji pokrewnych)

Irena Szczepankowska

Profesor w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku.

Abstrakt

The subject of the article is the problem of describing the meaning of a word as a symbolic entity that is considered in the context of the requirements of modern lexicography. The analysis of the selected family words in terms of the cognitive, narrative and discursive aspects are intended to release the role of words as “node access” to the conceptual framework in accordance with the cognitive approach to semantics. The author also considers which model of the definition could best reflect the appropriate aspects of the word. The results of the contextual analysis included in the discursive frame enrich the cognitive dimension of the definition of the linguistic category. They reveal the existential experience of people, their perception and evaluation, that is, different domains interact in the conceptualization, which lies not so much in a single word, but in its discursive relationships with others

Słowa kluczowe:

meaning of a word, cognitive aspect, discursive context

Bartmiński J., Tokarski R., red., 1993, O definicjach i definiowaniu, Lublin.
  Google Scholar

Bauman Z., 2012, To nie jest dziennik, tłum. M. Zawadzka, Kraków.
  Google Scholar

Chlebda W., 2016, W stronę optymalizacji słownikowego objaśniania znaczeń, „Stylistyka”, t. XXV, s. 319-336.
  Google Scholar

Filar D., 2013, Narracyjne aspekty językowego obrazu świata. Interpretacja marzenia we współczesnej polszczyźnie, Lublin.
  Google Scholar

Fillmore Ch. J., 1985, Frames and the Semantics of Understanding, „Quaderni di Semantica”, vol. VI, nr 2, s. 222-254.
  Google Scholar

Foucault M., 1977, Archeologia wiedzy, tłum. A. Siemek, Warszawa.
  Google Scholar

Lakoff G., 2011, Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle?, tłum. M. Buchta, A. Kotarba, A. Skucińska, red. E. Tabakowska, Kraków.
  Google Scholar

Langacker R. W., 2005, Wykłady z gramatyki kognitywnej. Lublin 2001, tłum. H. Kardela, Lublin.
  Google Scholar

Langacker R.W., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, tłum. E. Tabakowska i in., Kraków.
  Google Scholar

Maciąg M., 2012, Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra.
  Google Scholar

Palmer G., 1996, Toward a Theory of Cultural Linguistics, Austin.
  Google Scholar

Schank, R. C., Abelson R. P., 1977, Scripts, plans, goals, and understanding: An inquiry into human knowledge, Hillsdale, N.J.
  Google Scholar

Szczepankowska I., 2010, Wyraz jako kategoria prototypowa w opisie lingwistycznym i w świadomości użytkowników języka polskiego, – Słowa – kładki, na których spotykają się ludzie różnych światów, red. I. Burkacka, R. Pawelec, D. Zdunkiewicz-Jedynak, s. 87-97.
  Google Scholar

Szczepankowska I., 2011, Semantyka i pragmatyka językowa. Słownik podstawowych pojęć z zadaniami i literaturą przedmiotu, Białystok.
  Google Scholar

Szczepankowska I., 2013, Człowiek – język – wizja świata w poezji Wisławy Szymborskiej. Studia semantyczne, Białystok.
  Google Scholar

Szczepankowska I., 2014, Integracyjny wymiar współczesnej analizy dyskursu w świetle prac językoznawczej szkoły francuskiej, „Stylistyka”, t. XXIII, s. 31-48.
  Google Scholar

Taylor J. R., 2007, Gramatyka kognitywna, tłum. M. Buchta, Ł. Wiraszka, red. E. Tabakowska, Kraków.
  Google Scholar

Wierzbicka A., 2006, Semantyka: jednostki elementarne i uniwersalne, tłum. A. Głaz, K. Korżyk, R. Tokarski, Lublin.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-10-03

Cited By / Share

Szczepankowska, I. (2018). Poznawczy i narracyjno-dyskursywny wymiar słowa a model definicji (na przykładzie „śmieci” i formacji pokrewnych). Stylistyka, 26, 51–67. https://doi.org/10.25167/Stylistyka26.2017.4

Autorzy

Irena Szczepankowska 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.