Język i styl powieści pt. Pokraj Andrzeja Saramonowicza – rekonesans

Abstrakt

The article as a research reconnaissance contains an analysis of the language and style of Andrzej Saramonowicz’s novel Pokraj. The author discusses selected determinants of the original language of the novel, e.g., vocabulary, metaphors, comparisons, and
significant proper names. Much attention was paid to intertextual references, such as the imitation of clearly recognisable forms (drama, film script, radio news, religious texts), recalling texts related to a common theme in the form of a collage and the use of quotes and paraphrases, the accurate reading of which depends on the cultural competence of the readers. The presented analyses show the author’s procedures that build a specific humour, serve criticism, parody, and satire.

Słowa kluczowe:

Polish novel of the 21st century, style, artistic language, parody, satire, intertextuality

Bury M., 1996, Porównania utarte i indywidualne w twórczości T. Konwickiego, „Roczniki Humanistyczne”, t. 44, z. 6, s. 37–58.
  Google Scholar

Culler J., 1998, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa: Prószyński i S-ka.
  Google Scholar

Dąbrowska E., 2013, Styl artystyczny – kondycja ponowoczesna. – Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków: Universitas, s. 141–177.
  Google Scholar

Doroszewicz K., 2003, Psychologiczne aspekty imion ludzkich, „Psychologia Jakości Życia”, t. 2, nr 1, s. 89–110.
  Google Scholar

Genette G., 1992, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. A. Milecki. –Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 4, cz. 2, red. H. Markiewicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 317–366.
  Google Scholar

Głowiński M., 1986, O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki”, t. 77, z. 4, s. 75–100.
  Google Scholar

Greszczuk B., 1988, Konstrukcje porównawcze i ich rozwój w języku polskim, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
  Google Scholar

Kasperski E., 1998, Teoria intertekstualności a dylematy badawcze komparatystyki w dobie poststrukturalistycznej i pofenomenologicznej. – Badania porównawcze: dyskusja o metodzie. Radziejowice, 6–8 lutego 1997 r., red. A. Nowicka-Jeżowa, Izabelin: Świat Literacki, s. 156–159.
  Google Scholar

Kasprzak B., 1981, But – byt, czyli o języku „Szewców”, „Teksty. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja”, nr 3, s. 91–106.
  Google Scholar

Loewe I., 2007, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Majewska M. E., 2001, Porównania w „Urodzie życia” Stefana Żeromskiego (cz. I), „Prace Filologiczne”, t. 46, s. 425–441.
  Google Scholar

Mikołajczak B., 1976, Porównania w „Faraonie” B. Prusa, „Studia Polonistyczne”, t. 3, s. 105–114.
  Google Scholar

Mikołajczak S., 2005, Porównania w „Awanturze o Basię” i „Szatanie z siódmej klasy” Kornela Makuszyńskiego. – Ad perpetuam rei memoriam. Profesorowi Wojciechowi Ryszardowi Rzepce z okazji 65. urodzin, red. J. Migdał, Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, s. 281–286.
  Google Scholar

Młynarczyk E., 1994, Porównania w powieści W. Myśliwskiego „Kamień na ka mieniu”, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP im. KEN w Krakowie”, nr 168, s. 149–154.
  Google Scholar

Nowotny-Szybistowa M., 1973, Osobliwości leksykalne w języku Stanisława Ignace go Witkiewicza, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  Google Scholar

Okopień-Sławińska A., 1998, Porównanie. – Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 411.
  Google Scholar

Pobłocki K., 2021, Chamstwo, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
  Google Scholar

Rutkowski M., Skowronek K., 2020, Onomastyczna analiza dyskursu, Kraków: Wydawnictwa AGH. Sławiński J., 1998a, Collage. – Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kra ków–Gdańsk–Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 80–81.
  Google Scholar

Sławiński J., 1998b, Intertekstualność. – Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 218–219.
  Google Scholar

Sławkowa E., 1981, „Trans-Atlantyk” Witolda Gombrowicza: studia nad językiem i stylem tekstu, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Ścibek‑Trypus J., 2017, Konstrukcje porównawcze – przegląd ujęć typologicznych. –Socjolekt – idiolekt – idiostyl. Historia i współczesność, red. U. Sokólska, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 387–409.
  Google Scholar

Wysoczański W., 2003, Porównania niegradacyjne. Klasyfikacja wykładników, „Studia Linguistica”, t. 22, s. 107–125.
  Google Scholar

Wysoczański W., 2005, Językowy obraz świata w porównaniach zleksykalizowanych. Na materiale wybranych języków, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Zarębina M., 1990, Porównania w „Anielce” i „Placówce” Bolesława Prusa, „Polo nica”, t. 15, s. 131–144.
  Google Scholar

Bryczkowska J., 2021, Autor „Harcerskiej rodziny” o piosence Bayer Full „Wszyscy Polacy”: To chamska kradzież, „kultura.gazeta.pl”, 04.02.2021: https://kultura. gazeta.pl/kultura/7,114526,26756445, autor-harcerskiej-rodziny-o-piosence-bayerfull-wszyscy-polacy.html (dostęp: 07.11.2022).
  Google Scholar

Kube M., 2018, Rylski, Karpowicz, Nurowska, Saramonowicz. Poczet pisarzy, którzy mieszają się do polityki, „Rzeczpospolita”, 21.07.2018: https://www.rp.pl/literatura/art9701861-rylski-karpowicz-nurowska-saramonowicz-poczet-pisarzy ktorzy-mieszaja-sie-do-olityki?fbclid=IwAR3bAmmPWBjs13-i9BVFnN7-FwvdEbBOdYEK5xoDYyfdHL-bz2lgrs-SDl88 (dostęp: 01.09.2022).
  Google Scholar

Libich M., 2020, Gdzie nam niedobrze, „Dwutygodnik”, nr 4: https://www.dwutygodnik.com/artykul/8898-gdzie-nam-niedobrze.html?fbclid=IwAR0p3H2i1Bo5N_jGMeTiAeLKxa1kMjIK16N_vunKqof4KdW8w6JVSDwZ1Lo (dostęp: 01.09.2022).
  Google Scholar

Libich M., 2021, Śmiertelna powaga literatury, „Dwutygodnik”, nr 18: https://czas kultury.pl/artykul/smiertelna-powaga-literatury/?fbclid=IwAR1ebPVtc1tjmyNa9-ASBMUPRIB-Ve1jITzn6bP0PGR9vadvivsujOcC9aeA (dostęp: 01.09.2022).
  Google Scholar

Piątkowska K., 2018, Reżyserował kinowe hity, czy jego książki także nimi są? „Viva”, 11.06.2018: https://viva.pl/kultura/ksiazka/rezyser-andrzej-saramonowicz napisal-druga-ksiazke-pokraj-30033-r3 (dostęp: 01.09.2022).
  Google Scholar

Sobolewska J., 2018, Literackie satyry na Polskę, „Polityka”, 05.06.2018; s. 92: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1750986,1,literackie-satyry-na polske.read (dostęp: 01.09.2022).
  Google Scholar

Swoboda A., 2018, Pokraj nad Pisłą. Andrzej Saramonowicz: Karykatura Polski, którą PiS wyrychtował, zasługuje na odbicie w literaturze, „weekend.gazeta.pl”, 21.05.2018: https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177333,23413998,pokraj-nad-pi sla-andrzej-saramonowicz-karykatura-polski-ktora.html (dostęp: 07.11.2022).
  Google Scholar

Wróblewski P., 2018, Andrzej Saramonowicz: My, jako naród mamy wielkie kompleksy, które chcemy przykryć przekonaniem, że ciągle dzieje się nam krzywda, „Portal i.pl”, 30.06.2018: https://i.pl/andrzej-saramonowicz-my-jako-narod-ma my-wielkie-kompleksy-ktore-chcemy-przykryc-przekonaniem-ze-ciagle-dzieje-sie nam-krzywda/ar/13299483 (dostęp: 07.11.2022).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-03-06

Cited By / Share

WYRWAS, K. (2024). Język i styl powieści pt. Pokraj Andrzeja Saramonowicza – rekonesans. Stylistyka, 32(32), 227–244. https://doi.org/10.25167/Stylistyka32.2023.13

Autorzy

KATARZYNA WYRWAS 
https://orcid.org/0000-0002-2731-5761

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.