Wariantywność stylu tekstu w perspektywie edukacyjnej

Jolanta Nocoń



Анотація

The article presents the results of an educational diagnosis. The study it describes analyses the style of invitations prepared by the Polish middle school pupils and its significant variation despite the fact that the subjects did identical tasks in identical conditions. The author is interested in the pupils’ awareness of style, which is why the study analyses only the texts whose writers have made a deliberate and conscious choice of stylistic models. The diversity of style has turned out to be the most pronounced on the level of register, and the main reason behind the style variation among the texts was rooted in the clash between opposing stylistic systems (formality vs. informality) and the overlapping of several discourses: the school, internet and colloquial discourse. The pupils have shown much creativity, choosing one of the three strategies to cope with the paradoxes of style designed by the authors of the task. None of the variants of style employed by the pupils in their invitations can be judged as incorrect or artificial. In such a situation, the basic category evaluating the style of

Ключові слова:

invitation, genre style, style variation, text production competence

Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław.
  Google Scholar

Kita M., 2006, Komunikacja między generacjami w perspektywie stylowej, „Stylistyka”, XV, s. 295–317.
  Google Scholar

Krauz M., 2004, Tekst zaproszenia: wzorzec gatunkowy i jego przeobrażenia. – Gatunki mowy i ich ewolucja. T. II: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 169–179.
  Google Scholar

Markowski A., red., 1999, Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Saloni Z., 1974, Tzw. pisma użytkowe w wyższych klasach szkoły podstawowej i w liceum. Poradnik metodyczny, wyd. 3, Warszawa.
  Google Scholar

Skudrzyk A., Warchala J., 2013, Język potoczny – dyskurs potoczny. – Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoñ, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków, s. 35–59.
  Google Scholar

Wilkoń A., 2000, Typologia odmian współczesnej polszczyzny, wyd. 2, Katowice.
  Google Scholar

Wiśniewska H., 2016, Schematyzm działań dydaktycznych przyczyną niskiej sprawności pragmatycznej (na przykładzie opisów szkolnych). – H. Wiśniewska, Wokół edukacji polonistycznej w szkole. Teoria i praktyka, wybór i oprac. M. Karwatowska, L. Tymiakin, Lublin, s. 279–289.
  Google Scholar

Wiśniewska H., Karwatowska M., 1998, O typowości tekstów uczniowskich. – Tekst.Analizy i interpretacje, red. J. Bartmiński, B. Boniecka, Lublin, s. 255–266.
  Google Scholar

Witosz B., 1999, Czy gatunek i styl są we współczesnej stylistyce pojęciami konkurencyjnymi?, „Stylistyka”, VIII, s. 37–52.
  Google Scholar

Witosz B., 2006, Potoczność jako wartość w dzisiejszej kulturze, „Stylistyka”, XV, s. 37–48.
  Google Scholar

Wojtak M., 2001, Pragmatyczne aspekty analiz stylistycznych tekstów użytkowych. – Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice, s. 38–47.
  Google Scholar

Wolański A., 2008, Siedem kanonów stylu komunikatywnego, czyli jak pisać, by czytano nas chętnie i powszechnie. – Podstawy stylistyki i retoryki, red. A. Wolański, E. Wierzbicka, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa, s. 7–38.
  Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs internetowy. – Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków, s. 347–379.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2020-01-10

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Nocoń, J. (2020). Wariantywność stylu tekstu w perspektywie edukacyjnej. Stylistyka, 27, 105–116. https://doi.org/10.25167/Stylistyka27.2018.7

##libcom.authors##

Jolanta Nocoń 

##libcom.statistics##

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.


Ліцензія

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.