Etyka cnót w polityce. Idea społeczeństwa sprawiedliwego w dialogu ekumenicznym Kościołów chrześcijańskich w Niemczech
Grzegorz Chojnacki
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Teologicznyhttps://orcid.org/0000-0002-9125-8618
Abstrakt
Na drodze dialogu ekumenicznego powstają różnorodne inicjatywy, na poziomie hierarchicznym, naukowym, lokalnym etc., która z jednej strony są wynikiem mozolnego dyskursu, modlitwy, spotkań, z drugiej zaś świadczą o chęci zabierania głosu w toczącej się debacie publicznej i przemianach społeczno-kulturowych. Że względu na fakt, że ten głos jest zabieramy regularnie i przez wielu partnerów dialogu, tym bardziej można zauważyć jego rezonans w przestrzeni międzynarodowej, krajowej czy lokalnej. Przykładem tego ekumenicznego zrozumienia jest wspólny dokument Konferencji Episkopatu Niemiec (dalej skrót w języku niemieckim: DBK) i Rady Ewangelickiego Kościoła w Niemczech (dalej skrót w języku niemieckim: EKD) pod znamiennym tytułem: Demokratie braucht Tugenden (Demokracja potrzebuje cnót). „Rehabilitacja” cnót w przestrzeni społeczno-politycznej wypływa z wizji antropologicznej człowieka opartej przede wszystkim na jego istocie, a nie funkcjonalności. Metafizyczno-deontologiczne spojrzenie na człowieka i jego relacyjności pozwala ugruntować pogląd, że cnota sprawiedliwości i solidarności wyznaczają kierunek zrównoważonego rozwoju społeczeństwa.
Słowa kluczowe:
dialog ekumeniczny, etyka teologiczna, cnoty, sprawiedliwość, solidarnośćBibliografia
Buczyńska-Garewicz Hanna. 1981. „O pojęciu cnoty: czy cnota jest przeżytkiem?”. Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja 55 (1): 9–30.
Google Scholar
Góralczyk Paweł. 2002. Cnota. W Leksykon duchowości katolickiej. Red. Marek Chmielewski, 142–145. Lublin-Kraków: Wydawnictwo „M”.
Google Scholar
Guardini Romano. 2005. Sulla sociologia e l’ordine fra persone. Brescia: Morcelliana.
Google Scholar
Lange Dietz. 2002. Ethik in evangelischer Perspektive. Göttingen2: Vandenhoeck & Ruprecht.
Google Scholar
Nicoletti Michele. 2009. „Romano Guardini i polityka w perspektywie europejskiej”. Społeczeństwo 19 (4-5): 609–620.
Google Scholar
Olejnik Stanisław. 1975. „Cnota chrześcijańska: struktura i rozwój cnotliwości życia”. Studia Theologica Varsaviensia 13 (1): 43–75.
Google Scholar
Pieper Josef. 1964. Das Viergespann. Klugheit ‒ Gerechtigkeit ‒ Tapferkeit ‒ Mass. München: Kösel.
Google Scholar
Trillhaas Wolfgang. 1970. Ethik. Berlin3: De Gruyter.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- Grzegorz Chojnacki, Troska o pacjentów w fazie umierania i stanie wegetatywnym w niemieckim dialogu ekumenicznym , Studia Oecumenica: Tom 18 (2018)
- Grzegorz Chojnacki, „Oczyszczenie pamięci” jako wyraz teologii pojednania. Uwagi do wspólnego dokumentu EKD i DBK Erinnerung heilen – Jesus Christus bezeugen (2016) , Studia Oecumenica: Tom 17 (2017)
- Grzegorz Chojnacki, Ocena tendencji populistycznych w debacie Kościołów chrześcijańskich w Niemczech. Perspektywa teologicznomoralna , Studia Oecumenica: Tom 20 (2020)
- Grzegorz Chojnacki, „Wieść dobre życie”. Recepcja encykliki Franciszka Laudato si’ w niemieckim dialogu ekumenicznym , Studia Oecumenica: Tom 15 (2015)
- Grzegorz Chojnacki, PROBLEM ZANIECHANIA SZTUCZNEGO PRZEDŁUŻANIA ŻYCIA WE WSPÓŁCZESNYM NIEMIECKIM DYSKURSIE EKUMENICZNYM , Studia Oecumenica: Tom 13 (2013)
- Grzegorz Chojnacki, Polityka i etyka - razem czy osobno? Ponadkonfesyjny projekt etyki globalnej , Studia Oecumenica: Tom 12 (2012)