Antropologia teologiczna u podstaw kontrowersji międzywyznaniowych: dialog w obrębie Światowej Rady Kościołów

Przemysław Kantyka



Abstrakt

Artykuł podejmuje zagadnienie kwestii moralnych, które jako główne ogniska kontrowersji stanowią dziś wyzwanie dla Kościołów. U podstaw kwestii moralnych znajdują się zagadnienia antropologiczne. Odpowiedź na pytanie o źródło ludzkiej godności i przysługujących człowiekowi praw warunkuje odpowiedź na kwestie szczegółowe, takie jak: określenie początku życia ludzkiego i jego nienaruszalności, podejście do aborcji, eutanazji, inżynierii genetycznej, a nawet do niepełnosprawności. Z faktu stworzenia człowieka na obraz Boży i współudziału człowieka w stwórczym dziele Boga wynika dalej obowiązek dbałości o zachowanie stworzenia oraz o sprawiedliwe urządzenie świata, a w nim ładu społecznego, politycznego i gospodarczego służącego każdemu człowiekowi. Drogą do przezwyciężenia różnic w interpretacji antropologii chrześcijańskiej – a co za tym idzie, określenia kwestii moralnych – są dialogi ekumeniczne, w których strony dążą do odkrywania prawdy. Dialog musi się dokonywać w obu wymiarach łącznie: wertykalnym (istota wiary) i horyzontalnym (kwestie społeczne i moralne). Jedność wiary warunkuje bowiem jedność w kwestiach moralnych. Aby dialog przyniósł owoce w postaci wzajemnego uznania, należy uniknąć błędów antropologicznych, zawartych we współczesnych prądach myślowych (m.in. materializmu, socjalizmu ateistycznego, redukcjonizmu genetycznego, utylitaryzmu i relatywizmu, a także fałszu ideologii gender). Receptą na to jest powrót do antropologii biblijnej oraz cierpliwe i pokorne szukanie prawdy.

Słowa kluczowe:

Światowa Rada Kościołów, antropologia teologiczna, zagadnienia moralne, ekumenizm

Anglican-Roman Catholic International Commission, Life in Christ. Morals, Communion and the Church. An agreed Statement by the Anglican-Roman Catholic International Commission, London 1994.
  Google Scholar

Benedict XVI, Address of His Holiness Benedict XVI on the Occasion of Christmas Greetings to the Roman Curia. 21 December 2012, http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/en/speeches/2012/december/documents/hf_benxvi_spe_20121221_auguri-curia.html (12.08.2016).
  Google Scholar

Benedict XVI, Address of His Holiness Benedict XVI to Participants in an International Congress Organized by the John Paul II Institute for Studies on Marriage and Family. 5 April 2008, http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/en/speeches/2008/april/documents/hf_ben-xvi_spe_20080405_istituto-gpii.html (12.08.2016).
  Google Scholar

Benedict XVI, Address of His Holiness Benedict XVI to the Members of the Pontifical Academy for Life on the Occasion of the 15th General Assembly. 21 February 2009, http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/en/speeches/2009/february/documents/hf_ben-xvi_spe_20090221_accademia-vita.html (12.08.2016).
  Google Scholar

Benedict XVI, Address of His Holiness Benedict XVI to the Men and Women Religious, Members of Secular Institutes and Societies of Apostolic Life of the Rome Diocese. 10 December 2005, http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/en/speeches/2005/december/documents/hf_ben_xvi_spe_20051210_religious-rome-diocese.html (12.08.2016).
  Google Scholar

John Paul II, “Centesimus annus”. Encyclical Letter to His Venerable Brother Bishops in the Episcopate, the Priests and Deacons, Families of Men and Women Religious, All the Christian Faithful and to All Men and Women of Good Will on the Hundreth Anniversary of Rerum Novarum, Vatican 1991.
  Google Scholar

John Paul II, Encyclical “Redemptor hominis” addressed by the Supreme Pontiff John Paul II to his venerable brothers in the Episcopate, the priests, the religious families, the sons and daughters of the church, and to all men and women of good will at the beginning of his papal ministry, London: Catholic Truth Society 1979.
  Google Scholar

John Paul II, Encyclical letter “Ut unum sint” of the Holy Father, John Paul II on commitment to ecumenism, Vatican City: Libreria Editrice Vaticana 1995.
  Google Scholar

Maryniarczyk Andrzej, Wprowadzenie, in: A. Maryniarczyk, K. Stępień (ed.), Błąd antropologiczny, Lublin 2003, p. 7–11.
  Google Scholar

Tabbernee William, Ecumenical Perspectives on Theological Anthropology: An Introduction to the Study and Draft Report, in: FO/2004:60, July 2004, file:///C:/Documents%20and%20Settings/pracownik/Moje%20dokumenty/kuala-docs15-tabbernee.pdf, p. 2 (12.08.2016).
  Google Scholar

Warzeszak Józef, Benedykt XVI o błędnych antropologiach współczesnych, ”Warszawskie Studia Teologiczne” 27 (2014) 2, p. 173–192.
  Google Scholar

World Council of Churches, A Moment to Choose: Risking to Be with Uprooted People, Geneva: WCC Publications 1996.
  Google Scholar

World Council of Churches, Christian Perspectives on Theological Anthropology. A Faith and Order Study Document (Faith and Order Paper 199), Geneva: WCC 2005.
  Google Scholar

World Council of Churches, Ecclesiology and Ethics. Ecumenical Ethical Engagement, Moral Formation and the Nature of the Church, ed. T.F. Best, M. Robra, Geneva: WCC Publications 1997.
  Google Scholar

World Council of Churches, Economy of Life, Justice, and Peace for All: A Call to Action, in: https://www.oikoumene.org/en/resources/documents/wcc-programmes/public-witness-addressing-power-affirming-peace/poverty-wealth-and-ecology/neoliberal-paradigm/agape-call-for-action-2012 (12.08.2016).
  Google Scholar

World Council of Churches, Migration and Migrant Workers: Discerning Responses as Churches, https://www.oikoumene.org/en/resources/documents/wcc-programmes/unity-mission-evangelism-and-spirituality/just-and-inclusive-communities/migration/migration-and-migrant-workers-discerning--responses-as-churches (12.08.2016).
  Google Scholar

World Council of Churches, The “other” is my neighbour. Developing an ecumenical response to migration, Geneva: WCC Publications 2015.
  Google Scholar


Opublikowane
2016-12-30

Cited By / Share

Kantyka, P. (2016). Antropologia teologiczna u podstaw kontrowersji międzywyznaniowych: dialog w obrębie Światowej Rady Kościołów. Studia Oecumenica, 16, 277–292. https://doi.org/10.25167/so.3275

Autorzy

Przemysław Kantyka 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.