Ordynacja kobiet w dokumentach międzykościelnych dialogów teologicznych
Tadeusz Kałużny
Abstrakt
W artykule ukazano stanowisko Kościołów i Wspólnot kościelnych na temat ordynowania kobiet do kapłaństwa, zawarte w dokumentach międzykościelnych dialogów teologicznych. Temat został rozwinięty w czterech częściach. Najpierw dokonano ogólnej prezentacji tekstów dialogowych, w których znajdujemy odniesienia do ordynacji kobiet. Następnie omówiono prezentowane w dokumentach dialogowych argumenty, które znajdują się u podstaw odrzucenia bądź też przyjęcia praktyki ordynacji kobiet. Argumenty przeciwników to: nieprzerwana Tradycja Kościoła poświadczona w Piśmie św., antropologia, symbolizm liturgiczny oraz negatywne implikacje społeczne i ekumeniczne tego rodzaju decyzji. Zwolennicy ze swej strony wskazują na Pismo św. i Tradycję/tradycję, wezwanie Boże, symbolikę liturgiczną, brak wystarczających racji kwestionujących tę praktykę oraz konieczność uwzględnienia przemian społeczno-kulturowych i nowych potrzeb Kościoła. W końcowej części zwrócono uwagę na problemy i trudności na drodze porozumienia, których rozwiązanie będzie miało istotny wpływ na dalszy dialog w tej sprawie. Odnotowane w dokumentach dialogowych problemy dotyczą interpretacji tekstów biblijnych, rozumienia Tradycji/tradycji, pojmowania Ducha Świętego w Kościele, stosunku do uwarunkowań kulturowych i społecznych oraz roli i miejsca badanego tematu w refleksji teologicznej dialogujących stron.
Słowa kluczowe:
święcenia (ordynacja) kobiet, kapłaństwo, kobieta, dialog ekumenicznyBibliografia
Consulta cattolica romana – prisbiteriana riformata degli USA, Dichiarazione „Il ministero nella chiesa”, Richmond (Virginia), 30 ottobre 1971, w: Enchiridion Oecumenicum. Documenti del dialogo teologico interconfessionale, t. 2: Dialoghi locali 1965–1987, G. Cereti, J.F. Puglisi (red.), Bologna 1988 [= EOe II], s. 1663–1693.
Google Scholar
Commissione internazionale anglicana – luterana, Rapporto delle conversazioni anglicane-luterane (1970–1972) autorizzate dalla Conferenza di Lambeth e della Federezione luterana mondiale, Pullach, aprile 1972, w: Enchiridion Oecumenicum. Documenti del dialogo teologico interconfessionale, t. 1: Dialogi internazionali 1931–1984, G. Cereti, S.J. Voicu (red.), Bologna 1986 [= EOe I], s. 163–193.
Google Scholar
Commissione Fede e Costituzione del Consiglio Ecumenico delle Chiese, Un solo battesimo, una sola eucaristia e un reciproco riconoscimento dei ministeri, Accra 1974, w: EOe I, s. 1337–1390.
Google Scholar
Consulta anglicana – cattolica romana negli USA, Commento alla dichiarazione di Canterbury dell’ARCIC, Vicksburg (Mississipi), 9 gennaio 1974, w: EOe II, s. 1033–1038.
Google Scholar
Dichiarazione congiunta sull’unità cristiana e sull’ordinazione delle donne, 7 novembre 1975, w: EOe II, s. 1055–1063.
Google Scholar
Commisione mista Chiesa cattolica – Chiesa metodista mondiale, Rapporto degli anni 1972–1976, Dublino 1976, w: EOe I, s. 951–991.
Google Scholar
Consulta teologica anglicana – ortodossa negli USA, Dichiarazione sull’ordinazione delle donne, New York, 22–24 gennaio 1976, w: EOe II, s. 1219–1223.
Google Scholar
Commissione dottrinale anglicana – ortodossa, Dichiarazione concordata, Mosca, agosto 1976, w: EOe I, s. 199–207.
Google Scholar
Consulta ortodossa – cattolica romana negli USA, La funzione dei vescovi e dei presbiteri, Washington 1976, w: EOe II, s. 1613–1622.
Google Scholar
Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja o dopuszczeniu kobiet do kapłaństwa urzędowego „Inter insigniores” (1976), w: W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966–1994, J. Królikowski, Z. Zimowski (red.), Tarnów 2010, s. 132–146.
Google Scholar
Conferenza teologica fra anglicani e vecchicattolici, Dichiarazione congiunta sull’ordinazione delle donne, Chichester, 18–22 aprile 1977, w: EOe I, s. 274–275.
Google Scholar
Donald Coggan, arcivescovo di Canterbury e Demetrios, patriarca di Costantinopoli, Dichiarazione congiunta, Fanar, 1 maggio 1977, w: EOe I, s. 263–264.
Google Scholar
A che punto siamo: una sfida per il futuro. Rapporto di dodici anni di lavoro, dicembre 1977, w: EOe II, s. 1076–1096.
Google Scholar
Comitato anglicano-cattolico romano, Consultazione sull’ordinazione delle donne al sacerdozio. Rapporto, Versailles (Francia), 27 febbraio – 3 marzo 1978, w: EOe I, s. 156–159.
Google Scholar
Commissione dottrinale mista anglicana-ortodossa, Dichiarazione, Atene, 18 luglio 1978, w: EOe I, s. 208–214.
Google Scholar
Commissione internazionale anglicana-cattolica romana (ARCIC I), Chiarimento circa la dichiarazione concordata sul ministero e ordinazione, Salisbury 1979, w: EOe I, s. 36–41.
Google Scholar
Rzymskokatolicko-Ewangelicko-luterańska Komisja Mieszana, Urząd duchowny w Kościele, Lantana (Floryda), 13 marca 1981, w: Bliżej Wspólnoty. Katolicy i luteranie w dialogu 1965–2000, red. K. Karski, S.C. Napiórkowski, Lublin 2003, s. 237–271.
Google Scholar
Commissone internazionale per il dialogo tra i Discepoli di Cristo e la Chiesa cattolica, Rapporto (1981), w: EOe I, s. 529–547.
Google Scholar
Komisja „Wiara i Ustrój” Światowej Rady Kościołów, Chrzest, Eucharystia i Posługiwanie duchowne. Dokument z Limy (1982), w: Chrzest. Eucharystia. Posługiwanie duchowne. Dokument z Limy 1982. Tekst i komentarze, P. Kantyka, S. Pawłowski, M. Składanowski (red.), Lublin 2012, s. 17–68.
Google Scholar
Gruppo di lavoro anglicano-cattolico del Canada, Note circa „Osservazioni sul Rapporto finale dell’ARCIC” pubblicate dalla Congregazione per la dottrina della fede, aprile 1983, w: EOe II, s. 88–132.
Google Scholar
Immagini di Dio. Riflessioni sull’antropologia cristiana, luglio 1983, w: EOe II, s. 1097–1125.
Google Scholar
Commissione luterana – riformata negli USA, Un invito all’azione. Rapporto III (1981–1983), Philadelphia 1983, w: EOe II, s. 1805–1844.
Google Scholar
Commissione congiunta Federazione luterana mondiale – Consiglio metodista mondiale, Rapporto „La chiesa comunità di grazia” sul dialogo 1979–1984, giugno 1984, w: EOe I, s. 1147–1186.
Google Scholar
Commissione internazionale anglicana – riformata, Rapporto 1981–1984 „Il regno di Dio e la nostra unità”, Woking (Inghilterra), giugno 1984, w: EOe I, s. 1258–1334.
Google Scholar
Commissione dottrinale mista anglicana-ortodossa, Rapporto, Dublino 1984, w: EOe I, s. 215–260.
Google Scholar
Dichiarazione di accordo sul documento di Lima „Battesimo, eucaristia, ministero”, 1984, w: EOe II, s. 1644–1651.
Google Scholar
Gruppo di lavoro vecchiocattolico ed evangelico luterano della Baviera, Memorandum sul ministero ecclesiastico, Norimberga, 20 ottobre 1984, w: EOe II, s. 718–719.
Google Scholar
Gruppo di dialogo fra luterani finlandesi e Chiesa libera di Finlandia, Rapporto e raccomandazioni, 1984, w: Enchiridion Oecumenicum. Documenti del dialogo teologico interconfessionale, t. 4: Dialoghi locali 1988–1994, G. Cereti, J.F. Puglisi (red.), Bologna 1996 [= EOe IV], s. 139–155.
Google Scholar
Chiesa anglicana d’Australia – Chiese di Cristo, Rapporto sulle conversazioni, novembre 1985, w: Enchiridion Oecumenicum. Documenti del dialogo teologico interconfessionale, t. 8: Dialoghi locali 1995–2001, G. Cereti, J.F. Puglisi (red.), Bologna 2007 [= EOe VIII], s. 83–97.
Google Scholar
Chiesa luterana d’Australia – Chiesa unita in Australia, Il ministero, dicembre 1986, w: EOe VIII, s. 319–325.
Google Scholar
Commissione teologica mista ortodossa-vecchiocattolica, Dichiarazione comune sulla dottrina sacramentale, sull’escatologia e sulla comunione ecclesiale (Amersfoort 1985, Kavala 1987), w: Enchiridion Oecumenicum.
Google Scholar
Documenti del dialogo teologico interconfessionale, t. 3: Dialogi internazionali 1985–1994, G. Cereti, J.F. Puglisi (red.), Bologna 2004 [= EOe III], s. 1149–1175.
Google Scholar
Gruppo misto di lavoro teologico del SAE, La donna nella chiesa, Roma 1987, w: EOe II, s. 853–856.
Google Scholar
Robert Runcie e Demetrios I, Comunicato congiunto, Londra, 9 dicembre 1987, w: Enchiridion Oecumenicum. Documenti del dialogo teologico interconfessionale, t. 7: Dialoghi internazionali 1995–2005, G. Cereti, J.F. Puglisi (red.), Bologna 2006 [= EOe VII], s. 357–360.
Google Scholar
Rappresentanti del Consiglio consultivo ecumenico dei Discepoli di Cristo –Rappresentanti dell’Alleanza mondiale delle Chiese riformate, Rapporto „Verso una più stretta koinonia”, Birmingham 1987, w: EOe III, s. 1033–1049.
Google Scholar
Międzynarodowa Komisja Mieszana do Dialogu Teologicznego między Kościołem rzymskokatolickim a Kościołem prawosławnym, Sakrament kapłaństwa w sakramentalnej strukturze Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia sukcesji apostolskiej dla uświęcenia i jedności Ludu Bożego, Uusi Valamo 1988, w: W. Hryniewicz, Kościoły siostrzane: dialog katolicko-prawosławny 1980–1991, Warszawa 1993, s. 56–66.
Google Scholar
Giovanni Paolo II i Robert Runcie, Dichiarazione comune, 2 ottobre 1989, w: EOe III, s. 134–137.
Google Scholar
Reazione al documento „Il sacramento dell’ordine nella struttura sacramentale della chiesa (in particolare l’importanza della successione apostolica per la santificazione e l’unità del popolo di Dio”) („Documento di Valamo”), Brighton (Massachusetts), 28 ottobre 1989, w: EOe IV, s. 1303–1311.
Google Scholar
Alleanza battista mondiale – Federazione luterana mondiale, Rapporto di Ginevra, 1990, w: EOe III, s. 275–313.
Google Scholar
Dichiarazione sulle ordinazioni anglicane, 8 maggio 1990, w: EOe IV, s. 841–874.
Google Scholar
Commissione internazionale anglicana-cattolico romana (ARCIC II), Dichiarazione congiunta „La chiesa come comunione”, Dublino, settembre 1990, w: EOe III, s. 24–53.
Google Scholar
Chiese cristiane del Sudafrica, Dichiarazione di Rustenburg, novembre 1990, w: EOe IV, s. 657–668.
Google Scholar
Gruppo di dialogo fra anglicani e cattolici in Canada, Dichiarazione congiunta sull’esperienza dei ministeri delle donne, Toronto – Ottava, 11 aprile 1991, w: EOe IV, s. 25–70.
Google Scholar
Gruppo di dialogo fra luterani e cattolici in Canada, Dichiarazione congiunta, giugno 1992, w: EOe IV, s. 95–113.
Google Scholar
Commissione congiunta Chiesa cattolica – Consiglio metodista mondiale, La tradizione apostolica. Rapporto degli anni 1986–1991, Singapore 1991, w: EOe III, s. 739–773.
Google Scholar
Chiesa [luterana] di Norvegia – Chiesa metodista in Norvegia, Comunione di grazia. Rapporto dei dialoghi, Oslo, Quaresima 1994, w: EOe VIII, s. 1113–1136.
Google Scholar
Santer M. – Murphy-O’Connor C., copresidenti dell’ARCIC II, Dichiarazione di presentazione delle „Chiarificazioni su certi aspetti delle dichiarazioni concordate su eucaristia e ministero, 1994, w: EOe III, s. 155–159.
Google Scholar
Commissione internazionale anglicana – metodista, Condividere nella comunione apostolica. Rapporto 1988–1996 (Lake Junaluska, gennaio 1996), w: EOe VII, s. 313–353.
Google Scholar
Consultazione ortodossa-vecchiocattolica, Riflessioni comuni sulla posizione della donna nella chiesa e sull’ordinazione delle donne come problema ecumenico, Levadia (Grecia) e Konstancin (Polonia) 1996, w: EOe VIII, s. 916–921.
Google Scholar
Rapporto concordato su chiesa locale/chiesa universale, 15 novembre 1999, w: EOe VIII, s. 1183–1214.
Google Scholar
Chiesa Avventista del settimo giorno – Alleanza riformata mondale, Rapporto del dialogo teologico internazionale sul tema „La chiesa nell’ambito dell’eredità della Riforma: la sua missione in un mondo di diffusa ingiustizia e di distruzione ecologica (Jongny sur Vevey (Svizzera), 1–7 aprile 2001, w: EOe VII, s. 405–420.
Google Scholar
Chiese ortodosse orientali – Alleanza mondiale delle Chiese riformate, Rapporto di Antelias (2001), w: EOe VII, s. 1399–1427.
Google Scholar
Conversazioni fra la Chiesa metodista di Gran Bretania e la Chiesa d’Inghilgerra, „Un patto anglicano-metodista”. Dichiarazione comune, 2001, w: Enchiridion Oecumenicum. Documenti del dialogo teologico interconfessionale, t. 10: Dialoghi locali 2002–2005, G. Cereti, J.F. Puglisi (red.), Bologna 2010 [= EOe X], s. 483–564.
Google Scholar
Dialogo cattolico romano – metodista negli USA, Dialoghi cattolici-metodisti. Trent’anni di missione e testimonianza (2001), w: EOe VIII, s. 1319–1353.
Google Scholar
Gruppo internazionale di lavoro anglicano-luterano, Rapporto „Crescità nella comunione”, maggio 2002, w: EOe VII, s. 229–309.
Google Scholar
Commissione mista della metropolia greco-ortodossa in Germania e della Conferenza episcopale tedesca, Il sacramento dell’ordine (vescovo-presbitero-diacono). Sussidio teologico-pastorale, Bonn 2005, w: EOe X, s. 269–277.
Google Scholar
Commissione internazionale anglicano-cattolica romana per l’unità e la missione, Crescere insieme nell’unità e nella missione (2006), „Il Regno-documenti” (2008) nr 1, s. 12–34.
Google Scholar
International Commission for Anglican-Orthodox Theological Dialogue, The Church of the Triune God. The Cyprus Agreed Statement (2006): http://www.anglicancommunion.org/media/103818/The-Church-of-the-TriuneGod.pdf (7 lipca 2015).
Google Scholar
Międzynarodowa Komisja do Dialogu Teologicznego między Kościołem rzymskokatolickim a Konferencją Biskupów Starokatolickich, Kościół i wspólnota kościelna, Salzburg (Austria) 2009, „Studia i Dokumenty Ekumeniczne” 27 (2011) nr 1–2, s. 65–95.
Google Scholar
Wspólnota Kościołów Ewangelickich w Europie, Urząd – ordynacja – episkopé (2011), „Studia i Dokumenty Ekumeniczne” 29 (2013) nr 1–2, s. 93–153.
Google Scholar
– Opracowania
Google Scholar
Bujak J., Człowiek jako imago Dei. Wokół antropologicznych treści w wybranych dokumentach dialogów doktrynalnych, Szczecin 2007.
Google Scholar
Jensen A., Ist Frauenordination ein ӧkumenisches Problem? Zu den jüngsten Entwicklungen in den anglikanischen, altkatholischen und orthodoxen Kirchen, „Internationale Kirchliche Zeitschrift” 84 (1994) nr 4, s. 210–228.
Google Scholar
Kasper W., Raccogliere i frutti. Aspetti fondamentali della fede cristiana nel dialogo ecumenico, nr 55, „Il Regno-documenti” (2009) nr 19, s. 585–664.
Google Scholar
Napiórkowski S.C., Ordynacja kobiet według międzykościelnych dialogów teologicznych, „Collectanea Theologica” 64 (1994), nr 1, s. 70–86.
Google Scholar
Noceti S., Ordinazione/non-ordinazione delle donne e dialogo ecumenico, „Credere oggi” 27 (2007) nr 4, s. 69–80.
Google Scholar
Perissinotto E., La questione dell’ordinazione delle donne nei documenti del dialogo ecumenico (Dissertatio ad licentiam, Pontificium Athenaeum Antonianum, mps), Roma 1997.
Google Scholar
Salachas D., La posizione della Chiesa ortodossa sull’ordinazione delle donne al sacerdozio, w: Donna e ministero. Un dibattito ecumenico, C. Militello (red.), Roma 1991, s. 514–523.
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz KałużnyStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Kałużny, Prawosławie i ekumenizm. Kontrowersyjny dokument Soboru na Krecie (2016) , Studia Oecumenica: Tom 18 (2018)
- Tadeusz Kałużny, Ukraińska autokefalia rok po ustanowieniu: reakcje i dylematy świata prawosławnego , Studia Oecumenica: Tom 20 (2020)
- Tadeusz Kałużny, Spór o pierwszeństwo w prawosławiu. Kontrowersyjny dokument Patriarchatu Moskiewskiego w sprawie prymatu w Kościele , Studia Oecumenica: Tom 16 (2016)
- Tadeusz Kałużny, FILIOQUE W DIALOGU EKUMENICZNYM , Studia Oecumenica: Tom 14 (2014)
- Tadeusz Kałużny, Ekumenizm w optyce ewangelizacji w ujęciu papieża Franciszka , Studia Oecumenica: Tom 21 (2021)
- Tadeusz Kałużny, Historia i aktualny stan przygotowań soboru panprawosławnego , Studia Oecumenica: Tom 12 (2012)
- Tadeusz Kałużny, Patriarcha Cyryl: kontynuator dzieła metropolity Nikodema czy kreator własnej strategii kościelnej? , Studia Oecumenica: Tom 22 (2022)
- Tadeusz Kałużny, Rewizja i kodyfikacja kanonów we współczesnym prawosławiu , Studia Oecumenica: Tom 23 (2023)