Autokefalia prawosławia ukraińskiego wbrew prawosławiu rosyjskiemu
Jarosław Moskałyk
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologicznyhttp://orcid.org/0000-0001-9193-2433
Abstrakt
Otrzymanie autokefalii z Konstantynopola przez prawosławie na Ukrainie w 2019 roku oznacza dla niego przede wszystkim zmianę jakościową zarówno w sensie organizacyjnym i prawnym, ale także świadomościowym i mentalnym. To rzeczywiste nawiązanie do spuścizny historycznej oraz perspektywa całkowitego uwolnienia się od niechcianego podporządkowania. Teraz pozostaje jedynie kwestia właściwego zagospodarowania wartością, jaką jest pełna autonomia i możliwość kształtowania niezależnej wizji eklezjalnej. Jeśli zostaną prawidłowo wyciągnięte wnioski z niedalekiej i dawnej przeszłości wówczas zaistnieją wszelkie podstawy ku stworzeniu zjednoczonej wspólnoty prawosławnej o niewątpliwym autorytecie moralnym.
Słowa kluczowe:
autokefalia, tomos, prawosławie ukraińskie, prawosławie rosyjskie, ekumeniczny patriarchat konstantynopolitański, Bartłomiej I.Bibliografia
Kałużny Tadeusz. 2016. „Spór o pierwszeństwo w prawosławiu. Kontrowersyjny dokument patriarchatu moskiewskiego w sprawie prymatu w Kościele”. Studia Oecumenica 16: 97–111.
Google Scholar
Moskałyk Jarosław. 2018. „Benedykt XVI oraz jego dialog z prawosławiem rosyjskim”. Studia Oecumenica 18: 1–14.
Google Scholar
Moskałyk Jarosław. 2018. Od wiary do ekumenii. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny.
Google Scholar
Pacini Andrea. 2014. „Prospettive ecumeniche con la chiesa ortodossa e collegialita episcopale in riferimento al «Documento di Ravenna»”. Credere Oggi 34 (2): 85–95.
Google Scholar
Tsompanidis, Stylianos. Ch. 2017. „Orthodoxe Kirche und Ökumenische Bewegung nach der Heiligen und Großen Synode”. Orthodoxes Forum 31 (1–2): 81–88.
Google Scholar
Vagner Aleksander. 2018. W oczikuwannji tomosu dla prawosławnoji Cerkwy Ukrainy. Kołycе stanetsija? (06.09.2018). http//:www.radiosvoboda.org/a/29475221.html.
Google Scholar
Znosko Aleksy. 1975. Prawosławne prawo kościelne. T. II. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- Jarosław Moskałyk, Benedykt XVI i jego dialog z prawosławiem rosyjskim , Studia Oecumenica: Tom 18 (2018)
- Jarosław Moskałyk, Wschodnie katolickie utożsamienie obrządkowe , Studia Oecumenica: Tom 20 (2020)
- Jarosław Moskałyk, Wpływ idei protestanckiej na myśl prawosławną w wyniku unii brzeskiej w 1596 roku , Studia Oecumenica: Tom 17 (2017)
- Jarosław Moskałyk, Mały krok do połączenia i nieznana droga ku zjednoczeniu , Studia Oecumenica: Tom 16 (2016)
- Jarosław Moskałyk, IDEA PARTYKULARYZMU EKLEZJALNEGO W OPARCIU O DEKRET O KOŚCIOŁACH WSCHODNICH KATOLICKICH , Studia Oecumenica: Tom 14 (2014)
- Jarosław Moskałyk, Patriarcha Bartłomiej z wizytą pojednania na Ukrainie , Studia Oecumenica: Tom 21 (2021)
- Jarosław Moskałyk, Aktualne oznaki atomizacji dialogu katolicko-prawosławnego , Studia Oecumenica: Tom 22 (2022)