Aktualne oznaki atomizacji dialogu katolicko-prawosławnego

Jarosław Moskałyk

Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny

Abstrakt

W artykule podjęto problem dezintegracji dialogu katolicko-prawosławnego w związku ze stanowiskiem prawosławnego patriarchatu moskiewskiego popierającym obecną agresję militarną w Ukrainie. Podstawą refleksji stały się zagadnienia dotyczące: perspektywa dialogu dwustronnego opartego na dotychczasowym modelu współpracy ekumenicznej Watykanu i Moskwy; specyfika historycznych więzi prawosławia moskiewskiego z prawosławiem ukraińskim; poszukiwanie porozumienia na zasadzie wspólnych uzgodnień i gestów dobrej woli oraz odmienna optyka zjawiska wojny i związana z nią odpowiedzialność. Rozwinięta analiza wymienionych wyżej aspektów formułuje odpowiedni pogląd na charakter i znaczenie relacji katolicko-prawosławnych, w tym katolicko-prawosławno-moskiewskich i prawosławno-moskiewsko-ukraińskich. 

The article deals with the problem of the disintegration of the Catholic-Orthodox dialogue due to the position of the Moscow Orthodox Patriarchate, which supports the current military aggression in Ukraine. The basis for the reflection were issues related to: the prospect of bilateral dialogue based on the current model of ecumenical cooperation between the Vatican and Moscow; the specificity of historical ties between Moscow Orthodoxy and Ukrainian Orthodoxy; seeking agreement on the basis of common arrangements and gestures of goodwill and a different optics of the phenomenon of war and the associated responsibility. The developed analysis of the above-mentioned aspects formulates an appropriate view of the nature and meaning of Catholic-Orthodox relations, including Catholic-Orthodox-Moscow and Orthodox-Moscow-Ukrainian relations.

Słowa kluczowe:

Catholic-Orthodox dialogue, Moscow Orthodox Patriarchate, Patriarch Kirill, Ukrainian autocephaly, dialog katolicko-prawosławny, prawosławny patriarchat moskiewski, patriarcha Cyryl, ukraińska autokefalia

Hryniewicz Wacław. 2006. „Dwa światy wyrosłe w ciągu wieków. Katolicyzm i prawosławie, Rosja i Watykan”. Tygodnik Powszechny (28): 18-19.
  Google Scholar

Jędraszczyk Katarzyna. 2018. „Cerkiew prawosławna na Ukrainie i w Rosji po 2013 r. wobec wyzwań politycznych, konfliktu rosyjsko-ukraińskiego oraz pytań o granice suwerenności”. Przegląd Zachodni (1): 191-209.
  Google Scholar

Kałużny Tadeusz. 2020. „Ukraińska autokefalia rok po ustanowieniu: reakcje i dylematy świata prawosławnego”. Studia Oecumenica 20: 197-213.
DOI: https://doi.org/10.25167/so.2015   Google Scholar

Kita Marek. 2015. „Rosyjski, „prawosławny modernizm” i ekumeniczna ortodoksja. Refleksja teologiczno-fundamentalna”. Kultura i Wartość (14): 129-144.
DOI: https://doi.org/10.17951/kw.2015.14.129   Google Scholar

Moskałyk Jarosław. 2022. „Od ortodoksyjnej do „neokolonialnej” eklezjologii”. Collectanea Theologica 92 (2): 169-182.
DOI: https://doi.org/10.21697/ct.2022.92.2.08   Google Scholar

Mureşan Coriolan. 2019. „Complex Inter-Orthodoxand Ekumenical Dialogue Following the Ukrainian Tomos of Autocephaly”. Revista Ecumenical Sibiu 11 (1): 120-127.
DOI: https://doi.org/10.2478/ress-2019-0008   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-12-28

Cited By / Share

Moskałyk, J. (2022). Aktualne oznaki atomizacji dialogu katolicko-prawosławnego . Studia Oecumenica, 22, 207–218. https://doi.org/10.25167/so.4868

Autorzy

Jarosław Moskałyk 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Studia Oecumenica

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.