Aktualne oznaki atomizacji dialogu katolicko-prawosławnego

Jarosław Moskałyk

Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny

Abstract

W artykule podjęto problem dezintegracji dialogu katolicko-prawosławnego w związku ze stanowiskiem prawosławnego patriarchatu moskiewskiego popierającym obecną agresję militarną w Ukrainie. Podstawą refleksji stały się zagadnienia dotyczące: perspektywa dialogu dwustronnego opartego na dotychczasowym modelu współpracy ekumenicznej Watykanu i Moskwy; specyfika historycznych więzi prawosławia moskiewskiego z prawosławiem ukraińskim; poszukiwanie porozumienia na zasadzie wspólnych uzgodnień i gestów dobrej woli oraz odmienna optyka zjawiska wojny i związana z nią odpowiedzialność. Rozwinięta analiza wymienionych wyżej aspektów formułuje odpowiedni pogląd na charakter i znaczenie relacji katolicko-prawosławnych, w tym katolicko-prawosławno-moskiewskich i prawosławno-moskiewsko-ukraińskich. 

The article deals with the problem of the disintegration of the Catholic-Orthodox dialogue due to the position of the Moscow Orthodox Patriarchate, which supports the current military aggression in Ukraine. The basis for the reflection were issues related to: the prospect of bilateral dialogue based on the current model of ecumenical cooperation between the Vatican and Moscow; the specificity of historical ties between Moscow Orthodoxy and Ukrainian Orthodoxy; seeking agreement on the basis of common arrangements and gestures of goodwill and a different optics of the phenomenon of war and the associated responsibility. The developed analysis of the above-mentioned aspects formulates an appropriate view of the nature and meaning of Catholic-Orthodox relations, including Catholic-Orthodox-Moscow and Orthodox-Moscow-Ukrainian relations.

Parole chiave:

Catholic-Orthodox dialogue, Moscow Orthodox Patriarchate, Patriarch Kirill, Ukrainian autocephaly, dialog katolicko-prawosławny, prawosławny patriarchat moskiewski, patriarcha Cyryl, ukraińska autokefalia

Hryniewicz Wacław. 2006. „Dwa światy wyrosłe w ciągu wieków. Katolicyzm i prawosławie, Rosja i Watykan”. Tygodnik Powszechny (28): 18-19.
  Google Scholar

Jędraszczyk Katarzyna. 2018. „Cerkiew prawosławna na Ukrainie i w Rosji po 2013 r. wobec wyzwań politycznych, konfliktu rosyjsko-ukraińskiego oraz pytań o granice suwerenności”. Przegląd Zachodni (1): 191-209.
  Google Scholar

Kałużny Tadeusz. 2020. „Ukraińska autokefalia rok po ustanowieniu: reakcje i dylematy świata prawosławnego”. Studia Oecumenica 20: 197-213.
DOI: https://doi.org/10.25167/so.2015   Google Scholar

Kita Marek. 2015. „Rosyjski, „prawosławny modernizm” i ekumeniczna ortodoksja. Refleksja teologiczno-fundamentalna”. Kultura i Wartość (14): 129-144.
DOI: https://doi.org/10.17951/kw.2015.14.129   Google Scholar

Moskałyk Jarosław. 2022. „Od ortodoksyjnej do „neokolonialnej” eklezjologii”. Collectanea Theologica 92 (2): 169-182.
DOI: https://doi.org/10.21697/ct.2022.92.2.08   Google Scholar

Mureşan Coriolan. 2019. „Complex Inter-Orthodoxand Ekumenical Dialogue Following the Ukrainian Tomos of Autocephaly”. Revista Ecumenical Sibiu 11 (1): 120-127.
DOI: https://doi.org/10.2478/ress-2019-0008   Google Scholar


Pubblicato
2022-12-28

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Moskałyk, J. (2022). Aktualne oznaki atomizacji dialogu katolicko-prawosławnego . Studia Oecumenica, 22, 207–218. https://doi.org/10.25167/so.4868

Authors

Jarosław Moskałyk 

Statistics

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.


Licenza

Copyright (c) 2023 Studia Oecumenica

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.