THE LEADING ROLE OF THE RELIGIOUS COMMUNITIES IN THE ECUMENICAL PROCESS OF POLISH-GERMAN/ RUSSIAN/UKRAINIAN RECONCILIATION
Przemysław Kantyka
Abstract
Doświadczenie II wojny światowej pozostawiło głęboką traumę w polskim społeczeństwie i przyczyniły się do powstania trwającej przez dziesięciolecia nieufności pomiędzy Polakami z jednej strony, z drugiej zaś Niemcami, Rosjanami i Ukraińcami. Zbiorowa pamięć polskiego społeczeństwa przechowała krzywdy wyrządzone nawet w poprzednich pokoleniach. Teza prezentowana w artykule dotyczy wiodącej roli społeczności o charakterze wyznaniowym, religijnym, w procesie pojednania narodu polskiego z narodami niemieckim, rosyjskim i ukraińskim. Podczas gdy społeczności świeckie ani władze państwowe nie były w stanie uruchomić procesu zmierzającego do pojednania, przywódcy wspólnot religijnych dominujących w omawianych krajach podjęli inicjatywy zmierzające do zapoczątkowania procesu pojednawczego w jego wymiarze duchowym i tak otworzyli drogę do sukcesu. Pierwszym przykładem takiego działania jest Orędzie Biskupów Polskich do ich Niemieckich Braci w Chrystusowym urzędzie pasterskim z 1965 roku, które zapoczątkowało proces pojednania polsko-niemieckiego. Drugi i trzeci przykład to odpowiednio: Wspólne Przesłanie do Narodów Polski i Rosji, Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, Arcybiskupa Józefa Michalika, Metropolity Przemyskiego i Zwierzchnika Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchy Moskiewskiego i Całej Rusi Cyryla, podpisane 17 sierpnia 2012 r. w Warszawie oraz Deklaracja Arcybiskupa Większego Światosława Szewczuka, Metropolity Kijowsko-Halickiego Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego, Arcybiskupa Józefa Michalika, Metropolity Przemyskiego obrządku łacińskiego, Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, Arcybiskupa Mieczysława Mokrzyckiego, Metropolity Lwowskiego obrządku łacińskiego, Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Rzymskokatolickiego Ukrainy, Arcybiskupa Jana Martyniaka, Metropolity Przemysko-Warszawskiego, Kościoła bizantyńsko-ukraińskiego, podpisana 28 czerwca 2013 r
Parole chiave:
Polish-German, Polish-Russian, Polish-Ukrainian reconciliation, religious communitiesAuthors
Przemysław KantykaStatistics
Downloads
Licenza
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i
- Przemysław Kantyka, Towards common Christian response to the anthropological challenges? Pope’s Francis encyclical letter Laudato si’ and the Justice, Peace and Integrity of Creation programme of the World Council of Churches , Studia Oecumenica: V. 18 (2018)
- Przemysław Kantyka, An Application of Category of Fraternity to the Grass-roots Ecumenism on the Basis of Pope Francis’ Encyclical Letter Fratelli tutti , Studia Oecumenica: V. 20 (2020)
- Przemysław Kantyka, Chrzest i Eucharystia w dialogach katolicko-anglikańskich i katolicko-metodystycznych , Studia Oecumenica: V. 17 (2017)
- Przemysław Kantyka, Theological Anthropology at the Basis of Inter-Denominational Controversies: Dialogue within the World Council of Churches , Studia Oecumenica: V. 16 (2016)
- Przemysław Kantyka, World Council of Churches towards Migration and Poverty , Studia Oecumenica: V. 15 (2015)
- Przemysław Kantyka, TOWARDS THE RECONCILIATION OF MINISTRIES Apostolic Succession and Mutual Recognition of Ministry form Unitatis redintegratio to The Church: Towards a Common Vision , Studia Oecumenica: V. 14 (2014)
- Przemysław Kantyka, CAN CHRISTIANS AGREE ON MORAL ISSUES? An Insight into Nowadays Divisions , Studia Oecumenica: V. 12 (2012)
- Przemysław Kantyka, In the Pursuit of Degrowth. Reformed Churches’ Theological Critique of Capitalism , Studia Oecumenica: V. 21 (2021)