Łukasz Ciepliński’s secret messages formulated in his death cell as a form of family communication during the Stalinist period

dr Weronika Juroszek

Uniwersytet Śląski, Wydział Teologiczny

Abstract

The article concentrates on biographies of the Steadfast Soldiers. They can serve as an inspiration in upbringing towards maturity. There are very few psychopedagogy works devoted to the Steadfast Soldiers. The author’s intention is to revive the scientific discussion on this subject.
The objective of the article is providing an answer to the following question: What was the role of secret messages sent by Łukasz Ciepliński from his death cell to his family?
The author applies the history-pedagogy biographical method. The part of Ciepliński’s life that coincides in Poland with the Stalinist period after WWII is analysed. The main focus of the studies are the last months of his life, spent in his death cell.
The article derives its sources from the available biography-history works as well as from Ciepliński’s secret messages to his wife and his only child – the very young Andrzej. In the communication analysis of the secret messages the four level communication model is used. According to the model, a statement of a person consists of the following levels: subject (information), self-presentation, relations, and a calling.
Results: The Ciepliński’s secret messages fulfilled the following communication roles: sharing information on the fight for Poland’s freedom, revealing information about himself (value hierarchy – God-Honour-Fatherland), expressing his longing and love for the family (relation’s level), appeal for finishing these tasks that he himself was not able to complete and for giving the priority to higher values. The appeal is particularly strongly directed at his son. Ciepliński asks him to care for his mother (Ciepliński’s wife) and work hard to become an educated man who can serve his motherland well.
Conclusions: Łukasz Ciepliński’s secret messages, formulated by a well-educated and devoted soldier, as well as a caring husband and father, can serve as guidelines for all of us, demonstrating how to implement the slogan God-Honour-Fatherland.

Keywords:

Steadfast Soldiers, Łukasz Ciepliński, secret messages, family communication, four level communication model

Borowiec, J. (2004) Aparat bezpieczeństwa a wojskowy wymiar sprawiedliwości. Rzeszowszczyzna 1944–1954, Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
  Google Scholar

Chlewiński, Z. (1991) Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność, Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W Drodze”.
  Google Scholar

Denek, K. (2000) Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Friszke, A. (2003) Polska. Losy państwa i narodu. 1939–1989, Warszawa: Wydawnictwo ISKRY.
  Google Scholar

Fromm, E. (2006) O sztuce miłości, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  Google Scholar

Griffin, E. (2003) Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  Google Scholar

Homplewicz, J. (1996) Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
  Google Scholar

Jakimek-Zapart, E. (2008) Nie mogłem inaczej żyć… Grypsy Łukasza Cieplińskiego z celi śmierci, Kraków: Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
  Google Scholar

Jakimek-Zapart, E. (2018) ‘Ty jedna wybaczysz mi wszystko. Ciche życie Jadwigi Cieplińskiej’, Wyklęci, 1(9), pp. 71–88.
  Google Scholar

Jakimek-Zapart, E. (2020) Sny wstaną… Grypsy Łukasza Cieplińskiego z celi śmierci, Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
  Google Scholar

Juroszek, W. (2022) ‘General Fieldorf „Nil” as a personal model in upbringing towards maturity’, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 52(4), pp. 43–53. Available at: https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1104.
DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1104   Google Scholar

Juroszek, W. (2023a) ‘Witold Pilecki as a caring parent model from the Erik Erikson’s theory perspective’, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 53(1), pp. 18–26. Available at: https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1168.
DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1168   Google Scholar

Juroszek, W. (2023b) Generał August Emil Fieldorf „Nil” jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego: ujęcie psychopedagogiczne. Kraków: Impuls.
  Google Scholar

Juroszek, W. (2023c) ‘Blessed priest Jerzy Popiełuszko as a personal model in upbringing towards the virtue of courage’, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 56(4), pp. 64–72. Available at: https://doi.org/10.34766/fetr.v56i4.1251.
DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v56i4.1251   Google Scholar

Kobos, A.M. (2021) Generał August Emil Fieldorf we wspomnieniach żony. Available at: https://teologiapolityczna.pl/general-august-emil-fieldorf-we-wspomnieniach-zony-1 (Accessed: 17 July 2024).
  Google Scholar

Koprowski, M. (2014) Żołnierze Wyklęci. Przecież to dziecko bandyty, Zakrzewo: Wydawnictwo Replika.
  Google Scholar

Kurtyka, J. (2007) ‘Słowo wstępne’, in: E. Zakimek-Zapart (ed.), Nie mogłem inaczej żyć… Grypsy Łukasza Cieplińskiego z celi śmierci, Kraków: Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, pp. 5–6.
  Google Scholar

McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2019) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  Google Scholar

Młynek, K. (2015) ‘Definiowanie komunikacji. Co należy wziąć pod uwagę, aby stworzyć własną definicję komunikacji’ in: M. Wendland (ed.), Historia idei komunikacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 203–225.
  Google Scholar

Okoń, W. (2007) Słownik Pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  Google Scholar

Paczkowski, A. (1999) ‘Polacy pod własną i obcą przemocą’, in S. Courtois et al. (eds), K. Wakar et al. (trans.) Czarna księga komunizmu. zbrodnie, terror, prześladowania. Warszawa: Prószyński i S-ka, pp. 341–366.
  Google Scholar

Płużański, T. (2015) Rotmistrz Pilecki i jego oprawcy, Warszawa: Wydawnictwo Fronda.
  Google Scholar

Rolińska, A., Furmaga, J., Czyżewski, W. (2017) ‘Wpływ stresu na układ odpornościowy w przebiegu choroby nowotworowej z perspektywy biomedycznej’, Psychoonkologia, 21(2), pp. 58–65, https://doi.org/10.5114/pson.2017.71381.
DOI: https://doi.org/10.5114/pson.2017.71381   Google Scholar

Sabat, K. (2016) ‘Prośba o ułaskawienie źródłem do biografii Żołnierzy Wyklętych’, Biografistyka Pedagogiczna, 1, pp. 275–289, https://doi.org/10.36578/BP.2016.01.17.
DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2016.01.17   Google Scholar

Sabat, K. (2018) ‘Nauczyciel wobec upowszechniania wiedzy o Żołnierzach Wyklętych’, Biografistyka Pedagogiczna, 1, pp. 113–131, https://doi.org/10.36578/BP.2018.03.08.
DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2018.03.08   Google Scholar

Schulz von Thun, F. (2002a) Sztuka rozmawiania. Część 1: Analiza zaburzeń, Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Schulz von Thun, F. (2002b) Sztuka rozmawiania. Część 2: Rozwój osobowy, Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Schulz von Thun, F. (2002c) Sztuka rozmawiania. Część 3: Dialog wewnętrzny, Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Schulz von Thun, F. (2006) Sztuka rozmawiania. Część 4: W porozumieniu z sobą i innymi – komunikacja i kompetencje społeczne, Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Taylor, D., Altman, I. (1987) ‘Communication in interpersonal relationships: Social penetration proces’, in: W: M. Roloff, G. Miller (eds), Interpersonal processes: new direcions in communication research, Newbury Park, California: Sage.
  Google Scholar

Stańczak, M. (2020) ‘„Dialogowe rodziny” – rozważania o komunikacji w rodzinie i postawach rodziców zdolnych dzieci’, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 42(2), pp. 124–135. Available at: https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.275.
  Google Scholar

Szulakiewicz, W. (2015a) Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  Google Scholar

Szulakiewicz, W. (2015b) Badania historyczne w pedagogice. Konteksty źródłowe, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  Google Scholar

Szulakiewicz, W. (2017) Nauczyciele i ich edukacja. W kręgu lwowskiej pedeutologii, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  Google Scholar

Szwagrzyk, K. (2005) ‘Kadry aparatu bezpieczeństwa’, in T. Balbus, K. i in Bedyński, and Krzysztof Szwagrzyk (eds) Aparat bezpieczeństwa w Polsce. Kadra kierownicza T. 1: 1944–1956. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, pp. 49–75.
  Google Scholar

Szwagrzyk, K. (2005b) Prawnicy czasu bezprawia. Sędziowie i prokuratorzy wojskowi w Polsce 1944–1956, Kraków – Wrocław: Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
  Google Scholar

Śląski, J. (1996) Żołnierze Wyklęci, Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM.
  Google Scholar

Wendland, M. (2015) ‘Praktyki komunikacyjne jako praktyki społeczne w ujęciu historycznym’, in: M. Wendland (ed.), Historia idei komunikacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 95–116.
  Google Scholar

Wieliczka-Szarkowa, J. (2017) Co Polskę stanowi. Biografie historyczne, Kraków: Wydawnictwo AA.
  Google Scholar

Wójcik, Z. (2004) ‘Łukasz Ciepliński (1913–1951)’, in: Konspiracja i opór społeczny w Polsce 1944–1956. Słownik Biograficzny, Kraków – Warszawa – Wrocław: Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, pp. 65–72.
  Google Scholar


Published
2024-12-20

Cited by

Juroszek, W. (2024). Łukasz Ciepliński’s secret messages formulated in his death cell as a form of family communication during the Stalinist period. Family Forum, 14, 151–168. https://doi.org/10.25167/FF/5518

Authors

dr Weronika Juroszek 

Weronika Juroszek – doktor nauk humanistycznych, pracownik Instytutu Pedagogiki UŚ i Wydziału Teologicznego UŚ. Zainteresowania badawcze: relacje w rodzinie wielopokoleniowej, wychowanie do wartości w rodzinie ze szczególnym uwzględnieniem roli wzorów osobowych, m.in. Żołnierzy Niezłomnych. Autorka prawie pięćdziesięciu publikacji, w tym czterech monografii i ponad czterdziestu artykułów opublikowanych w czasopismach z list ministerialnych. Mężatka, matka czworga dzieci.

Afiliacja: Uniwersytet Śląski w Katowicach, Instytut Pedagogiki

Orcid: 0000-0002-1266-6091

email: weronika.juroszek@us.edu.pl



Publikacje:

Juroszek W. (2023) „Generał August Emil Fieldorf ‘Nil’ jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego. Ujęcie psychopedagogiczne”, Kraków: Impuls.

Juroszek W. (2023) Witold Pilecki as a caring parent model from the Erik Erikson’s theory perspective, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, nr 1, s. 18–26. https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1168

Juroszek W. (2023) Błogosławiony ksiądz Jerzy Popiełuszko jako wzór osobowy w wychowaniu do chrześcijańskiej dojrzałości, „Studia Paedagogica Ignatiana”, nr 4, s. 177–195.

Juroszek W. (2023) Blessed priest Jerzy Popiełuszko as a personal model in upbringing towards the virtue of courage, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, nr 4, s. 64–72. https://doi.org/10.34766/fetr.v56i4.1251

Juroszek W., Kozubek M. (2023) Self-education into maturity in ligth of the theoretical approach of Zdzisław Chlewiński, „Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University”, nr 3, s. 247–257.

Juroszek W. (2022) Generał Fieldorf „Nil” as a personal model in upbringing towards maturity, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, nr 4, s. 43–53. https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1104

Juroszek W. (2022) Dojrzałość synowej w świetle koncepcji ks. prof. Zdzisława Chlewińskiego, „Studia Ełckie”, nr 4, s. 133–144.

Juroszek W. (2022) Wychowanie do małżeństwa i rodzicielstwa w aspekcie płodności kobiet ze szczególnym uwzględnieniem matrymonialnej roli balu, „Rozprawy Społeczne”, nr 1, s. 79–91.

Juroszek W. (2019) „Psychopedagogiczne uwarunkowania odroczenia decyzji o rozwodzie. Porównanie małżonków rozwodzących się i zawieszających postępowanie rozwodowe”, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Juroszek W. (2018) „Znaczenie postaw rodzicielskich i stylów przywiązania dla funkcjonowania psychospołecznego dziecka w życiu dorosłym”, Kraków: Impuls.

Juroszek W. (2010) „Autoprezentacja młodzieży szkolnej. Emocjonalne i poznawcze konsekwencje deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji u młodzieży z wysokim i niskim lękiem społecznym, Kraków: Impuls.



Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2025 Family Forum

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.