Veröffentlicht am: 2025-12-12

Wychowanie katolickie a nowoczesne technologie komunikacji społecznej

ks. prof. dr hab. Jan Przybyłowski , ks. prof. dr hab. Ireneusz Andrzej Celary
Family Forum
Rubrik: Rodzina, edukacja i sztuczna inteligencja / Family, education and artificial intelligence
DOI https://doi.org/10.25167/FF/5725

Abstract

W związku z postępem nowoczesnych technologii medialnych zmienia się kontekst wychowania katolickiego i ujawniają się nowe wyzwania dla rodziców, nauczycieli i wychowawców. Ważnym zadaniem w procesie wychowawczym staje się pomaganie młodym ludziom w skutecznym przeciwdziałaniu zagrożeniom związanym z korzystaniem z nowoczesnych technologii komunikacji społecznej. Równocześnie wychowawcy powinni udzielać wsparcia młodym, aby wykorzystywali nowoczesne technologie cyfrowe dla własnego rozwoju (samowychowanie) i przyszłej aktywności w życiu społecznym.
Celem artykułu jest doprecyzowanie istoty, celów i sposobów wychowania katolickiego, na które ma wpływ korzystanie przez wychowanków z nowoczesnych technologii komunikacji. W tym artykule zastosowana została metoda analizy jakościowej i wnioskowania ukierunkowanego praktycznie, wykorzystywana w teologii stosowanej, umożliwiająca skupienie się na tradycyjnych pryncypiach wychowania katolickiego, czyli integralnym kształtowaniu osoby ludzkiej w kierunku jej celu ostatecznego, ale odczytywanych w kontekście przemian związanych z rozwojem nowoczesnych technologii komunikacji społecznej.
Przeprowadzone badania pokazały, że część tradycyjnych pojęć stosowanych w teologii może być zastępowana terminologią wykorzystywaną w kulturze medialnej (np. od dialogu do komunikacji). Nowoczesne technologie będą też zmieniać kontekst kulturowy wychowania katolickiego i samowychowania, co może prowadzić do uzależnienia, izolacji i postępującej utraty kontaktu z rzeczywistością, utrudniając rozwój autentycznych relacji międzyludzkich.
Wynikiem badań jest zatem praktyczny wniosek, aby w wychowaniu katolickim podkreślać rolę wspólnoty, która zapewnia warunki realnej, autentycznej komunikacji osobowej. W wychowaniu katolickim większy nacisk położyć należy na rolę wolności w odpowiedzialnym posługiwaniu się nowoczesnymi technologiami komunikacji. Badania pokazały również, że głównym celem wychowania katolickiego niezmiennie powinno być skupienie wszelkich działań na ukształtowaniu w wychowankach dojrzałości w wierze w Jezusa Chrystusa, który najpełniej uosabia się w Kościele.

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in

Dateien herunterladen

Zitierregeln

Przybyłowski, J., & Celary, I. A. (2025). Wychowanie katolickie a nowoczesne technologie komunikacji społecznej. Family Forum, 15, 85–98. https://doi.org/10.25167/FF/5725

Zitiert von / Teilen

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##