https://doi.org/10.25167/FF/5802
Tło: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje wiele dziedzin życia, w tym edukację, oferując nowe możliwości w zakresie personalizacji nauczania oraz zwiększenia efektywności procesu kształcenia. Istnieje jednak wiele czynników, które wpływają na zakres i jakość korzystania z narzędzi opartych na AI. Niewątpliwie jednym z takich indykatorów jest lęk przed AI.
Cele: Głównym celem badań, których wyniki zostały zaprezentowane i omówione w niniejszym artykule, było ustalenie związku między poziomem lęku przed sztuczną inteligencją a zmiennymi socjodemograficznymi i indywidualnymi doświadczeniami badanych w zakresie korzystania z AI.
Metodyka: Posługując się metodą sondażu diagnostycznego, opartego o technikę ankiety, skonstruowano kwestionariusz ankiety, który oprócz autorskich pytań, zawierał Skalą Lęku przed AI (Wang, Wang, 2022, pp. 619-634). W przeprowadzonych badaniach uczestniczyło losowo wybranych 310 osób. Analizy statystyczne wykonano przy użyciu programu JASP 0.18.3 oraz IBM SPSS Statistics.
Wyniki: W procesie postępowania badawczego ustalono, że badane kobiety odczuwały zdecydowanie wyższy poziom lęku wobec AI niż mężczyźni. Wykazano również, że wraz z wiekiem badanych pojawia się wyższy poziom tej zmiennej. Natomiast częstotliwość korzystania z AI, wyższy poziom oceny własnej wiedzy i umiejętności w tym zakresie oraz kontakt z technologiami humanoidalnymi obniża poziom lęku przed AI.
Wnioski: Uzyskanie wyniki badań są niezwykle istotne ze względu na potrzebę i konieczność uregulowania statusu nowych technologii w procesie nauczania i uczenia się. Aby jednak tego dokonać, należy zidentyfikować zmienne, które ograniczają lub blokują korzystanie z nowych technologii. Czynnikiem takim jest niewątpliwie lęk przed AI, który powinien zostać uznany za kluczowy moderator akceptacji lub oporu wobec stosowania innowacji technologicznych w procesie edukacji.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.