Antonovsky, A. (2005), Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Clark E. V. (2003). First language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Dąbrowska, A. (2007), 'Poczucie koherencji u rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym', Psychiatria Polska, tom XLI,2, s. 189-201.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Dickinson, D. K., Tabors, P. O. (red.). (2001). Beginning literacy with language: Young children learning at home and school. Baltimore: Brookes.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    González, N., Moll, L., Amanti, C. (2005). Funds of knowledge: Theorizing practices in households, communities and classrooms. Mahwah, NJ: Erlbaum.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Hart, B., Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Baltimore: Brookes.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Hoover-Dempsey, K. V., Sandler, H. M. (1995). 'Parental involvement in children’s education: why does it make a difference?', Teachers College Record, nr 97 (2), s. 310–331.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.1177/016146819509700202
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Hoover-Dempsey, K. V., Whitaker, M. C., Ice, C. L. (2010). 'Motivation and commitment to family-school parnerships'. W: S. L. Christenson, A. L. Reschly (ed.) Handbook of school-family parnerships., New York: Routledge.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Koniarek, J., Dudek, B., Makowska, Z. (1993), 'Kwestionariusz Orientacji Życiowej. Adaptacja The Sense of Coherence Questionnaire (SOC) A. Antonovsky’ego', Przegląd Psychologiczny, t. 36, nr 4, s. 491–502.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Kuracki, K. (2019), 'Satysfakcja z otrzymywanego przez rodziców dzieci z niepełnosprawnością wsparcia a zróżnicowanie zachowań rodzicielskich względem dziecka', Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 26, s.191-215,DOI-10.14746/ikps.2019.26.09
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Kuracki, K. (2022). 'Rodzice w procesie rozwijania umiejętności językowych i czytelniczych młodszych dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi - stan badań i perspektywy badawcze'. Forum pedagogiczne, nr 12 (1), s. 534-545.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.11
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Kuracki, K, Dłużniewska A. (2023), 'Parent-child relationships in the context of early reading initiations', Forum Pedagogiczne, nr 1, s.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.22
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Oelofsen, N., Richardson, P. (2006). 'Sense of coherence and parenting stress in mothers and fathers of preschool children with developmental disability'. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 31(1), s. 1-12. doi: 10.1080/13668250500349367. PMID: 16766317.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.1080/13668250500349367
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Pasikowski, T. (2001), 'Kwestionariusz Poczucia Koherencji dla Dorosłych (SOC-29)', W: T. Pasikowski, H. Sęk, (red.), Zdrowie, stres, zasoby. O znaczeniu poczucia koherencji dla zdrowia, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, s. 71-85.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Peeters, M., Verhoeven, L., van Balkom, H., de Moor, J. (2009). 'Home literacy environment: characteristics of children with cerebral palsy'. International Journal of Language and Communication Disorders, nr 44 (6), s. 917–940.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.1080/13682820802464759
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Pianta, R. C. (2004). 'Relationships among children and adults and family literacy'. W: Wasik B. H. (ed.). Handbook of reading research. Mahwah, NJ: Erlbaum.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Podgórska Jachnik, D. (2007). 'Partnerstwo edukacyjne w pedagogice specjalnej'. W: Cz. Kosakowski, A. Krause i A. Żyta (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, 6. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego, s.339-344.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Sekułowicz, M., Boroń-Krupińska, K., Kwiatkowski, P., Latawiec, B. (2019), 'Sense of Coherence, Resilience and Coping as Correlatesof Burnout of Parents of Children with Disabilities:The New Burnout Screening Instrument', Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr.36, s. 254-268.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.058.12301
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Sénéchal, M., LeFevre. J. A.(2002). 'Parental involvement in the development of children’s reading skill: A fiveyear longitudinal study'. Child Development, nr 73(2), s. 445–460.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8624.00417
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Sęk, H. (2001), 'Salutogeneza i funkcjonalne właściwości poczucia koherencji', W: T. Pasikowski, H. Sęk (red.), Zdrowie, stres, zasoby. O znaczeniu poczucia koherencji dla zdrowia, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, s. 23-42.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Suzuki, K., Kobayashi, T., Moriyama, K., Kaga, M., Hiratani, M., Watanabe, K., Yamashita, Y., & Inagaki, M. (2015). 'Development and evaluation of a Parenting Resilience Elements Questionnaire (PREQ) measuring resiliency in rearing children with developmental disorders'. PLoS ONE, Vol 10(12). e0146090. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0146090
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0146090
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Taylor, D. (1983). Family literacy: Young children learning to read and write. Exeter, NH: Heinemann.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Whitehurst, G. J., Lonigan, C. J. (1998). 'Child development and emergent literacy'. Child Development, nr 69 (3), s. 848–872.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06247.x
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Yeo, L. S., Ong, W. W., Ng, C. M. (2014). 'The home literacy environment and preschool children's reading skills and interest'. Early Education and Development, nr 25(6), s. 791–814.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.1080/10409289.2014.862147
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Zasępa, E., 'Poczucie koherencji rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju', W: A. Żyta (red.), Rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010.
                                                                
                                                                Google Scholar
                                                            
                                                                                                                    Zaslow T., Dorey F., Limbos M.A.P. (2008). 'Literacy-related activities among children withspecial healtcare needs'. Infants and Young Childre, nr 21 (3), s. 221–229.
                                                                 
DOI: https://doi.org/10.1097/01.IYC.0000324551.77564.43
                                                                Google Scholar