Opublikowane: 2024-01-27

Poczucie koherencji i odporność rodzicielska a zaangażowanie rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi we wczesne inicjacje czytelnicze

dr Kamil Kuracki
Family Forum
Dział: Wsparcie Rodziny / Family Support
DOI https://doi.org/10.25167/FF/5064

Empiryczne wskazania dla projektowania działań wspierających domowe środowiska czytelnicze

Abstrakt

Tło: Mimo wielu ustaleń empirycznych w zakresie socjoekonomicznych predyktorów angażowania się rodziców w przebieg wczesnych inicjacji czytelniczych, wciąż brakuje jednoznacznych danych o czynnikach psychologicznych determinujących rodzicielskie zaangażowanie w rozwijanie umiejętności językowych i czytelniczych dzieci.

Cele: Badania ukierunkowane zostały na rozpoznanie prezentowanego przez rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi poziomu poczucia koherencji i jego składowych, odporności psychicznej i jej składowych takich jak znajomość cech dziecka, odczuwane wsparcie społeczne i pozytywne postrzeganie rodzicielstwa, a także deklarowanego zaangażowania we wczesne inicjacje czytelnicze, rozpoznanie związków między badanymi zmiennymi oraz predyktorów zaangażowania rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w podejmowanie wspólnych inicjacji czytelniczych z dziećmi w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa.

Metodologia: W realizowanych badaniach o charakterze dekryptywno-analitycznym zastosowano metodę sondażu diagnostycznego w wykorzystaniem narzędzi tj. Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC 29), Kwestionariusz Elementów Odporności Rodzicielskiej (PREQ) oraz Inwentarz Rodzinnych Aktywności Związanych z Czytaniem i Pisaniem (FLAI). Badania przeprowadzono w grupie rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi (N=198) uczęszczających do placówek i oddziałów przedszkolnych oraz ośrodków wczesnego wspomagania rozwoju na terenie województwa mazowieckiego oraz dolnośląskiego.

Wyniki: Uzyskane dane wskazują na istotne związki pomiędzy poczuciem koherencji i odpornością rodzicielską a zaangażowaniem rodziców we wczesne inicjacje czytelnicze oraz na mediacyjną funkcję pozytywnego postrzegania rodzicielstwa w relacji poczucie koherencji rodziców a ich zaangażowanie we wczesne inicjacje czytelnicze.

Słowa kluczowe:

domowe środowiska czytelnicze, rodzice, specjalne potrzeby rozwojowe, poczucie koherencji, odporność rodzicielska

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kuracki, K. (2024). Poczucie koherencji i odporność rodzicielska a zaangażowanie rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi we wczesne inicjacje czytelnicze : Empiryczne wskazania dla projektowania działań wspierających domowe środowiska czytelnicze . Family Forum, 13, 307–323. https://doi.org/10.25167/FF/5064
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.