Odwołana żałoba

Ostatni dialog Ezechiela w obliczu nadchodzącej katastrofy Jerozolimy (Ez 24,15-27)

Andrzej Sebastian Jasiński OFM

Uniwersytet Opolski

Abstrakt

Prorok Ezechiel jest jedną z postaci Starego Testamentu, która zrealizowała swoje powołanie w okresie epoki przełomu. Urodzony w Jerozolimie, przeniesiony do Babilonii (po pierwszym zdobyciu miasta w 597 r. p.n.e.), został mianowany prorokiem Jahwe, otoczony wygnańcami, którzy znaleźli się w nowych okolicznościach. Jak niegdyś potomkowie Jakuba pozostali w Egipcie i przyjęli Mojżesza za swego przywódcę, tak i Izrael w Babilonii otrzymał od Jahwe powiernika, który potrafił poprowadzić lud naznaczony najgłębszymi ciosami losu. Ezechiel nie był na czele wygnańców, którzy wrócili do Jerozolimy. Jego zadanie było jeszcze trudniejsze. Mianowicie miał zgromadzić wokół siebie wszystkich rozproszonych ludzi wraz z ich przywódcami, którzy pomimo tragicznych doświadczeń i wielkości nie byli świadomi popełnionych grzechów.
W strukturze całej Księgi Ezechiela perykopa o śmierci żony proroka (Ez 24,15-27) została umieszczona po pierwszej części pisma, w której (po wstępie, Ez 1–3) znajdują się wyrocznie przeciwko Izraelowi (Ez 4–24). Perykopę „o kobiecie” należy traktować jako wprowadzenie do nowego tematu, mianowicie o wyroczniach przeciw narodom (Ez 25–32). Po zakończeniu starej epoki (karanie Izraela) rozpoczęła się nowa (karanie wrogów Izraela). Przełom nastąpił dopiero po upadku Jerozolimy (587/586 r. n.e.). Znaczącym tego wydarzeniem była śmierć żony proroka. Ezechiel, mimo osobistej tragedii, nie mógł podążać za popularnym zwyczajem żałoby. Był to jednak dla niego czas głębokiego smutku, który odczuwali także jego najbliżsi. To „nieokazywanie żałoby” było z jednej strony próbą odciągnięcia ludu od żałoby, a z drugiej – spojrzenia w przyszłość z optymizmem i pomocą Jahwe.

Słowa kluczowe:

Prorok Ezechiel, odwołana żałoba, Jerozolima, Ez 24

Adamiak R., Justice and History in the Old Testament. The Evolution of Divine Retribution in the Historiographies of the Wilderness Generation, Cleveland 1982.
  Google Scholar

Angel H., Ezekiel: Priest-Prophet, „Jewish Bible Quarterly” 39 (2011), s. 35–38.
  Google Scholar

Berges U., Klagelieder, Freiburg 2002.
  Google Scholar

Block D.I., The Book of Ezekiel. Chapters 1–24, Grand Rapids 1997.
  Google Scholar

Block D.I., Transformation of Royal Ideology in Ezekiel, w: W.A. Tooman, M.A Lyons (red.), Transforming Visions. Transformation of Text, Tradition and Theology in Ezekiel, Princeton 2010.
  Google Scholar

Betts T.J., Ezekiel the Priest: A Custodian of Torah, Washington 2005.
  Google Scholar

Bodi D., Les différents noms de Jérusalem dans le live d’Ézéchiel et les différents noms de Babylone, w: C. Arnold-Bhar, A. Lemaire (red.), Jérusalem antiqua et médiévale, Paris 2011, s. 59–74.
  Google Scholar

Cassone D., When Israel Lost Its Meaning: Reconstruction of Language and Community in Ezekiel’s Prophecy, SBLSP (2003), s. 215–226.
  Google Scholar

Ciecieląg J., Żydzi w okresie drugiej świątyni 538 przed Chr. – 70 po Chr., Kraków 2011.
  Google Scholar

Cook S.L., The speechless Suppression of Grieg in Ezekiel 24,15-27: The Death of Ezekiel’s Wife and the Prophet’s Abnormal Response, w: J.J. Ahn, S.L. Cook (red.), Thus Says Lord, New York 2009, s. 222–233.
  Google Scholar

Chrostowski W., Prorok wobec dziejów, Warszawa 1991.
  Google Scholar

Deselaers P., Das Wächteramt: Ezechiels Dienst Am ewigen Bund, w: C. Dohmen, C. Frevel (red.), Für immer verbündet, Stuttgart 2007, s. 37–42.
  Google Scholar

Ganzel T., The Defilement and Desecration of the Temple in Ezekiel, „Biblica” 89 (2008), nr 3, s. 369–379.
  Google Scholar

Ganzel T., The Description of the Restoration of Israel in Ezekiel, „Vetus Testamentum” 60 (2010), s. 197–211.
  Google Scholar

Gołębiowski M., „Nowy człowiek” według Jeremiasza i Ezechiela, w: M. Wojciechowski (red.), Miłość jest z Boga. Wokół zagadnień biblijno-moralnych. Studium ofiarowane ks. prof. dr. hab. Janowi Łachowi, Warszawa 1997, s. 129–137.
  Google Scholar

Gosse B., La rédaction du live d’Ézéchiel en rapport avec celles du live d’Isaïe, „Transeu” 26 (2003), s. 33–45.
  Google Scholar

Haręzga S., Jezus i Jego uczniowie, Lublin 2006.
  Google Scholar

Hawthorne G.F., Żałoba, w: B.M. Metzger, M.D. Coogan (red.), Słownik wiedzy biblijnej, Warszawa 1997, s. 833–834.
  Google Scholar

Hurvitz A., A Linguistic Study of the Relationship between the Priestly Source and the Book of Ezekiel. (A New Approach to an Old Problem), „Cahiers de Revue Biblique” 20 (1982), s. 45–52.
  Google Scholar

Jasiński A.S., Znak TAU w kontekście biblijnym i franciszkańskim, w: A. Paciorek (red.), Krzyż Twój wielbimy, Tarnów 2011, s. 70–73.
  Google Scholar

Jasiński A.S., Jerozolima: promień miłości Jahwe, Kraków 1999.
  Google Scholar

Jasiński A.S., Komentarz do Księgi Proroka Ezechiela. Rozdziały 1–10, Opole 2005.
  Google Scholar

Jasiński A.S., Komentarz do Księgi Proroka Ezechiela. Rozdziały 11–20, Opole 2009.
  Google Scholar

Jasiński A.S., Prorocy epoki królewskiej wobec obcych narodów, w: I.S. Ledwoń (red.), Stary Testament a religie, Lublin 2009, s. 165.
  Google Scholar

Jelonek T., Biblia jako fenomen kulturowy, Kraków 2012.
  Google Scholar

Jelonek T., Teologia biblijna, Kraków 2011.
  Google Scholar

Koch K., Sünde und Sündenvergebung um die Wende von der exilischen zur nachexilischen Zeit, „Evangelische Theologie” 26 (1966), s. 217–239.
  Google Scholar

Kohler L., Baumgartner W., Stamm J.J., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, t. 1, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Lang B., Kein Aufstand in Jerusalem. Die Politik des Propheten Ezechiel, Stuttgart 1978.
  Google Scholar

Langkammer H., Życie człowieka w świetle Biblii, Rzeszów 2004.
  Google Scholar

Liverani, M. Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Łach S., Księga Psalmów, Poznań 1990.
  Google Scholar

Martinelli A., Lo Spirito di Dio e la Gioia Nell’Antico Testamento, Bologna 1976.
  Google Scholar

McHatten M.T., Israel and Egypt during the Exodus, „Bible Today” 40 (2002), s. 141–147.
  Google Scholar

Middlemas J., Exclusively Yahweh: Aniconsm and Anthropomorphism in Ezekiel, w: J. Day (red.), Prophecy and the Prophets in Ancient Israel, London 2010, s. 309–324.
  Google Scholar

Middlemas J., Exodus 3 and the Call of Moses: Rereading the Signs, w: J. Middlemas, D.J.A. Clines, E. Else (red.), The Center and the Periphery, Sheffield 2010, s. 131–144.
  Google Scholar

Mosis R., Ezechiel 13: Verkündigung aus Eigenem Herzen: Zur Unterscheidung der Geister, „Trierer theologische Zeitschrift” (2011), t. 120, s. 46–63.
  Google Scholar

Nielsen K., Ezekiel’s Visionary Call as Prologue: From Complexity and Changeability to Order and Stability?, „Journal for the Study of the Old Testament” 33 (2008), s. 99–114.
  Google Scholar

Pudełko J.J., Ezechielowa nowa świątynia: zapowiedzi i realizacja, w: M. Rosik (red.), Żyjemy dla Pana, Wrocław 2005, s. 573–581.
  Google Scholar

Raabe P.R., Transformation the International Status Quo. Ezekiel’s Oracle Against the Nations, w: W.A. Tooman, M.A Lyons (red.), Transforming Visions. Transformation of Text, Tradition and Theology in Ezekiel, Princeton 2010, s. 187–207.
  Google Scholar

Ritmeyer L., The Quest. Revealing the Temple Mount in Jerusalem, Jerusalem 2006.
  Google Scholar

Rothenbusch R., Das Ezechiel-Buch als Stimme der babylonischen Diaspora, w: C. Diller, M. Mulzer (red.), Studien zu Psalmen und Propheten, Freiburg 2010, s. 257–259.
  Google Scholar

Rumianek R., Księga Ezechiela. Tłumaczenie i komentarz, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Rüttenauer A., Und ihr wollt das Land besitzen? (Ez 33,25). Ezechiels Umgang mit repräsentativen Redensarten, Würzburg 2011.
  Google Scholar

Sedlmeier F., Sie werden mir zum Volk. Zur Bundesformel im Ezechielbuch, w: C. Dohmen, C. Frevel (red.), Für immer verbündet, Stuttgart 2007, s. 211–218.
  Google Scholar

Stachowiak L., Prorocy. Słudzy słowa, Katowice 1980.
  Google Scholar

Steinmann C., Le prophète Ézéchiel et les débuts de l’exile, Paris 1953.
  Google Scholar

Sweeney M.A., The Destruction of Jerusalem as Purification in Ezekiel 8–11, w: M.A. Sweeney (red.), Form and Intertextuality in Prophetic and Apocalyptic Literature, Tübingen 2005, s. 145–155.
  Google Scholar

Synowiec J.S., Prorocy Izraela i ich pisma, Kraków1994.
  Google Scholar

Szczepanowicz B., Moda w Biblii, Kraków 2011.
  Google Scholar

Szczepanowicz B., Mrozek A., Atlas zwierząt biblijnych. Miejsce w Biblii i symbolika, Kraków 2007.
  Google Scholar

Terrinoni U., Słowo Boże i śluby zakonne. Obrazy biblijne: 1. Posłuszeństwo, Kraków 2006.
  Google Scholar

Ternant P., Znak, w: X. Leon-Dufour (red.), Słownik teologii biblijnej, Warszawa 1982, s. 1144.
  Google Scholar

Tułodziecki S., Miłosierdzie Boże w Starym Testamencie, Poznań 1992.
  Google Scholar

Turkanik H., Księga Ezechiela, Jastrzębie-Zdrój 2011.
  Google Scholar

Warzecha J., Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Weeks S.A.D.E., Biblical Literature and the Emergence of Ancient Jewish Nationalism, „Biblical Interpretation” 10 (2002), s. 144–157.
  Google Scholar

Wilson R.R., Prophecy in Crisis: The Call of Ezekiel, „Interpreting” 38 (1984), s. 117–130.
  Google Scholar

Winkel H., Jeremiah in Prophetic Tradition: An Examination of the Book of Jeremiah in the Light of Israel’s Prophetic Traditions, Leuven 2000.
  Google Scholar

Witaszek G., Amos. Prorok sprawiedliwości społecznej, Lublin 1996.
  Google Scholar

Wojciechowski M., Biblia o państwie, Kraków 2008.
  Google Scholar

Vaux R. de, Instytucje Starego Testamentu, t. 1–2, Poznań 2004.
  Google Scholar

Zeilinger F., Wiara w zmartwychwstanie w Biblii, Kraków 2011.
  Google Scholar

Zimmerli W., Die Eigenart der prophetischen Rede des Ezechiel. Ein Beitrag zum Problem an Hand von Ez 14,1-11, „Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft und die Kunde des nachbiblischen Judentums” 66 (1954), s. 1–26.
  Google Scholar

Zimmerli W., Ezechieltempel und Salomostadt, Hebräische wortforschung, Brill, 1967.
  Google Scholar

Zimmerli W., Grundriss der alttestamentlichen Theologie, Stuttgart 1978.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-07-17

Cited By / Share

Jasiński OFM, A. S. (2021). Odwołana żałoba: Ostatni dialog Ezechiela w obliczu nadchodzącej katastrofy Jerozolimy (Ez 24,15-27). Scriptura Sacra, (21), 131–155. https://doi.org/10.25167/ScrS/4157

Autorzy

Andrzej Sebastian Jasiński OFM 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.



Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>