Wybór Abrahama
Andrzej Sebastian Jasiński OFM
Uniwersytet OpolskiAbstrakt
Wybór Abrahama był niezwykle ważny dla całej historii odkupienia opisanej zarówno w Starym, jak i w Nowym Testamencie. Osobisty kontakt z Bogiem przyniósł obraz Boga będącego blisko człowieka. Abraham uważany był za przyjaciela Boga. Tak postrzegany jest we wszystkich trzech religiach monoteistycznych: judaizmie, chrześcijaństwie i islamie. Patriarcha jest więc postacią najbardziej „ekumeniczną” ze wszystkich i nazywany jest „ojcem wiary”. Historyczność Abrahama jest obecnie szeroko dyskutowana. Zagadnienie to było badane z perspektywy historycznej, archeologicznej, etnologicznej i religiologicznej.
Przymierze Boga z Abrahamem było pierwszym historycznym wydarzeniem, które przypieczętowało ludzkie relacje wertykalne. Przymierze Boga z Noem nie miało charakteru historycznego, lecz było jedynie ludzką nadzieją na intymną relację z Najwyższym. To sam Bóg wzbudził w człowieku te nadzieje. Opis przymierza z Noem był preludium do przymierza Jahwe z Abrahamem i jego potomkami. Wybór Abrahama przez Boga zmienił na zawsze historię ludzkości. Odtąd Jahwe miał powtarzać.
Opowiadanie o związaniu Izaaka – syna Abrahama (Rdz 22,1-19) jest jednym z najbardziej porywających tekstów w całej Biblii hebrajskiej Po rozdziale (Rdz 21), w którym Izaak rodzi się jako spełnienie Bożej obietnicy, czytelnik przechodzi do tekstu, w którym Bóg żąda od Abrahama złożenia chłopca w ofierze. Tekst Rdz 22,1-19 jest mieszaniną źródeł E i J, dlatego opisane w nim motywy musiały być znane w różnych tradycjach izraelskich i były postrzegane jako szczególnie ważne zagadnienia nauczania religijnego.
Słowa kluczowe:
Abraham, Izaak, Księga Rodzaju, Stary Testament, przymierzeBibliografia
Abel P.F.-M., Géographie de la Palestine, t. 1, Paris 1938.
Google Scholar
Born van den A., Moria, w: H. Haag (red.), Bibel-Lexicon, Einsiedeln – Zürich 1951, s. 1171.
Google Scholar
Chiara C., Il regno del nemico: La morte nella religione di Canaan, Brescia 2003.
Google Scholar
Crosemann F., Abraham und die Bewohner des Landes: Beobachtungen zum kanonischen Abrahambild, „Evangelische Theologie” 62 (2002), s. 334–348.
Google Scholar
Drey P., The Role of Hagar in Genesis 16, „Andrews University Seminary Studies” 40 (2002), s. 179–195.
Google Scholar
Ebach J., Ihr sollt ein Segen sein. Das Leitwort und die Bibel: Eine Problemanzeige, „Bibel und Kirche” 58 (2003), s. 62–70.
Google Scholar
Ellis P.F., The Men and the Message of the Old Testament, Minnesota 1962.
Google Scholar
Fischer G., Das Mosebild der Hebräischen Bibel, w: E. Otto (red.), Mose. Ägypten und das Alte Testament, Stuttgart 2000.
Google Scholar
Floyd M., Basic Trends in the Form Critical Study of Prophetic Texts, w: M.A. Sweeney, E. Ben Zvi (red.), The Changing Face of Form Criticism for the Twenty-first Century, Grand Rapids – Cambridge 2003.
Google Scholar
Human D.J., An ideal for leadership – Psalm 72: The (wise) king-Royal mediation. of God’s universal reign, „Verbum et Ecclesia” 23 (2002), s. 658–677.
Google Scholar
Jankowski A., Biblijna teologia przymierza, Kraków 1997.
Google Scholar
Jasiński A.S., Jerozolima. Płomień miłości Jahwe, Kraków 1999
Google Scholar
Jasiński A.S., Służcie Jahwe z weselem. Kyriologia starotestamentalna na tle środowiska biblijnego, Opole 1998.
Google Scholar
Jasiński A.S., Według postanowienia wiecznego Boga. Aionios w Nowym Testamencie, Opole 1991.
Google Scholar
Kaltner J., Abraham’s Sons: How the Bible and Qur’an See the Same Story, „Bible Review” 18 (2002) 2, s. 16–23, 45–56.
Google Scholar
Kessler E., The Sacrifice of Isaac (the Aqedah) in Christian and Jewish Tradition: Artistic Representation, w: M. O’Cane (red.), Borders, Boundaries and the Bible, London – New York – Sheffield 2002.
Google Scholar
Khoury A.T., Abraham: ein Segen für die Völker nach der jüdischen, christlichen und islamischen Tradition, „Bibel und Kirche” 59 (2004), s. 9–17.
Google Scholar
Kutsch E., Berit, Verpflichtung, w: E. Jenni, C. Werstermann (red.), Theologisches Handwörterbuch zum Alten Testament, t. 1., München 1971.
Google Scholar
Langkammer H., Teologia Starego Testamentu, Rzeszów 2006.
Google Scholar
Martinez C.R., La idolatria en el profeta Jeremias, „Mayeutica” 19 (1993), s. 265–303.
Google Scholar
Noort E., Genesis 22: Human Sacrifice and Theology in the Hebrew Bible, w: E. Noort, E.J.C. Tigchelaar (red.), The Sacrifice of Isaac, Leiden – Boston – Cologne 2002.
Google Scholar
Oliver J.P.J., MMT, DOTTE 4.
Google Scholar
Propp W.H., The Origins of Infant Circumcision in Israel, „Hebrew Annual Review” 11 (1987), s. 355–370.
Google Scholar
Ratzinger J., Tajemnica Jezusa Chrystusa, Kielce 1994.
Google Scholar
Reiser W., Isaak darf nicht geopfert werden: Predigt zu 1. Mose 22,1-14, „Theologische Zeitschrift” 46 (1990), s. 178–183.
Google Scholar
Roux Le J.H., Waar is Abraham dan?, „Verbum et Ecclesia” 22 (2001), s. 326–340.
Google Scholar
Ruppert L., Genesis 22,15-18: Eine Relecture von Gen 22 aus joschijanischer Zeit, w: R. Mosis, F. Sedlmeier (red.), Gottes Wege suchend. Beiträge zum Verständnis der Bibel und ihrer Botschaft, Würzburg 2003.
Google Scholar
Synowiec J., Patriarchowie Izraela i ich religia, Kraków 1995.
Google Scholar
Tharekadavil A., The Cali of Abraham and Formation of the Chosen People, „Bible Bhashyarn” 30 (2003), s. 115–162.
Google Scholar
Vanhoye A., Struttura e teologia nell’Epistola agli Ebrei, Roma 1988.
Google Scholar
Wight F.H., Obyczaje krajów biblijnych, Warszawa 1998.
Google Scholar
Williamson P.R., Abraham, Israel and the Nations: The Patriarchal Promise and Its Covenantal Development in Genesis, Sheffield 2000.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Sebastian Jasiński OFMStatystyki
Downloads
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Chleb i wino w Starym Testamencie , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Samuel: ostatni sędzia Izraela , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Bóg patriarchów jako wspólne dziedzictwo judaizmu i chrześcijaństwa , Scriptura Sacra: Nr 19 (2015): Scriptura Sacra
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Jahwe: Bóg gniewu czy miłosierdzia? , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Rok jubileuszowy w tradycji biblijnej , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Dwa znaki (mofet) Ezechiela (Ez 12,1-16; 24,24-27) , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Drogi odnowy człowieka (Ez 18,1-32) , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Obcy w Starym Testamencie , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Historia obecności franciszkanów w Betlejem , Scriptura Sacra: Nr 13-14 (2010): Ziemia Święta
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Pokutna modlitwa psalmisty , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM