Dwa znaki (mofet) Ezechiela (Ez 12,1-16; 24,24-27)

Andrzej Sebastian Jasiński OFM

Uniwersytet Opolski

Abstrakt

Ezechiel był kapłanem, ale został powołany na urząd proroka w tym momencie historii Izraela, kiedy niektórzy Izraelici znajdowali się w niewoli. Ezechiel był już w Babilonie, ale głosił do tych, którzy wciąż byli w Jerozolimie; którzy byli przekonani, że ich kłopoty są tylko tymczasowe i nie dostrzegali nieuchronności zbliżającego się sądu Bożego nad nimi. Symboliczne działania proroka były bardzo ważne w jego przesłaniu. Poselstwo Ezechiela: upadek Jerozolimy i niewola były koniecznymi środkami dla Boga, aby wyjaśnić, że teokracja Judy w jej zewnętrznej formie musi dobiec końca z powodu grzechu.
Ezechiel w swojej Księdze czterokrotnie używa terminu מוֹפֵת („znak”; Ez 12,6.11; 24,24.27). W Ez 12,4-6 prorok miał zrealizować swoją przypowieść o uciekinierach. Jego pantomima składa się z bezsłownych gestów, mających na celu zwrócenie uwagi i wywołanie pytań. Ezechiel służył jako znak dla domu Izraela, ostrzeżenie przed zbliżającą się zagładą Jerozolimy (Ez 12,6). Dla wygnańców Ezechiel był znakiem, ilustracją lub lekcją poglądową (Ez 12,11). To, co uczynił w symbolicznym działaniu, w rzeczywistości spotka mieszkańców Jerozolimy, którzy zostaną wypędzeni ze swojej ojczyzny (wygnanie) i zmuszeni do osiedlenia się na terenach wydzielonych dla nich przez zdobywców (niewola).
Prorokowi nakazano powstrzymanie się od lamentacji i żałoby po śmierci żony (Ez 24,15-27). Był to kolejny znak Ezechiela dla wygnańców (Ez 24,24). Gdy po wszystkich wydarzeniach nadejdzie wiadomość, że Jerozolima upadła, a świątynia została zburzona, będą wiedzieli, że wydarzenie to zostało zadekretowane przez Pana. Znak śmierci jego żony zapowiada sąd i śmierć; ten znak będzie szerzył wieść o zbawieniu i życiu (Ez 24,27).

Słowa kluczowe:

Księga Ezechiela, Ezechiel, znak, żona Ezechiela, prorok, Stary Testament

Albright W.F., Yahweh and the Gods of Canaan: A Historical Analysis of Two Contrasting Faiths, London 1968.
  Google Scholar

Andrew M.E., Geschehnis – Reaktion – Anerkennung des Gerichts. Der theologische Gedankengang von Ezechiel 4–24 in der Anrede an die Verbannten, „Theologische Literaturzeitung” 103 (1978), s. 477–484.
  Google Scholar

Angel H., Ezekiel: Priest-Prophet, „The Jewish Bible Quarterly” 39 (2011), s. 38–41.
  Google Scholar

Anould-Behar C., Lemaire A. (red.), Jérusalem antique et médiévale, Paris 2011, s. 59–74.
  Google Scholar

Auzou G., The Formation on the Bible, New York 1973.
  Google Scholar

Bom D., Les différents noms de Jérusalem dans le live d’Ezechiel et les différents noms de Babylone, w: C. Anould-Behar, A. Lemaire (red.), Jérusalem antique et médiévale, Paris 2011, s. 59–74.
  Google Scholar

Baumgärtel F., Zu den Gottesnahmen in den Büchern Jeremia und Ezechiel, w: A. Kuschke (red.), Verbannung und Heimkehr. Beiträge zur Geschichte und Theologie Israels im 6. und 5. Jahrhundert, Tübingen 1961.
  Google Scholar

Bednarz M., Historia zbawienia, Tarnów 1994.
  Google Scholar

Block D.I., The Book of Ezekiel. Chapters 1–24, Grand Rapids 1997.
  Google Scholar

Boadt L., Reading the Old Testament. An Introduction, New York 1984.
  Google Scholar

Brownlee H.W., The Aftermath of the Fall of Judah According to Ezekiel, „Journal of Biblical Literature” 89 (1970), s. 393–404.
  Google Scholar

Brueggemann W., Theology of Old Testament, Minneapolis 1997.
  Google Scholar

Brzegowy T., Prorocy Izraela, t. 1, Tarnów 1999.
  Google Scholar

Cassone D., When Israel Loses Its Meaning: Reconstruction of Language and Community in Ezekiel’s Prophecy, „Society of Biblical Literature Seminar Papers” 2003, s. 215–226.
  Google Scholar

Carley K.W., Ezekiel among the Prophets. A Study of Ezekiel’s Place in Prophetic Tradition, Stuttgart 1975.
  Google Scholar

Crusemann F., Abraham und die Bewohner des Landes: Beobachtungen zum kanonischen Abrahambild, „Evangelische Theologie” 62 (2002), s. 334–348.
  Google Scholar

Darder F.R., La referencia al éxodo en la Profecía de Jeremías y Ezequiel, „Communio”. Comentario internacionales de Ecclesia et theologia 39 (2006), nr 115–116, s. 27–46.
  Google Scholar

Ellis P.F., The Men and the Message of the Old Testament, Minnesota 1963.
  Google Scholar

Finegan J., The Chronology of Ezekiel, „Journal of Biblical Literature” 69 (1950), s. 61–66.
  Google Scholar

Geva H., Jeruzalem, w: E. Stern (red.), The New Encyclopedia of Archaeological Excavations in The Holy Land, t. 2, Jerusalem 1993.
  Google Scholar

Gołębiewski M., Nowy człowiek według Jeremiasza i Ezechiela, w: M. Wojciechowski (red.), Miłość jest z Boga. Wokół zagadnień biblijno-moralnych. Studium ofiarowane ks. prof dr. hab. Janowi Łachowi, Warszawa 1997.
  Google Scholar

Greenberg M., Ezechiel 1–20, Freiburg 2001.
  Google Scholar

Gross C., Will the Real „House of Israel” Please Stand Upl!, „The Bible Translator” 58 (2007), s. 169–171.
  Google Scholar

Halpperin D.J., The Exegetical Character of Ezek 10:9-17, „Vetus Testamentum” 26 (1976), s. 129–141.
  Google Scholar

Harrington W.J., Record of the Promise. The Old Testament, Chicago 1965.
  Google Scholar

Homerski J., Wódz duchowy narodu wybranego na wygnaniu, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 22 (1969), s. 57–74.
  Google Scholar

Houk C.B., Ben-adm Patterns as Literary Criteria in Ezekiel, „Journal of Biblical Literature” 88 (1969), s. 34–45.
  Google Scholar

Jasiński A.S., Komentarz do Księgi Proroka Ezechiela. Rozdziały 11–20, Opole 2009.
  Google Scholar

Jenni E., Tag, w: E. Jenni, C. Westermann (red.), Theologisches Handwörterbuch zum Alten Testament, t. 1, München – Zürich 1971, s. 707.
  Google Scholar

Kohler L., Baumgartner W., Stamm J.J., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, t. 1, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Kraeger T., Geschichtskonzepte im Ezechielbuch, Berlin 1988.
  Google Scholar

Launderville D.F., Spirit and Reason: The Embodied Character of Ezekiel’s Symbolic Thinking, Waco 2007.
  Google Scholar

Matras T., Wpływ niewoli babilońskiej na życie religijne Izraelitów, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 3 (1975), s. 321–341.
  Google Scholar

Malamat A., The Last Kings of Judah and the Fall of Jerusalem. An Historical-Chronological Study, „Israel Exploration Journal” 18 (1968), s. 144.
  Google Scholar

McKeating H., Ezekiel the Prophet Like Moses?, „Journal for the Study of the Old Testament” 61 (1994), s. 97–109.
  Google Scholar

McKenzie J., A Theology of the Old Testament, New York 1974.
  Google Scholar

Mielcarek K., Ierousalem Ierosoluma. Starotestamentowe i hellenistyczne korzenie Łukaszowego obrazu świętego miasta w świetle onomastyki greckiej, Lublin 2008.
  Google Scholar

Orlinsky S., Where did Ezekiel receive the Cali of Prophecy, „Bulletin of the American Schools of Oriental Research in Jerusalem” 122 (1951), s. 34–36.
  Google Scholar

Pikor W., Retoryka Chwały Jahwe w Ez 10, w: B. Strzałkowska (red.), Więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu, Warszawa 2011.
  Google Scholar

Rumianek R., Księga Ezechiela. Tłumaczenie i komentarz, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Rumianek R., Wizje pomyślności w Księdze Ezechiela, Warszawa 1998.
  Google Scholar

Schenker A., Studien zu Propheten und Religionsgeschichte, Stuttgart 2003.
  Google Scholar

Schmid K., Herrscherewartungen und -aussagen im Jesajabuch. Oberlegungen zu ihrer synchronen Logik und zu ihren diachronen Transformationen, w: K. Schmid (red.), Prophetische Heis- und Herrschererwartungen, Stuttgart 2005, s. 47–54.
  Google Scholar

Spadafora F., Ezechiele, Torino 1951.
  Google Scholar

Stachowiak L., Prorocy słudzy słowa, Katowice 1980.
  Google Scholar

Steinmann C., Le prophète Ézéchiel et les débuts de l’exile, Paris 1953.
  Google Scholar

Sweeney M.A., The Destruction of Jerusalem as Purification in Ezekiel 8–11, w: M.A. Sweeney (red.), From and Intertextuality in Prophetic and Apocalyptic Literature, Tübingen 2005.
  Google Scholar

Szlaga J., Hermeneutyka biblijna, w: J. Szlaga (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Poznań 1986.
  Google Scholar

Tomiak J., Czyny symboliczne wykonane w kontekście wyroczni przeciwko Judzie, w: A.S. Jasiński, J. Tomiak (red.), Historia Izraela na tle słów i czynów symbolicznych proroka Ezechiela, Opole 2003, s. 108–110.
  Google Scholar

Ühlinger C., Der Amun-Tempel Ramses‘III. in p3-Knn, seine südpalestinischen Tempelgüter und Übergang von der Ägypter zur Philisterherrschaft: ein Hinweis auf einige wenig beacbtete Skarabeen, „Zeitschrift des deutschen Palestina-Vereins” 104 (1988), s. 6–25.
  Google Scholar

Wagner S., LN, w: G.J. Botterweck, H. Ring Gren, H.J. Fabry (red.), Theological Dictionary of the Old Testament, t. 8, Grand Rapids 1997.
  Google Scholar

Warzecha J., Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Weinfeld M., Jeremiah and the Spiritual Metamorphosis of Israel, „Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft und die Kunde des nachbiblischen Judentums” 88 (1976), s. 17–56.
  Google Scholar

Wilson R.R., Prophecy in Crisis: The Cali of Ezekiel, „Interpreting” 38 (1984), s. 117–130.
  Google Scholar

Witczyk H., Psalmy. Dialog z Bogiem, Katowice 1995.
  Google Scholar

Vitulski T., Der Titel Nasi bei Ezechiel, in den qumranischen Schriften und bei Bar Kokhba ein Beitrag zur ideologischen Einordnung des Bar Kokhba-Aufitandes, „Liber annus” 60 (2010), s. 189–234.
  Google Scholar

Volley J.W., Divine Name and Paragraphing in Ezekiel: Highlighting Divine Speech in a Expanding Tradition, „Bulletin of the International Organization for Septuagint and Cognate Studies” 37 (2004), s. 87–105.
  Google Scholar

Zimmerli W., Das Gotteswort des Ezechiel, „Zeitschrift für Theologie und Kirche” 48 (1951), s. 249–262.
  Google Scholar

Zimmerli W., Erkenntnis Gottes nach dem Buch Ezechiel. Eine theologische Studie, Zürich 1954.
  Google Scholar

Zimmerli W., Grundriß der alttestamentlichen Theologie, Stuttgart 1978.
  Google Scholar

Zimmerli W., Israel im Buche Ezechiel, „Vetus Testamentum” 8 (1958), s. 74–90.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-07-17

Cited By / Share

Jasiński OFM, A. S. (2021). Dwa znaki (mofet) Ezechiela (Ez 12,1-16; 24,24-27). Scriptura Sacra, (21), 85–104. https://doi.org/10.25167/ScrS/4329

Autorzy

Andrzej Sebastian Jasiński OFM 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.



Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>