Dwa znaki (mofet) Ezechiela (Ez 12,1-16; 24,24-27)
Andrzej Sebastian Jasiński OFM
Uniwersytet OpolskiAbstrakt
Ezechiel był kapłanem, ale został powołany na urząd proroka w tym momencie historii Izraela, kiedy niektórzy Izraelici znajdowali się w niewoli. Ezechiel był już w Babilonie, ale głosił do tych, którzy wciąż byli w Jerozolimie; którzy byli przekonani, że ich kłopoty są tylko tymczasowe i nie dostrzegali nieuchronności zbliżającego się sądu Bożego nad nimi. Symboliczne działania proroka były bardzo ważne w jego przesłaniu. Poselstwo Ezechiela: upadek Jerozolimy i niewola były koniecznymi środkami dla Boga, aby wyjaśnić, że teokracja Judy w jej zewnętrznej formie musi dobiec końca z powodu grzechu.
Ezechiel w swojej Księdze czterokrotnie używa terminu מוֹפֵת („znak”; Ez 12,6.11; 24,24.27). W Ez 12,4-6 prorok miał zrealizować swoją przypowieść o uciekinierach. Jego pantomima składa się z bezsłownych gestów, mających na celu zwrócenie uwagi i wywołanie pytań. Ezechiel służył jako znak dla domu Izraela, ostrzeżenie przed zbliżającą się zagładą Jerozolimy (Ez 12,6). Dla wygnańców Ezechiel był znakiem, ilustracją lub lekcją poglądową (Ez 12,11). To, co uczynił w symbolicznym działaniu, w rzeczywistości spotka mieszkańców Jerozolimy, którzy zostaną wypędzeni ze swojej ojczyzny (wygnanie) i zmuszeni do osiedlenia się na terenach wydzielonych dla nich przez zdobywców (niewola).
Prorokowi nakazano powstrzymanie się od lamentacji i żałoby po śmierci żony (Ez 24,15-27). Był to kolejny znak Ezechiela dla wygnańców (Ez 24,24). Gdy po wszystkich wydarzeniach nadejdzie wiadomość, że Jerozolima upadła, a świątynia została zburzona, będą wiedzieli, że wydarzenie to zostało zadekretowane przez Pana. Znak śmierci jego żony zapowiada sąd i śmierć; ten znak będzie szerzył wieść o zbawieniu i życiu (Ez 24,27).
Słowa kluczowe:
Księga Ezechiela, Ezechiel, znak, żona Ezechiela, prorok, Stary TestamentBibliografia
Albright W.F., Yahweh and the Gods of Canaan: A Historical Analysis of Two Contrasting Faiths, London 1968.
Google Scholar
Andrew M.E., Geschehnis – Reaktion – Anerkennung des Gerichts. Der theologische Gedankengang von Ezechiel 4–24 in der Anrede an die Verbannten, „Theologische Literaturzeitung” 103 (1978), s. 477–484.
Google Scholar
Angel H., Ezekiel: Priest-Prophet, „The Jewish Bible Quarterly” 39 (2011), s. 38–41.
Google Scholar
Anould-Behar C., Lemaire A. (red.), Jérusalem antique et médiévale, Paris 2011, s. 59–74.
Google Scholar
Auzou G., The Formation on the Bible, New York 1973.
Google Scholar
Bom D., Les différents noms de Jérusalem dans le live d’Ezechiel et les différents noms de Babylone, w: C. Anould-Behar, A. Lemaire (red.), Jérusalem antique et médiévale, Paris 2011, s. 59–74.
Google Scholar
Baumgärtel F., Zu den Gottesnahmen in den Büchern Jeremia und Ezechiel, w: A. Kuschke (red.), Verbannung und Heimkehr. Beiträge zur Geschichte und Theologie Israels im 6. und 5. Jahrhundert, Tübingen 1961.
Google Scholar
Bednarz M., Historia zbawienia, Tarnów 1994.
Google Scholar
Block D.I., The Book of Ezekiel. Chapters 1–24, Grand Rapids 1997.
Google Scholar
Boadt L., Reading the Old Testament. An Introduction, New York 1984.
Google Scholar
Brownlee H.W., The Aftermath of the Fall of Judah According to Ezekiel, „Journal of Biblical Literature” 89 (1970), s. 393–404.
Google Scholar
Brueggemann W., Theology of Old Testament, Minneapolis 1997.
Google Scholar
Brzegowy T., Prorocy Izraela, t. 1, Tarnów 1999.
Google Scholar
Cassone D., When Israel Loses Its Meaning: Reconstruction of Language and Community in Ezekiel’s Prophecy, „Society of Biblical Literature Seminar Papers” 2003, s. 215–226.
Google Scholar
Carley K.W., Ezekiel among the Prophets. A Study of Ezekiel’s Place in Prophetic Tradition, Stuttgart 1975.
Google Scholar
Crusemann F., Abraham und die Bewohner des Landes: Beobachtungen zum kanonischen Abrahambild, „Evangelische Theologie” 62 (2002), s. 334–348.
Google Scholar
Darder F.R., La referencia al éxodo en la Profecía de Jeremías y Ezequiel, „Communio”. Comentario internacionales de Ecclesia et theologia 39 (2006), nr 115–116, s. 27–46.
Google Scholar
Ellis P.F., The Men and the Message of the Old Testament, Minnesota 1963.
Google Scholar
Finegan J., The Chronology of Ezekiel, „Journal of Biblical Literature” 69 (1950), s. 61–66.
Google Scholar
Geva H., Jeruzalem, w: E. Stern (red.), The New Encyclopedia of Archaeological Excavations in The Holy Land, t. 2, Jerusalem 1993.
Google Scholar
Gołębiewski M., Nowy człowiek według Jeremiasza i Ezechiela, w: M. Wojciechowski (red.), Miłość jest z Boga. Wokół zagadnień biblijno-moralnych. Studium ofiarowane ks. prof dr. hab. Janowi Łachowi, Warszawa 1997.
Google Scholar
Greenberg M., Ezechiel 1–20, Freiburg 2001.
Google Scholar
Gross C., Will the Real „House of Israel” Please Stand Upl!, „The Bible Translator” 58 (2007), s. 169–171.
Google Scholar
Halpperin D.J., The Exegetical Character of Ezek 10:9-17, „Vetus Testamentum” 26 (1976), s. 129–141.
Google Scholar
Harrington W.J., Record of the Promise. The Old Testament, Chicago 1965.
Google Scholar
Homerski J., Wódz duchowy narodu wybranego na wygnaniu, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 22 (1969), s. 57–74.
Google Scholar
Houk C.B., Ben-adm Patterns as Literary Criteria in Ezekiel, „Journal of Biblical Literature” 88 (1969), s. 34–45.
Google Scholar
Jasiński A.S., Komentarz do Księgi Proroka Ezechiela. Rozdziały 11–20, Opole 2009.
Google Scholar
Jenni E., Tag, w: E. Jenni, C. Westermann (red.), Theologisches Handwörterbuch zum Alten Testament, t. 1, München – Zürich 1971, s. 707.
Google Scholar
Kohler L., Baumgartner W., Stamm J.J., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, t. 1, Warszawa 2008.
Google Scholar
Kraeger T., Geschichtskonzepte im Ezechielbuch, Berlin 1988.
Google Scholar
Launderville D.F., Spirit and Reason: The Embodied Character of Ezekiel’s Symbolic Thinking, Waco 2007.
Google Scholar
Matras T., Wpływ niewoli babilońskiej na życie religijne Izraelitów, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 3 (1975), s. 321–341.
Google Scholar
Malamat A., The Last Kings of Judah and the Fall of Jerusalem. An Historical-Chronological Study, „Israel Exploration Journal” 18 (1968), s. 144.
Google Scholar
McKeating H., Ezekiel the Prophet Like Moses?, „Journal for the Study of the Old Testament” 61 (1994), s. 97–109.
Google Scholar
McKenzie J., A Theology of the Old Testament, New York 1974.
Google Scholar
Mielcarek K., Ierousalem Ierosoluma. Starotestamentowe i hellenistyczne korzenie Łukaszowego obrazu świętego miasta w świetle onomastyki greckiej, Lublin 2008.
Google Scholar
Orlinsky S., Where did Ezekiel receive the Cali of Prophecy, „Bulletin of the American Schools of Oriental Research in Jerusalem” 122 (1951), s. 34–36.
Google Scholar
Pikor W., Retoryka Chwały Jahwe w Ez 10, w: B. Strzałkowska (red.), Więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu, Warszawa 2011.
Google Scholar
Rumianek R., Księga Ezechiela. Tłumaczenie i komentarz, Warszawa 2009.
Google Scholar
Rumianek R., Wizje pomyślności w Księdze Ezechiela, Warszawa 1998.
Google Scholar
Schenker A., Studien zu Propheten und Religionsgeschichte, Stuttgart 2003.
Google Scholar
Schmid K., Herrscherewartungen und -aussagen im Jesajabuch. Oberlegungen zu ihrer synchronen Logik und zu ihren diachronen Transformationen, w: K. Schmid (red.), Prophetische Heis- und Herrschererwartungen, Stuttgart 2005, s. 47–54.
Google Scholar
Spadafora F., Ezechiele, Torino 1951.
Google Scholar
Stachowiak L., Prorocy słudzy słowa, Katowice 1980.
Google Scholar
Steinmann C., Le prophète Ézéchiel et les débuts de l’exile, Paris 1953.
Google Scholar
Sweeney M.A., The Destruction of Jerusalem as Purification in Ezekiel 8–11, w: M.A. Sweeney (red.), From and Intertextuality in Prophetic and Apocalyptic Literature, Tübingen 2005.
Google Scholar
Szlaga J., Hermeneutyka biblijna, w: J. Szlaga (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Poznań 1986.
Google Scholar
Tomiak J., Czyny symboliczne wykonane w kontekście wyroczni przeciwko Judzie, w: A.S. Jasiński, J. Tomiak (red.), Historia Izraela na tle słów i czynów symbolicznych proroka Ezechiela, Opole 2003, s. 108–110.
Google Scholar
Ühlinger C., Der Amun-Tempel Ramses‘III. in p3-Knn, seine südpalestinischen Tempelgüter und Übergang von der Ägypter zur Philisterherrschaft: ein Hinweis auf einige wenig beacbtete Skarabeen, „Zeitschrift des deutschen Palestina-Vereins” 104 (1988), s. 6–25.
Google Scholar
Wagner S., LN, w: G.J. Botterweck, H. Ring Gren, H.J. Fabry (red.), Theological Dictionary of the Old Testament, t. 8, Grand Rapids 1997.
Google Scholar
Warzecha J., Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005.
Google Scholar
Weinfeld M., Jeremiah and the Spiritual Metamorphosis of Israel, „Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft und die Kunde des nachbiblischen Judentums” 88 (1976), s. 17–56.
Google Scholar
Wilson R.R., Prophecy in Crisis: The Cali of Ezekiel, „Interpreting” 38 (1984), s. 117–130.
Google Scholar
Witczyk H., Psalmy. Dialog z Bogiem, Katowice 1995.
Google Scholar
Vitulski T., Der Titel Nasi bei Ezechiel, in den qumranischen Schriften und bei Bar Kokhba ein Beitrag zur ideologischen Einordnung des Bar Kokhba-Aufitandes, „Liber annus” 60 (2010), s. 189–234.
Google Scholar
Volley J.W., Divine Name and Paragraphing in Ezekiel: Highlighting Divine Speech in a Expanding Tradition, „Bulletin of the International Organization for Septuagint and Cognate Studies” 37 (2004), s. 87–105.
Google Scholar
Zimmerli W., Das Gotteswort des Ezechiel, „Zeitschrift für Theologie und Kirche” 48 (1951), s. 249–262.
Google Scholar
Zimmerli W., Erkenntnis Gottes nach dem Buch Ezechiel. Eine theologische Studie, Zürich 1954.
Google Scholar
Zimmerli W., Grundriß der alttestamentlichen Theologie, Stuttgart 1978.
Google Scholar
Zimmerli W., Israel im Buche Ezechiel, „Vetus Testamentum” 8 (1958), s. 74–90.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Sebastian Jasiński OFMStatystyki
Downloads
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Chleb i wino w Starym Testamencie , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Samuel: ostatni sędzia Izraela , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Bóg patriarchów jako wspólne dziedzictwo judaizmu i chrześcijaństwa , Scriptura Sacra: Nr 19 (2015): Scriptura Sacra
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Jahwe: Bóg gniewu czy miłosierdzia? , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Rok jubileuszowy w tradycji biblijnej , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Drogi odnowy człowieka (Ez 18,1-32) , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Obcy w Starym Testamencie , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Historia obecności franciszkanów w Betlejem , Scriptura Sacra: Nr 13-14 (2010): Ziemia Święta
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Wybór Abrahama , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Andrzej Sebastian Jasiński OFM, Pokutna modlitwa psalmisty , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM