Sprawiedliwość Boża według ksiąg prorockich w ujęciu dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej: „Natchnienie i prawda Pisma świętego”

Andrzej Sebastian Jasiński OFM

Uniwersytet Opolski

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na aspekcie mowy prorockiej według dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej: O natchnieniu i prawdzie Pisma Świętego: Słowo, które pochodzi od Boga i przemawia przez Boga dla zbawienia świata. Dokument podzielony jest na trzy części: pierwsza rozważa natchnienie Pisma Świętego, jego pochodzenie od Boga; druga prawdę Pisma Świętego; trzecia zaś analizuje egzegezę fragmentów, które przedstawiają szczególne problemy, czy to historyczne, czy etyczne i społeczne. Druga część dokumentu w paragrafie Księgi prorockie (nr 72) odnosi się do kwestii sprawiedliwości Bożej.
W artykule przeanalizowano kilka fragmentów biblijnych (Kpł 19,2; Pwt 6,25; Iz 1,17; 5,7; 9,14-15; 26,2; 30,12-14.18; 45,21; Jr 2,19; 6,14. 19; 7,13-15; 9,3; 12,11; 23,17; 27,14; 28,8; 29,8-9; Ez 13,10; 18,5-18; Am 5,24; 9,10; Jl 2,12-14; So 3,5; Za 10,2), w których prorocy piszą o sprawiedliwości Boga i sprawiedliwości człowieka. Według proroków Izrael jest sądzony za brak sprawiedliwości społecznej. Biedni i potrzebujący są uciskani, odmawia się im sprawiedliwości w sądach i zmusza do niewolnictwa. Cała księga Amosa jest o sprawiedliwości. Izajasz potwierdza: nadchodzi sąd z powodu niesprawiedliwości i nieludzkiej postawy wielkich i potężnych wobec słabych, biednych i bezbronnych. Jeremiasz wyjaśnił, jak wysoko Bóg ocenia sprawiedliwość. Ezechiel, pisząc mniej więcej w tym samym czasie, wylicza katalog nadużyć w odniesieniu do rodziny, sprawiedliwości społecznej, kultu świątynnego, kultu pogańskiego, spraw seksualnych, systemu prawnego i sprawiedliwości ekonomicznej. We wszystkich tych dziedzinach, które obejmują całe życie społeczne, gospodarcze i religijne, lud pogwałcił przymierze i zapomniał o Panu. Prorocy są zgodni, że Bóg nie znosi ucisku. Jahwe przyjdzie i ustanowi swoją sprawiedliwość na ziemi.

Słowa kluczowe:

Pismo Święte, natchnienie, księgi prorockie, Księga Ezechiela

Barrick W.D., The Kingdom of Gog in the Old Testament, „The Master’s Seminary Journal” 23 (2012), s. 173–192.
  Google Scholar

Becking B. (red.), Between Evidence and Ideology, Leiden 2010.
  Google Scholar

Bednarz M., Historia zbawienia, Tarnów 1994.
  Google Scholar

Beuken W.A.M., Jesaja 13–27, Freiburg 2007.
  Google Scholar

Bergey R., Vrais et faux prophètes, „La Revue Réformée” 62, 5 (2011), s. 17–30.
  Google Scholar

Block D.I., The Book of Ezekiel. Chapters 1–24, Grand Rapids 1997.
  Google Scholar

Bruyn de J., And the Word Became Prophet, „Old Testament Essays” 26 (2013), s. 75–79.
  Google Scholar

Cardellini I., La metafora del’ „pastore” nell’Antico Testamento alla luce del retroterra culturale mesopotamico, „Lateranum” 71 (2005), s. 249–278.
  Google Scholar

Cianci F., Alle radici bibliche dell’idea di nazione, „Vivarium” 19 (2011), s. 369–378.
  Google Scholar

Dahmen U., Fleischer G., Das Buch Joel. Das Buch Amos, Stuttgart 2001.
  Google Scholar

Eberhard C., Das Opfer als Gabe. Perspektiven des Alten Testaments, „Jahrbuch für biblische Theologie” 27 (2012), s. 93–120.
  Google Scholar

Edelman D.V., God Rhetoric: Reconceptualizing YHWH Sebaot as YHWH Elohim in the Hebrew Bible, w: E. Ben Zvi, D.V. Edelman, F. Polak (red.), A Palimpsest: Rhetoric, Ideology, Stylistics and Language Relating to Persian Israel, New York 2009.
  Google Scholar

Gärtner J., Jerusalem – City of God for Israel and for the Nations in Zeph 3:8, 9–10, 11–13, w: R. Albertz (red.), Perspectives on the Formation of the Book of the Twelve, Berlin – Boston 2012.
  Google Scholar

Gentry P.J., The Meaning o ‘Holy’ in the Old Testament, „Bibliotheca Sacra” 170 (2013), s. 400–427.
  Google Scholar

Gericke S.J.W., Ancient Israelite Perspectives on the Meaning of Life, „Old Testament Essays” 24 (2011), s. 363–376.
  Google Scholar

Grunt A., Homo donans. Kultur­anthropologische und exegetische Erkundungen zur Gabe im alten Israel, „Jahrbuch für biblische Theologie” 27 (2012), s. 45–51.
  Google Scholar

Homerski J., Księga Ezechiela, Poznań 2013.
  Google Scholar

Homerski J., O natchnieniu i interpretacji Pisma Świętego, w: S. Grzybek i in. (red.), Idee przewodnie soborowej konstytucji o Bożym Objawieniu, Kraków 1968.
  Google Scholar

Hummel H.D., Ezekiel 1–20, Saint Louis 2005.
  Google Scholar

Ignatiuk P., Faithful God and Believing People: A Re-reading of History in the Bible, Jeep (2013), s. 102–113.
  Google Scholar

Jacobson R., The Lord is a God of Justice (Isaiah 30,18), „Word & World” 30 (2010), s. 125–134.
  Google Scholar

Jasiński A.S., Jerozolima: promień miłości Jahwe, Kraków 1999.
  Google Scholar

Jasiński A.S., Komentarz do Księgi Proroka Ezechiela. Rozdziały 11–20, Opole 2009.
  Google Scholar

Jenni E., Westermann C. (red.), Theologisches Handwörterbuch zum Alten Testament, t. 2, München 1976.
  Google Scholar

Kelly J.R., Orders of Discourse and the Function of Obedience in the Hebrew Bible, „The Journal of Theological Studies” 64 (2013), s. 1–24.
  Google Scholar

Koehler L. i in., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, t. 1, Warszawa, 2013, s. 612–613.
  Google Scholar

Levin C., Integrativer Monotheismus im Alten Testament, „Zeitschrift für Theologie und Kirche” 109 (2012), s. 153–175.
  Google Scholar

Lux R., Das Bild Gottes und die Götterbilder im Alten Testament, „Zeitschrift für Theologie und Kirche” 110 (2013), s. 133–157.
  Google Scholar

Marchadour A., La terre que je te ferai voir. La terre dans la Bible, „Cahiers Evangile” 262 (2012), s. 15–18.
  Google Scholar

Ming C.Y., The Shekinah: An Introduction to the Jewish Understanding of the Presence of God, „Trinity Theological Journal” 17 (2009), s. 1–9.
  Google Scholar

Moysa S., Słowo zbawienia, Kraków 1974.
  Google Scholar

Niehaus J.J., Covenant: An Idea in the Mind of God, „Journal of the Evangelical Theological Society” 52 (2009), s. 225–246.
  Google Scholar

Noffke E., Lo straniero nella Bibbia, „Protestantesimo” 66 (2011), s. 151–165.
  Google Scholar

Noort E., Death and Justice: Shifting Paradigms in the Hebrew Bible and Early Judaism, w: K.J. Dell (red.), Ethical and Unethical in the Old Testament, New York 2010.
  Google Scholar

Odasso G., La fede nell’Antico Testamento: percorso diacronico e orizzonte canonico, „Lateranum” 78 (2012), s. 7–27.
  Google Scholar

O’Kennedy D.F., Divine forgiveness in the major prophets, „Old Testament Essays” 24 (2011), s. 731–745.
  Google Scholar

Ouro R., The Sanctuary: The Canonical Key of Old Testament Theology, „Andrews University Seminary Studies” 50 (2012), s. 159–177.
  Google Scholar

Pazarski M.I., God’s Justice in the Old Testament from the Patriarchs to Post-Exilic Prophecy, BBS 25 (2007), s. 15–28.
  Google Scholar

Piwowar A., Historia Izraela czasów Starego Testamentu. Od patriarchów do podboju przez Rzymian, Lublin 2013.
  Google Scholar

Poniży B., Dynamizm biblijnych znaczeń „logosu” w świetle Księgi Mądrości, „Verbum Vitae” 13 (2008), s. 87–107.
  Google Scholar

Porter J.R., Wyżyna, w P.J. Achtemeier, P. Pachciarek (red.), Encyklopedia biblijna, t. 3, Warszawa 2004, s. 1358.
  Google Scholar

Paximadi G., Peccatori nelle mani di un Dio adirato? Alcuni spunti biblici sul tema dell’ira divina, „Revista Latinoamericana de Teología” 16 (2011), s. 51–70.
  Google Scholar

Pytel J.K., Gościnność w Biblii, Poznań 1990.
  Google Scholar

Rentiera E.N., La Terminología de la Fe en el Antiguo Testamento, Qol 60 (2012), s. 1–15.
  Google Scholar

Riede P., Gott, der Tröster, „Theologische Quartalschrift” 188 (2008), s. 205–228.
  Google Scholar

Ryken L., Wilhoit J.C., Longmen T. III (red.), Słownik symboliki biblijnej, Warszawa 1998.
  Google Scholar

Schellenberg A., Hilfe für Witwe und Weisem. Ein gemeinaltorientalisches Motiv in wechselnden alttestamentlichen Diskus­sionszusammenhängen, „Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft und die Kunde des nachbiblischen Judentums” 124 (2012), s. 180–200.
  Google Scholar

Schökel L.A., Słowo natchnione, Kraków 1983.
  Google Scholar

Schuele A., The Spirit of YHWH and the Aura of Divine Presence, „Interpretation” 66 (2012), s. 16–28.
  Google Scholar

Seiler S., Die theologische Dimension von Armut und Reichtum im Horizont alttestamentlicher Prophetie und Weisheit, „Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft und die Kunde des nachbiblischen Judentums” 123 (2011), s. 580–589.
  Google Scholar

Ska J-L., Chiamare ad essere chiamati, w P. Stefani (red.), La voce di Dio. Chiamate e vocazioni dalla Bibbia ad oggi, Morcelliana, Brescia 2015, 17–46.
  Google Scholar

Prot 68 (213), s. 83–93.
  Google Scholar

Stachowiak L., Księga Izajasza, t. 1, Poznań 1996.
  Google Scholar

Stachowiak L., Prorocy. Słudzy słowa, Katowice 1980.
  Google Scholar

Synowiec J.S., Prawda Pisma Świętego, Kraków 2001.
  Google Scholar

Tronina S.A., Księga Hioba, Częstochowa 2013.
  Google Scholar

Tronina A., Prawda i krzywda: refleksje biblijne, w: A. Paciorek (red.), Prawda was wyzwoli, Tarnów 2012.
  Google Scholar

Witaszek G., Amos. Prorok sprawiedliwości społecznej, Lublin 1996.
  Google Scholar

Witte M., Von der Gerechtigkeit Gottes und des Menschen im Alten Testament, Tübingen 2012.
  Google Scholar

Wonsuk M., The Presence of Evil and Human Response in the Old Testament, „Asian Journal of Pentecostal Studies” 11 (2008), s. 15–32.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-07-17

Cited By / Share

Jasiński OFM, A. S. (2021). Sprawiedliwość Boża według ksiąg prorockich w ujęciu dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej: „Natchnienie i prawda Pisma świętego”. Scriptura Sacra, (21), 205–228. https://doi.org/10.25167/ScrS/4293

Autorzy

Andrzej Sebastian Jasiński OFM 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.



Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>