The Jesus Sutras – the First Christological Synthesis of the Far East

Dariusz Klejnowski-Różycki

Uniwersytet Opolski Wydział Teologiczny
https://orcid.org/0000-0001-8388-702X

Abstract

The article presents research on historic "Nestorian documents" called the Jesus Sutras, which were created during the first mission of the Church of the East to China in the seventh century under the leadership of Alopen. These texts are a synthesis of Christology and elements of Christian theology relevant to the mission in China. They describe Christian dogmas using Taoist and Buddhist terminology, philosophy, anthropology, cosmology and symbolism. They testify to the development of the Church in China during the three centuries of the Tang Dynasty. The sutras of Jesus are the answer to the question: what and how did the Church talk about Jesus Christ for the first time to the Far East?

Most of the texts discussed were discovered in 1900 and are the subject of theologians and sinologists research mainly Japanese, Chinese and American. At the same time, these studies are completely unknown in the Polish theological space.

The article presents a full list of these documents, proposing the Polish name and a brief discussion of them as a contribution to further research on them. Between the sutras of Jesus there is a stone Stela of Xi'an with the engraved doctrinal and historical text that is also important from the point of view of the development of Christian doctrine in China.

The conclusions emphasize the importance of studying non-European theology encoded in other systems of culture and philosophy and some possibilities of transmitting Christian doctrine also in the symbolism of other religions (Taoism, Buddhism) with the preservation of the essence of things.

Keywords:

Jingjiao Documents, Nestorian Documents, Jesus Sutras, Alopen, Chinese Christianity

Anderson Gerald H. 1997. Biographical Dictionary of Christian Missions. Michigan Cambridge: William B. Eerdmans Publishing Company.
  Google Scholar

Bringhurst Robert. 2013. Elementarz stylu w typografii. Tłum. Dorota Dziewońska. Kraków: D2D.PL.
  Google Scholar

Charbonnier Jean. 2002. Histoire de Chriétiens de Chine. Paris: Les Indes Savantes.
  Google Scholar

Fitzgerald Charles. Patrick. 1974. Chiny. Zarys historii kultury. Tłum. Aleksander Bogdański. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Gernet Jacques. 1999. Le monde chinois. Paris: Armand Colin Éditeur.
  Google Scholar

Jaeger Werner. 2002. Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia. Tłum. Krzysztof Bielawski. Kraków: Homini.
  Google Scholar

Johnson Dale A. 2010. Asian Jesus in China. New York: New Sinai Press.
  Google Scholar

Kajdański Edward. 2018. Jak odkrywałem Michała Boyma – polskiego Marco Polo. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  Google Scholar

Kajdański Edward. 1999. Michał Boym Ambasador Państwa Środka. Warszawa: Książka i Wiedza.
  Google Scholar

Kajdański Edward. 2010. Sekrety chińskiej medycyny. „Medicus Sinicus” Michała Boyma. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
  Google Scholar

Klejnowski-Różycki Dariusz. 2012. Ideały świata konfucjańskiego na przykładzie „Cesarzowej” Zhanga Yimou. W Chińskie katechezy. Red. Dariusz Klejnowski-Różycki, 269–276. (神学 SHENXUE). Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ.
  Google Scholar

Klejnowski-Różycki Dariusz. 2014. „Pierwsze pojęcia teologiczne w języku chińskim nestoriańskiej steli z Xi’an”. Chiny Dzisiaj 32–33 (3–4): 51–59.
  Google Scholar

Klejnowski-Różycki Dariusz. 2014. „Stela z Xi’an”. Chiny Dzisiaj 32–33 (3–4): 41–50.
  Google Scholar

Klejnowski-Różycki Dariusz. Red. 2008.中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim (Ekumenizm i Integracja 17). Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Konfucjusz. 2018. Analekta. 論語. Tłum. Katarzyna Pejda. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  Google Scholar

Künstler Mieczysław Jerzy. 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Li Tang. 2004. A Study of the History of Nestorian Christianity in China and its Literature in Chinese: Together with a New English Translation of the Dunhuang Nestorian Dokuments. Bern: Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften.
  Google Scholar

Majewski Józef 2005. Wprowadzenie do teologii dogmatycznej. W Dogmatyka. T. I. Red. Elżbieta Adamiak, Andrzej Czaja, Józef Majewski, 13–234. Warszawa: Towarzystwo „Więź”.
  Google Scholar

Malek Roman. Red. 2002. A Nestorian Motwa Hymn in Adoration of the Holy Trinity (8th c.). W The Chinese Face of Jesus Christ. T. I. Red. Roman Malek, 359–362. Monumenta Serica Monograph Series. Sankt Augustin: Institut Monumenta Serica and China-Zentrum.
  Google Scholar

Malek Roman. Red. 2002. Hsü-t’ing Messiah Sūtra or Jesus-Messiah Sūtra (ca. 635). W The Chinese Face of Jesus Christ. T. I. Red. Roman Malek, 295–314. Monumenta Serica Monograph Series. Sankt Augustin: Institut Monumenta Serica and China-Zentrum.
  Google Scholar

Malek Roman. Red. 2006. Jingjiao. The Church of the East in China and Central Asia. Sankt Augustin: Institut Monumenta Serica.
  Google Scholar

Malek Roman. Red. 2002. The Chinese Face of Jesus Christ. T. 1. Monumenta Serica Monograph Series. Sankt Augustin: Institut Monumenta Serica and China-Zentrum.
  Google Scholar

Malek Roman. Red. 2002. The Lord of the Universe’s. Discours on Alms-Giving (ca. 640). W The Chinese Face of Jesus Christ. T. I. Red. Roman Malek, 315–36. Monumenta Serica Monograph Series. Sankt Augustin: Institut Monumenta Serica and China-Zentrum.
  Google Scholar

Malek Roman. Red. 2002. The Sūtra on Mysterious Rest and Joy (ca. 780). W The Chinese Face of Jesus Christ, T. I. Red. Roman Malek, 337–52. Monumenta Serica Monograph Series. Sankt Augustin: Institut Monumenta Serica and China-Zentrum.
  Google Scholar

Moore Thomas, Ray Riegert. 2003. The Lost Sutras of Jesus: Unlocking the Ancient Wisdom of the Xian Monks. Berkeley: Ulysses Press, Seastone.
  Google Scholar

Newman John Henry. 2004. O rozwoju doktryny chrześcijańskiej. Tłum. Jolanta Zielińska. Warszawa: Fronda.
  Google Scholar

Nicolini-Zani Matteo. 2006. Past and Current Research on Jingjiao Documents. A Survey. W Jingjiao. The Church of the East in China and Central Asia. Red. Roman Malek, 23–44. Sankt Augustin:Institut Monumenta Serica.
  Google Scholar

Palmer Martin. 2001. The Jesus Sutras. Rediscovering the Lost Scrolls of Taoist Christianity. New York: Ballantine.
  Google Scholar

Plattner Felix Alfred. 1975. Gdy Europa szukała Azji. Tłum. Antoni Starzeńki, Mieczysław Bednarz. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
  Google Scholar

Rodziński Witold. 1992. Historia Chin. Warszawa – Wrocław – Kraków: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo.
  Google Scholar

Saeki P. Yoshio. 1911. Keikyohibunkenkyu. The Nestorian monument in China. Tokyo: Tairo Shoin.
  Google Scholar

Saeki, P. Yoshio. 1916. The Nestorian Monument in China. New York – Toronto: London Society for Promoting Christian Knowledge (20.02.2019). http://archive.org/details/nestorianmove00saekuoft.
  Google Scholar

The International Dunhuang Project: The Silk Road Online (27.05.2019). http://idp.bl.uk/.
  Google Scholar

Vagaggini Cipriano. 2005. Teologia. Pluralizm teologiczny. Tłum. Jacek Partyka. Kraków: Homini.
  Google Scholar

Widok Norbert. 1992. Akomodacja misyjna w teorii i praktyce Klemensa Aleksandryjskiego. Opole: Wydawnictwo Św. Krzyża.
  Google Scholar

孔子. 2002.论语. 北京: 人民文学出版社.
  Google Scholar

孔子. 2019. 论语Lunyu (20.04.2019). http://ctext.org/analects/ens.
  Google Scholar

聖經思高本. 1968. Tłum. 方济会会士,雷永明.香港: 思高圣经学会.
  Google Scholar

百度百科. 2019. 景教. (30.05.2019) https://baike.baidu.com/item/%E6%99%AF%E6%95%99.
  Google Scholar

中国社会科学网. 2019. 景教早期敦煌文献《一神论》考. (30.05.2019). http://www.cssn.cn/zjx/201903/t20190305_4843018.shtml.
  Google Scholar

王兰平. 2016. 唐代敦煌汉文景教写经研究. 北京: 民族出版社.
  Google Scholar


Published
2019-12-23

Cited by

Klejnowski-Różycki, D. (2019). The Jesus Sutras – the First Christological Synthesis of the Far East. Studia Oecumenica, 19, 213–227. https://doi.org/10.25167/so.1055

Authors

Dariusz Klejnowski-Różycki 
https://orcid.org/0000-0001-8388-702X

Ks. dr hab. Dariusz Klejnowski-Różycki, prof. UO – Kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Rektor Śląskiej Szkoły Ikonograficznej, dogmatyk, ikonograf, sinolog. Studiował w Lublinie, Krakowie, Paryżu, Pekinie i Taipei. Zainteresowania teologiczne skupiają się na chrystologii, teologii chińskiej, azjatyckiej i teologii ikony.



Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.