Chrystologia na Filipinach
Dariusz Klejnowski-Różycki
Uniwersytet Opolski Wydział Teologicznyhttps://orcid.org/0000-0001-8388-702X
Abstract
Filipiny w religijnej mozaice Azji stanowią pewien wyjątek: są krajem, gdzie większość obywateli jest katolikami. Jest to kraj podbity najpierw przez Hiszpanów, następnie przez Amerykę. Rażące różnice społeczne wywarły także znamię na duchowości Filipińczyków. Chrystologia na Filipinach kształtuje się pod wpływem kultu Dzieciątka Jezus (Santo Niño), Cierpiącego Chrystusa „Czarnego Nazarejczyka”, obrzędów Wielkiego Tygodnia, w którym wyśpiewywany jest epicki utwór Pasyon Pilapil, co utrwala – zdaniem wielu teologów – postawę bierności i cierpiętnictwa. Z drugiej strony teologowie uprawiają specyficznie filipiński nurt teologii wyzwolenia – „teologii walki” odwołując się do przesłanek Biblijnych w Starym Testamencie jak i w Nauczaniu Pana Jezusa. Równowaga między tymi dwoma nurtami jest dużym i inspirującym wyzwaniem chrystologii.
Parole chiave:
Chrystologia, Filipiny, Santo Niño, Czarny Nazarejczyk, Pasyon Pilapil, teologia walkiRiferimenti bibliografici
Abesamis Carlos. 1988. Good News to the Poor. W Religion and Society: Towards a Theology of Struggle. Red. Forum for Interdysciplinary Endeavors and Studies, 203-213. Manila: FIDES.
Google Scholar
Abesamis, Carlos H. 1993. „Le coeur du sujet. Redécouverte du message essentiel du Nouveau Testament dans le Tiers Monde”. Concilium 246 (4): 83–98.
Google Scholar
Acoba E., Lapiz Ed, Maggay Melba Padilla, Gener Timoteo D., Magalit Isabelo F., Mendoza Noli P., Pesebre John P. i in. 2005. Doing theology in the Philippines (Annual Forum on Theology 1). Quezon City Manila: OMF Literature.
Google Scholar
Aguilan Victor, Bazzell Pascal D., Peñamora Aldrin. 2016. Christologies, Cultures, and Religions: Portraits of Christ in the Philippines. Mandaluyong City, Philippines: OMF Literature, Inc..
Google Scholar
Amaladoss Michael. 1998. Vivre en liberté. Les théologie de la libération en Asie. Bruxelles, Ottawa, Paris, Genève: Lumen Vitae, Novalis, Cerf, Labor et Fides.
Google Scholar
Batumalai Sadayandy. 1991. An Introduction to Asian theology: an Asian story from a Malaysian eye for Asian neighbourology. Delhi: Indian Society for Promoting Christian Knowledge, 1991.
Google Scholar
Beltran Benigno P. 1987. The christology of the inarticulate: an inquiry into the Filipino understanding of Jesus the Christ. Manila: Divine Word Publications.
Google Scholar
Black Nazarene (20.09.2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Nazarene.
Google Scholar
Brazal Agnes M. 2019. A theology of Southeast Asia: liberation-postcolonial ethics in the Phillippines, Maryknoll: Orbis Books.
Google Scholar
De Mesa Jose. 1987. In solidarity with the culture: Studies in theological re-rooting. Quezon City: Maryhill School of Theology.
Google Scholar
Dingayan Luna. 1991. „Towards a Christology of Struggle. A Proposal for Understanding the Christ”. CTC Bulletin 10 (1): 15–34.
Google Scholar
Fédou Michel. 1998. Regards asiatiques sur le Christ (Collection Jésus et Jésus-Christ 77). Paris: Desclée.
Google Scholar
Ileto Reynaldo Clemenã. 1989. Pasyon and Revolution: Popular Movements in the Philippines 1840-1910. Quezon City: Ateneo de Manila University Press.
Google Scholar
Keler Konrad. 2015. „Wyjątkowość Kościoła Katolickiego na Filipinach”. E-civitas.pl | Portal o tematyce katolicko-społecznej, (11.03.2015) https://e-civitas.pl/pl/po-godzinach/wyjatkowosc-kosciola-katolickiego-na-filipinach.
Google Scholar
Klejnowski-Różycki Dariusz. 2012. Minjung jako charakterystyczny rys duchowości koreańskiej. W Ekumenizm duchowy – duchowość pojednania. Red. Rajmund Porada, 255–270 (Ekumenizm i Integracja 28). Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Klejnowski-Różycki Dariusz 柯逹理. 2021. Niepokojący wschód azjatyckiej teologii. Wprowadzenie do studium. W Studium teologii azjatyckiej. Study of Asian Theology. Red. Dariusz Klejnowski-Różycki, 5–16. Opole: Instytut Badań nad Teologią i Duchowością Dalekiego Wschodu. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Mananzan Mary John. 1993. „Le mystère pascal : point de vue des Philippines”. Concilium. Revue internationale de théologie 246 (4): 119-134.
Google Scholar
Martinez Salvador T. 1993. Jesus Christ in Popular Piety in the Philippines. W Asian Faces of Jesus. Red. Rasiah S. Sugirtharajah, 247–257. Maryknoll, NY: Orbis Books
Google Scholar
Nacpil Emerito P. 1999. Jesus’ strategy for social transformation. Nashville: Abingdon Press.
Google Scholar
Pabasa (ritual) (15.04.2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Pabasa_(ritual).
Google Scholar
Pasyon (15.09.2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Pasyon.
Google Scholar
Pasyon Pilapil (26.01.2023). https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pasyon.pdf.
Google Scholar
Rowland Tracey. 2017. Catholic theology (Doing theology, 3). New York: Bloomsbury
DOI: https://doi.org/10.5040/9780567661807
Google Scholar
Santo Niño de Cebú (14.10.2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Santo_Niño_de_Cebú.
Google Scholar
Sękowski Piotr بيوتر سيكوفسكي. 2021. Sufizm. Mistyczny wymiar islamu jako możliwe miejsce spotkania z chrześcijaństwem. W Studium teologii azjatyckiej. Study of Asian Theology. Red. Dariusz Klejnowski-Różycki, 47–62. Opole: Instytut Badań nad Teologią i Duchowością Dalekiego Wschodu. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Sinulog (03.11.2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Sinulog.
Google Scholar
Skrabania Jerzy. 1998. „Hiszpańska kolonizacja i chrystianizacja Filipin”. Nurt SVD 32 (1): 3–25.
Google Scholar
Tagle Luis Antonio Gokim. 2014. Ludzie Wielkiej Nocy. Tłum. Marek Chojnacki. Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici.
Google Scholar
Torre Edicio de la. 1983. Jesus Christ for Today’s Filipino. Quezon City: New Day.
Google Scholar
Authors
Dariusz Klejnowski-Różyckihttps://orcid.org/0000-0001-8388-702X
Ks. dr hab. Dariusz Klejnowski-Różycki, prof. UO – Kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Rektor Śląskiej Szkoły Ikonograficznej, dogmatyk, ikonograf, sinolog. Studiował w Lublinie, Krakowie, Paryżu, Pekinie i Taipei. Zainteresowania teologiczne skupiają się na chrystologii, teologii chińskiej, azjatyckiej i teologii ikony.
Statistics
Downloads
Licenza
Copyright (c) 2024 Studia Oecumenica
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale.
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Sutry Jezusa – pierwsze syntezy chrystologiczne Dalekiego Wschodu , Studia Oecumenica: V. 19 (2019)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Problem przekładu imion biblijnych na język chiński w „Biblii Bożonarodzeniowej” , Studia Oecumenica: V. 18 (2018)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Kult obrazów według Reformatorów: Marcina Lutra i Jana Kalwina , Studia Oecumenica: V. 17 (2017)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Ikony arabskie , Studia Oecumenica: V. 16 (2016)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Joannesa Molanusa recepcja trydenckiego dekretu o obrazach , Studia Oecumenica: V. 20 (2020)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, SEIICHI YAGIEGO JAPOŃSKA "CHRYSTOLOGIA BUDDYJSKA" , Studia Oecumenica: V. 11 (2011)