Kult obrazów według Reformatorów: Marcina Lutra i Jana Kalwina

Dariusz Klejnowski-Różycki

Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny

Abstrakt

Two Fathers of the Reformation, Martin Luther and John Calvin questioned the veneration of images. They used different arguments. Martin Luther allowed the presence of paintings in churches, while John Calvin did not. Their theology influenced Europe so strongly that even Catholicism in its ordinary sensitivity departed from the understanding of the image as an object of worship and entered the time of art. A painting ceased to be understood as a special place of presence (icon), and began to function as a work of art. Having ceased to be a medium referring to the original, it became itself an original in the artistic sense.


##plugins.themes.libcom.download##


Publikováno
2017-11-12

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Klejnowski-Różycki, D. (2017). Kult obrazów według Reformatorów: Marcina Lutra i Jana Kalwina. Studia Oecumenica, 17, 173–194. https://doi.org/10.25167/SOe/17/2017/173-194

##libcom.authors##

Dariusz Klejnowski-Różycki 

dr hab.; ksiądz diecezji gliwickiej Kościoła rzymskokatolickiego; kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej WT UO; rektor Śląskiej Szkoły Ikonograficznej; autor m.in.: Studium ikony (Zabrze 2011), 中国的神学。 Teologia chińska. Uwarunkowania kulturowe pojęć trynitarnych (Opole 2012), Filozofia sztuki chińskiej (Warszawa – Zabrze 2015).



##libcom.statistics##

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.


Licence

Creative Commons License

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.