Kult obrazów według Reformatorów: Marcina Lutra i Jana Kalwina

Dariusz Klejnowski-Różycki

Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny

Résumé

Two Fathers of the Reformation, Martin Luther and John Calvin questioned the veneration of images. They used different arguments. Martin Luther allowed the presence of paintings in churches, while John Calvin did not. Their theology influenced Europe so strongly that even Catholicism in its ordinary sensitivity departed from the understanding of the image as an object of worship and entered the time of art. A painting ceased to be understood as a special place of presence (icon), and began to function as a work of art. Having ceased to be a medium referring to the original, it became itself an original in the artistic sense.



Publiée
2017-11-12

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Klejnowski-Różycki, D. (2017). Kult obrazów według Reformatorów: Marcina Lutra i Jana Kalwina. Studia Oecumenica, 17, 173–194. https://doi.org/10.25167/SOe/17/2017/173-194

Authors

Dariusz Klejnowski-Różycki 

dr hab.; ksiądz diecezji gliwickiej Kościoła rzymskokatolickiego; kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej WT UO; rektor Śląskiej Szkoły Ikonograficznej; autor m.in.: Studium ikony (Zabrze 2011), 中国的神学。 Teologia chińska. Uwarunkowania kulturowe pojęć trynitarnych (Opole 2012), Filozofia sztuki chińskiej (Warszawa – Zabrze 2015).



Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.