The Arabic Icons

Dariusz Klejnocki-Różycki



Abstract

Icon is a form of communication of the Christian dogma. Icon, as a phenomenon, developed mainly thanks to Byzantium. But Byzantium was not the only place the work of iconog- raphy. The icons were created in both the West and the East not Byzantine. For the Arab Christians, the centre of the icon was Aleppo. The influence of Islamic culture and the Arab world left a mark on Christian art, which created the characteristic form, in particular by arabesque ornamentation. Among the distinguished painters of Arabic icons in Aleppo is best known family from grandfather to grandson: Youssof, Nemeh, Hannania and Girgis. Thanks to the painters of icons, we can follow the evolution of the Arabic icons on the seventeenth and eighteenth centuries. Also in Egypt arose Arabic icons that enriched the transmission of the Christian faith through their different specificity. Arab Christians, who today in the war are killed for their faith, they have a great history of the Christian tradition, which is also expressed in the iconography.

Keywords:

icon, Arabic icons, Arab Christianity

Assfalg J., Krüger P., Słownik chrześcijaństwa wschodniego, tłum. A. Bator, M.M. Dziekan, Katowice 1998.
  Google Scholar

Encyklopedia Wiem, Islamu sztuka, http://portalwiedzy.onet.pl/75185,,,,islamu_sztuka,haslo.html (30.01.2015).
  Google Scholar

Fabriani G., Le icone arabo bizantine, http://www.webalice.it/giovanni.fabriani/icone/testi/icone_melkite.htm (31.01.2015).
  Google Scholar

Martyrologe romain, Saint Jacques L’Intercis (Mar Yaacoub al-Mouqata’),http://har22201.blogspot.com/2013_11_01_archive.html (30.01.2015).
  Google Scholar

Mouawad R.J., Melkite icon of the Dormition, http://www.neareasternsacredart.com/dormition-icon-1871.html (30.01.2015).
  Google Scholar

Różycka-Klejnowska J., Klejnowski-Różycki D., Jezus i jego przyjaciel Menas.
  Google Scholar

Specyfika ikon koptyjskich, w: ciż, Studium ikony, Zabrze 2011, s. 396–401.
  Google Scholar

Sadek A. i B., L’Incarnation de la Lumière. Le renouveau iconographique copte à travers l’oeuvre d’Isaac Fanous, Limoges 2000.
  Google Scholar

Sękowski P., Chrystologia arabska. Pierwsze syntezy wyznań pochalcedońskich, Gliwice 2016.
  Google Scholar

Starowieyski M., Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa Wschodu, Warszawa 1999.
  Google Scholar

Wąs A., Sztuka islamu, http://religie.wiara.pl/doc/497057.Sztuka-islamu (30.01.2015).
  Google Scholar

Wikipedia. Wolna encyklopedia, Arabeska (ornament), http://pl.wikipedia.org/wiki/Arabeska_(ornament) (30.01.2015).
  Google Scholar

Wikipedia. Wolna encyklopedia, Sztuka islamu, http://pl.wikipedia.org/wiki/Sztuka_islamu (30.01.2015).
  Google Scholar

Zibawi M., Icônes d’Alep, http://www.usj.edu.lb/actualites/oldnews.php?id=764 (30.01.2015).
  Google Scholar

Zibawi M., Les icônes arabo-chrétienns, w: M. Drobot i in. (red.), Icônes, Paris 2001, s. 133–143.
  Google Scholar


Published
2016-12-30

Cited by

Klejnocki-Różycki, D. (2016). The Arabic Icons. Studia Oecumenica, 16, 217–231. https://doi.org/10.25167/so.3267

Authors

Dariusz Klejnocki-Różycki 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.