The Arabic Icons
Dariusz Klejnocki-Różycki
Abstract
Icon is a form of communication of the Christian dogma. Icon, as a phenomenon, developed mainly thanks to Byzantium. But Byzantium was not the only place the work of iconog- raphy. The icons were created in both the West and the East not Byzantine. For the Arab Christians, the centre of the icon was Aleppo. The influence of Islamic culture and the Arab world left a mark on Christian art, which created the characteristic form, in particular by arabesque ornamentation. Among the distinguished painters of Arabic icons in Aleppo is best known family from grandfather to grandson: Youssof, Nemeh, Hannania and Girgis. Thanks to the painters of icons, we can follow the evolution of the Arabic icons on the seventeenth and eighteenth centuries. Also in Egypt arose Arabic icons that enriched the transmission of the Christian faith through their different specificity. Arab Christians, who today in the war are killed for their faith, they have a great history of the Christian tradition, which is also expressed in the iconography.
Keywords:
icon, Arabic icons, Arab ChristianityReferences
Assfalg J., Krüger P., Słownik chrześcijaństwa wschodniego, tłum. A. Bator, M.M. Dziekan, Katowice 1998.
Google Scholar
Encyklopedia Wiem, Islamu sztuka, http://portalwiedzy.onet.pl/75185,,,,islamu_sztuka,haslo.html (30.01.2015).
Google Scholar
Fabriani G., Le icone arabo bizantine, http://www.webalice.it/giovanni.fabriani/icone/testi/icone_melkite.htm (31.01.2015).
Google Scholar
Martyrologe romain, Saint Jacques L’Intercis (Mar Yaacoub al-Mouqata’),http://har22201.blogspot.com/2013_11_01_archive.html (30.01.2015).
Google Scholar
Mouawad R.J., Melkite icon of the Dormition, http://www.neareasternsacredart.com/dormition-icon-1871.html (30.01.2015).
Google Scholar
Różycka-Klejnowska J., Klejnowski-Różycki D., Jezus i jego przyjaciel Menas.
Google Scholar
Specyfika ikon koptyjskich, w: ciż, Studium ikony, Zabrze 2011, s. 396–401.
Google Scholar
Sadek A. i B., L’Incarnation de la Lumière. Le renouveau iconographique copte à travers l’oeuvre d’Isaac Fanous, Limoges 2000.
Google Scholar
Sękowski P., Chrystologia arabska. Pierwsze syntezy wyznań pochalcedońskich, Gliwice 2016.
Google Scholar
Starowieyski M., Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa Wschodu, Warszawa 1999.
Google Scholar
Wąs A., Sztuka islamu, http://religie.wiara.pl/doc/497057.Sztuka-islamu (30.01.2015).
Google Scholar
Wikipedia. Wolna encyklopedia, Arabeska (ornament), http://pl.wikipedia.org/wiki/Arabeska_(ornament) (30.01.2015).
Google Scholar
Wikipedia. Wolna encyklopedia, Sztuka islamu, http://pl.wikipedia.org/wiki/Sztuka_islamu (30.01.2015).
Google Scholar
Zibawi M., Icônes d’Alep, http://www.usj.edu.lb/actualites/oldnews.php?id=764 (30.01.2015).
Google Scholar
Zibawi M., Les icônes arabo-chrétienns, w: M. Drobot i in. (red.), Icônes, Paris 2001, s. 133–143.
Google Scholar
Authors
Dariusz Klejnocki-RóżyckiStatistics
Downloads
License
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Most read articles by the same author(s)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, The Jesus Sutras – the First Christological Synthesis of the Far East , Studia Oecumenica: Vol. 19 (2019)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, The problem of translating biblical names into Chinese in the “Christmas Bible” , Studia Oecumenica: Vol. 18 (2018)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Devotion of Images according to the Reformers: Martin Luther and John Calvin , Studia Oecumenica: Vol. 17 (2017)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Reception of the Trent Decree on Sacred Images by Johannes Molanus , Studia Oecumenica: Vol. 20 (2020)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Japanese ’Buddhist Chrystology’ by Seiichi Yagi , Studia Oecumenica: Vol. 11 (2011)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Chrystologia na Filipinach , Studia Oecumenica: Vol. 23 (2023)